Pagina 1 van 1
olie lekkage
Geplaatst: 23 jul 2016, 10:05
door johlien
Hallo allemaal, mijn e39 (530d touring 1999) heeft last van toenemend olie lekken. Maar alles wat ik kan bedenken is al recent uit elkaar geweest (BMW Kohl in Aken) Klepdeksel pakking, krukas keerring, koppelomvormer v automaat, niewe carter pan met bijbehorende pakkingen (2 stuks) en nog ligt er olie onder de auto. De hele onderkant is met kunststof platen bekleedt. Ik ben zelf op "hoge poten" terug naar Kohl gegaan en heb onder de auto gestaan. Na het verwijderen van de platen bleek alles droog..??!! We konden niets ontdekken. Ik ben radeloos. Het betreft redelijk lichte olie maar ik kan nergens iets vinden (Olie is de laatste 3000 km al 2x gewisseld . Misschien heeft iemand hier ervaring mee.
Re: olie lekkage
Geplaatst: 23 jul 2016, 10:20
door BrianGT
Geen ervaring ermee, maar wel een bijzonder verhaal. Zou je niet even zonder de beplating rijden en dan weer een brug op? Of zonder beplating op straat zetten met een deken er onder en kijken waar de lekkage vandaan komt? Dan weet je waar je ongeveer zal moeten zoeken.
Re: olie lekkage
Geplaatst: 23 jul 2016, 12:16
door Peerke007
Is de pakking van het oliefilterhuis ook al eens vervangen?
Re: olie lekkage
Geplaatst: 23 jul 2016, 17:49
door johlien
Ja, de motor is voor een groot deel uit elkaar geweest; voor bijna 3000 euro is er aan onderhoud gedaan. Ik heb vanmiddag ontdekt dat de olie (dikke licht kleurige olie) vooral ergens vooraan ontsnapt en dan via de beplating op twee plaatsen naar beneden komt.
Re: olie lekkage
Geplaatst: 23 jul 2016, 19:19
door johlien
BrianGT schreef:Geen ervaring ermee, maar wel een bijzonder verhaal. Zou je niet even zonder de beplating rijden en dan weer een brug op? Of zonder beplating op straat zetten met een deken er onder en kijken waar de lekkage vandaan komt? Dan weet je waar je ongeveer zal moeten zoeken.
Goed idee, ik lag vanmiddag onder de auto en ik had dit eigenlijk ook al in gedachten. Ik heb een vermoeden dat de olie leidingen naar de radiator en die de ATF-olie moeten koelen ergens lekken. De automaat is namelijk uit de auto geweest omdat de keerringen aan de koppel omvormer en ook aan de krukas lekten (typisch ouderdomskwaaltje van BMW). En ik maar denken dat ik klaar was met onderhoud...!!
Re: olie lekkage
Geplaatst: 25 jul 2016, 08:01
door DustMan
Dit ook gecontroleerd?
Zweten/lekken aan de voet van het olefilterhuis/dynamosteun: Hier zit een rubberen pakking tussen en die gaat een keer lekken. Pakking kost 4 euro, maar het kost wel een uur of 4 om deze te vervangen. Goed te zien aan de onderkant; er hangen dan o.a. druppels motorolie aan het stuurhuis.
Re: olie lekkage
Geplaatst: 26 jul 2016, 12:47
door AdE39
Goede middag beste Johlien,
Ik heb een dergelijk lek ook!
Maar mijn E39 is geen automaat, maar een schakelbak.
Wat er bij aan de voorzijde van de motor lekt, dat is de voorraadpot van de stuurbekrachtiging!
De slang aansluitingen.
Ook kan het zijn, dat de hogedruk slangen naar de koeler van de stuurbekrachtiging bij de radiateur lekken!
Het is maar een geste van mij, waar u ook naar kan laten kijken.
Dit euvel word erg vaak over het hoofd gezien, omdat men van alles en nog wat gaat controleren, maar men verwacht dit dus echt niet.
Een lekkage aan de onderzijde van het olie reservoir van de stuurbekrachtiging!
De olie loopt dan via de slang naar beneden, en lekt dan op de aansluitingen van de oliekoeler, en op de radiateur en ook nog op het ventilatorhuis van de koel fan!
Ook kan de olie van de stuurbekrachtiging via het motorblok naar beneden lekken, en dat komt uiteraard door de rijwind, en dan word de olie naar achteren geblazen tegen de motor aan. En lekt zo op de beplating!
Heeft men deze onder beplating gereinigd van alle olie, want anders is het dus het lekken van de oude olie door de warmte!!
IK hoop dat u heel snel het lek zal traceren, niets is zo hinderlijk en irritant dan een olie of een Kolevloeistof lek!
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: olie lekkage
Geplaatst: 26 jul 2016, 16:40
door hj2
Vaak lekt ook de pakking aan het deksel van het reservoir.
Je kunt even de pakking eraf halen, 180 graden draaien en weer terug stoppen.
Over het algemeen gaat het dan weer 80,000 KM goed
Re: olie lekkage
Geplaatst: 26 jul 2016, 20:44
door DustMan
Als het inderdaad de ATF van de stuurbekrachtiging is dan kun je volgens mij een andere dop bestellen bij de BMW dealer, voor (ik vermoed) minder dan 10,-. Lekkende ATF olie is overigens niet zo fijn voor de koolborstels in de dynamo, nog een reden om het te repareren.
Hoop dat dat het is! Is wel de makkelijkste van alle opties
Re: olie lekkage
Geplaatst: 21 aug 2016, 19:25
door johlien
AdE39 schreef:Goede middag beste Johlien,
Ik heb een dergelijk lek ook!
Maar mijn E39 is geen automaat, maar een schakelbak.
Wat er bij aan de voorzijde van de motor lekt, dat is de voorraadpot van de stuurbekrachtiging!
De slang aansluitingen.
Ook kan het zijn, dat de hogedruk slangen naar de koeler van de stuurbekrachtiging bij de radiateur lekken!
Het is maar een geste van mij, waar u ook naar kan laten kijken.
Dit euvel word erg vaak over het hoofd gezien, omdat men van alles en nog wat gaat controleren, maar men verwacht dit dus echt niet.
Een lekkage aan de onderzijde van het olie reservoir van de stuurbekrachtiging!
De olie loopt dan via de slang naar beneden, en lekt dan op de aansluitingen van de oliekoeler, en op de radiateur en ook nog op het ventilatorhuis van de koel fan!
Ook kan de olie van de stuurbekrachtiging via het motorblok naar beneden lekken, en dat komt uiteraard door de rijwind, en dan word de olie naar achteren geblazen tegen de motor aan. En lekt zo op de beplating!
Heeft men deze onder beplating gereinigd van alle olie, want anders is het dus het lekken van de oude olie door de warmte!!
IK hoop dat u heel snel het lek zal traceren, niets is zo hinderlijk en irritant dan een olie of een Kolevloeistof lek!
Met vriendelijke groet,
Ad
Hallo Ad, ik ben ten einde raad.
Ben naar de BMW dealer gegaan hier in de buurt, eigenlijk al wetend dat dit niets gaat oplossen. Ik heb alleen al een uur nodig om de monteur van zijn "pogrammering" af te brengen. Ik ben vrijwel zeker dat er olie uit het ontluchtingsventiel bovenop de behuizing gedrukt wordt. In het huis van de koppel omvormer is alles droog en de olie komt op een plek aan het einde van de automaat naar beneden (afdek platen verwijderd). Ook rond de behuizing van de koppel omvormer is het nat maar niet binnenin. Er is al een liter bijgevuld. De monteur is gaan proefrijden maar kan dan bij terugkeer geen druppel lekkage vinden !! Alles is schoongemaakt en nog een keer gecontroleerd. Alles lijkt dan in orde. Maar als ik in de garage thuis de motor start en een meter achteruit rij heb ik een lange streep olie voor de garage !! Maar mijn theorie is bij niemand bekend. Meerdere BMW medewerkers is hiernaar gevraagd en niemand kent dit probleem !!?? Er wordt nu intern een mail rondgestuurd in de hoop dat iemand dit kan herkennen en beamen. De enig hoop die nog heb is een restauratie bedrijf in Tilburg wat deze bakken reviseert. Soms rij ik drie keer af en aan in de garage en vind ik geen druppel en de volgende keer weer drie vlekken !
Wie brengt mij de wijsheid die ik zelf niet kan vinden ?? Mvg Johlien
Re: olie lekkage
Geplaatst: 22 aug 2016, 15:56
door AdE39
Beste Johlien,
Het enige wat ik aan kan raden, dat is de onder beplating van de motorruimte te demonteren.
De meeste olie weg poesten met wat motorreiniger of Dasty bij de Wibra vandaan, dit ontvettings middel 1 : 1 verdunnen, en in een hogedruk handspuit gieten, en de motor reinigen met een harde kwast is aan te raden! Dit kost ongeveer € 1,80 per liter, en het ontvet als een tierelier! Als het blok grotendeels gereinigd is, even lichtjes naspoelen met wat water.
TIP!
Vergeet niet de bedrading droog te blazen en de dynamo en de startmotor!
Daarna kunt u erg goed bekijken waar het lek zich bevind, als u weer eens heeft gereden..
We kunnen alles wel gaan benoemen, waar het lek zich eventueel bevind.
Maar dan zelfs is het verstandig om het blok te reinigen, om te kunnen beoordelen waar het lek zich bevind!
De ene keer zal er iets meer of minder olie kunnen lekken, dat ligt aan de buiten temperatuur!
Succes verzekerd om het lek op deze wijze te zoeken.
Met vriendelijke groet,
Ad