Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Geplaatst: 29 jul 2016, 22:17
Het is nogal een verhaal geworden merk ik... Wel prettig om het zo eens uiteen te zetten. Het gaat om mijn e61 530d (gechipt naar 260 pk, anderhalf jaar geleden) uit 2005. Is net over de 250.000 gegaan (235.000 bij aanschaf in januari). Zie meer info bij "voorstellen".
Ik heb sinds een paar maanden vreemde trillingen in de auto, het zijn er eigenlijk 2 en het is even de vraag of het met elkaar te maken heeft.
1 trillen bij remmen.
Dit was al een klein beetje bij aankoop (bij een particulier) en ik dacht dat het uit de voorkant kwam. Niet heel erg maar ik merk al snel dat elke trilling irritant gaat worden. Hij stond toen op 17 incl winterbanden had het plan dit bij de zomer wissel na te laten kijken. Na het wegbrengen (pure BMW specialist in Zeist waar ie al 3 jaar in onderhoud was) kreeg ik een belletje dat de schijven voor krom waren (wat ik zelf ook al vermoede) maar dat ook de draagarm achter aan vervanging toe was. Ook maar gelijk gedaan en auto terug gekregen op 18 inchers zomer set. Toen begon eigenlijk de ellende. Zwaar trillen bij remmen, vooral achter maar bij remmen op hoge snelheid ook een stuur hevig trillen, meer schudden (je ziet het heen en weer gaan). Gelijk terug gegaan maar bij test rijden was het achter een beetje en in het stuur helemaal niet.... "diagnose" was misschien lichte kromme achter schijven en stuur deed het niet dus wellicht remklauw die vast zat. Soms ook tijdens het rijden ook trillen dus niet helemaal een vreemde veronderstelling. Maar lijkt me sterk dat de boel na 10 km na de montage weer krom is bovendien heb ik na een 40km rit de velgen gevoeld, niet warm en kon zelfs de klauw aanraken. Nu na 4500 km vakantie rijden lijkt het achter altijd te zijn, daar wellicht dus beetje krom, voor alleen bij wat hard remmen op hoge snelheid maar niet bij licht remmen op hoge snelheid of echt hard door remmen. Daarnaast achter een micrometer op de schijven gezet en de afwijking zat onder de tolerantie (0,05 mm geloof ik). Lijkt me ook niet problematisch. Banden van voor naar achter gezet, geen verschil. Winter banden er weer op, geen verschil. Banden dus uitgesloten (andere specialist in Almere bij mijn werk ook nog een set getest).
Waar moet ik het nu zoeken? Het is na de zomer omschreven wissel (toen ook de draagarm vervangen was zo erg geworden). Rubbers? Iets bij montage draag arm? Bij de specialist in Zeist werd het afgedaan met dat ik nou eenmaal erg kritisch was en het een wat oudere auto was. Onzin mijn inziens, de audi die daarvoor had zat ook op de 200k+ en was 3 jaar ouder, geen enkele trilling met 19 inch exact dezelfde banden. Toch gaan zoeken en er zat ineens speling op de spoorstang kogel (klote drempel waar ik mijn straat in rijd. Speling was er waarschijnlijk al maar kwam nu naar boven door de drempel. Gelijk beide vervangen en opnieuw uitgelijnd, geen succes. Advies waar de specialist nu mee kwam was keramische remblokken.De logica ontgaat mij volledig en heb ervoor gepast (hij had ze al wel besteld). Hij wilde het ook niet uitleggen waarom dat zou helpen want ik wist het toch allemaal beter kreeg ik te horen.
Dat i.c.m. de reactie na vervangen hardy schijf (punt 2 hieronder) was ik klaar met die specialist. Kreeg ook sterk het gevoel dat ie het maar vervelend vond worden en er geen zin in had (zucht als ik belde en mijn naam zei). Mag maar ik mijn ogen erg onprofessioneel, ben zelf ook ondernemer en weet wat lastige klanten zijn.
Wil zelf nu de schijven achter ook gaan vervangen (met een vriend want wordt nu wat kostbaar allemaal. Heb een drukke baan en gezin dus weekend werk maar..). Echter de micrometer liet geen gekke afwijking zien. Toch maar rubbers vervangen? Ik weet het niet zo goed meer.
Hieronder tweede probleem, heeft het met elkaar te maken?
2 Trillen tijdens het rijden.
Auto trilt bij gewoon rijden vooral tussen 80 en 110. Dit speelde/ speelt tegelijk met bovenstaande. Dus ook bij specialist uit Zeist aangegeven. Die zei: tja, met 18 inch is het bijna niet 100% uit te balanceren i.c.m. met onderstel was het bericht. Auto staat op conti's en Vredesteins (laatste vorige zomer vernieuwd vorige eigenaar) Banden bij een specialist waar ik heel goed ervaringen mee heb ( altijd alle onbalans er zo uitgekregen) maar dit was het niet, zie ook punt 1 waarbij met 3 banden sets is getest dus echt uitgesloten.
Bak olie nagekeken, niets aan de hand. Hardy schijf bleek niet helemaal 100 dus vervangen. Specialist test rijden en toen ik m kreeg gaf hij aan dat dit het echt was en dat ie nu echt perfect was!! Ik reed de morgen erop naar mijn werk en gewoon weer ellende, geen verschil!! Ik gelijk bellen en hij werd zelfs een soort van boos. Kan echt niet, onzin, hij had het zelf gevoeld, was gewoon niet waar. i.c.m. punt was dit voor mij de druppel, ik was 2000 euro verder (mijn potje voor onvoorziene dingen na aankoop) maar 0 opgelost. Ik snap dat dingen die vervangen zijn ook bij onderhoud horen zeker met de km stand van 240.000 maar ik ben wel klaar. Vraag me nu zelfs af of de schijven waar het allemaal mee begon ook wel echt krom waren. Nog naar gevraagd maar reactie was dat ze ook echt op het minimum zaten qua slijtage. Beetje vreemde reactie als je zeker was geweest dat de boel krom was.
Na een paar weken bekoelen merkte ik zelf dat de auto ineens helemaal 100% perfect reed. Wel nog het beetje trillen achter bij remmen maar verder helemaal perfect. De a27 van Utrecht naar Almere heeft nieuw asfalt en daar zweefde de auto echt over de weg, zo moet ie zijn!! En zo kan ie dus ook echt zijn. Ik dacht even dat ik gek werd maar een paar dagen later trilling weer helemaal terug. Nu maar andere specialist geprobeerd, in Almere (Roos i Almere). Monteur meegereden, merkte ook dat het even weg was maar na afrit af en omdraaien dat het op de terugweg wel aanwezig was. Auto achtergelaten en bij ophalen gaven ze aan dat het bij 95km veruit het ergst is (klopt inderdaad) maar na 125 en onder de 80 helemaal weg. Ze hadden een soortgelijk geval gevonden in hun historie en bleek toen de kruiskoppeling te zijn (koppeling tussen aandrijf van bak naar achter en de achter assen). Dat wordt donderdag a.s. gecontroleerd. Ze hadden voor mijn vakantie geen tijd (althans die specifieke monteur en wilde denk ik terecht ook alleen hem aan de auto laten werken). Kon echter ook nog een aandrijf as zijn maar dat is niet te controleren aangezien het alleen merkbaar is biij bepaalde snelheden... Duur grapje om een as te vervangen en 0 garantie... Ben dus benieuwd wart er donderdag uitkomt.
Kan punt 1 nu met twee te maken hebben? Heeft een as speling of kruiskoppeling invloed op remmen voor en achter? Ik heb al veel gelezen over de tril problemen bij de e60/ e61 en ben zeker niet de enige. Lees ook van alles en nog wat aan oplossingen. Misschien is het pech, misschien is er iets gebeurd tijden de eerst wissel, wie weet. Heb nu besloten de boel maar eens op papier te zetten en te delen. Ik heb dus ook gevoeld hoe de auto hoort te zijn ( dan rijdt ie zo geweldig) en ik wil het nu ook gewoon goed krijgen zoals toen ik m kocht.
Mocht iemand het herkennen en tips hebben dan graag. Mocht het opgelost worden dat zal ik dat melden en kan het wellicht iemand anders nog helpen. Er rijden er een hoop rond in NL valt me op!
Ik heb sinds een paar maanden vreemde trillingen in de auto, het zijn er eigenlijk 2 en het is even de vraag of het met elkaar te maken heeft.
1 trillen bij remmen.
Dit was al een klein beetje bij aankoop (bij een particulier) en ik dacht dat het uit de voorkant kwam. Niet heel erg maar ik merk al snel dat elke trilling irritant gaat worden. Hij stond toen op 17 incl winterbanden had het plan dit bij de zomer wissel na te laten kijken. Na het wegbrengen (pure BMW specialist in Zeist waar ie al 3 jaar in onderhoud was) kreeg ik een belletje dat de schijven voor krom waren (wat ik zelf ook al vermoede) maar dat ook de draagarm achter aan vervanging toe was. Ook maar gelijk gedaan en auto terug gekregen op 18 inchers zomer set. Toen begon eigenlijk de ellende. Zwaar trillen bij remmen, vooral achter maar bij remmen op hoge snelheid ook een stuur hevig trillen, meer schudden (je ziet het heen en weer gaan). Gelijk terug gegaan maar bij test rijden was het achter een beetje en in het stuur helemaal niet.... "diagnose" was misschien lichte kromme achter schijven en stuur deed het niet dus wellicht remklauw die vast zat. Soms ook tijdens het rijden ook trillen dus niet helemaal een vreemde veronderstelling. Maar lijkt me sterk dat de boel na 10 km na de montage weer krom is bovendien heb ik na een 40km rit de velgen gevoeld, niet warm en kon zelfs de klauw aanraken. Nu na 4500 km vakantie rijden lijkt het achter altijd te zijn, daar wellicht dus beetje krom, voor alleen bij wat hard remmen op hoge snelheid maar niet bij licht remmen op hoge snelheid of echt hard door remmen. Daarnaast achter een micrometer op de schijven gezet en de afwijking zat onder de tolerantie (0,05 mm geloof ik). Lijkt me ook niet problematisch. Banden van voor naar achter gezet, geen verschil. Winter banden er weer op, geen verschil. Banden dus uitgesloten (andere specialist in Almere bij mijn werk ook nog een set getest).
Waar moet ik het nu zoeken? Het is na de zomer omschreven wissel (toen ook de draagarm vervangen was zo erg geworden). Rubbers? Iets bij montage draag arm? Bij de specialist in Zeist werd het afgedaan met dat ik nou eenmaal erg kritisch was en het een wat oudere auto was. Onzin mijn inziens, de audi die daarvoor had zat ook op de 200k+ en was 3 jaar ouder, geen enkele trilling met 19 inch exact dezelfde banden. Toch gaan zoeken en er zat ineens speling op de spoorstang kogel (klote drempel waar ik mijn straat in rijd. Speling was er waarschijnlijk al maar kwam nu naar boven door de drempel. Gelijk beide vervangen en opnieuw uitgelijnd, geen succes. Advies waar de specialist nu mee kwam was keramische remblokken.De logica ontgaat mij volledig en heb ervoor gepast (hij had ze al wel besteld). Hij wilde het ook niet uitleggen waarom dat zou helpen want ik wist het toch allemaal beter kreeg ik te horen.
Dat i.c.m. de reactie na vervangen hardy schijf (punt 2 hieronder) was ik klaar met die specialist. Kreeg ook sterk het gevoel dat ie het maar vervelend vond worden en er geen zin in had (zucht als ik belde en mijn naam zei). Mag maar ik mijn ogen erg onprofessioneel, ben zelf ook ondernemer en weet wat lastige klanten zijn.
Wil zelf nu de schijven achter ook gaan vervangen (met een vriend want wordt nu wat kostbaar allemaal. Heb een drukke baan en gezin dus weekend werk maar..). Echter de micrometer liet geen gekke afwijking zien. Toch maar rubbers vervangen? Ik weet het niet zo goed meer.
Hieronder tweede probleem, heeft het met elkaar te maken?
2 Trillen tijdens het rijden.
Auto trilt bij gewoon rijden vooral tussen 80 en 110. Dit speelde/ speelt tegelijk met bovenstaande. Dus ook bij specialist uit Zeist aangegeven. Die zei: tja, met 18 inch is het bijna niet 100% uit te balanceren i.c.m. met onderstel was het bericht. Auto staat op conti's en Vredesteins (laatste vorige zomer vernieuwd vorige eigenaar) Banden bij een specialist waar ik heel goed ervaringen mee heb ( altijd alle onbalans er zo uitgekregen) maar dit was het niet, zie ook punt 1 waarbij met 3 banden sets is getest dus echt uitgesloten.
Bak olie nagekeken, niets aan de hand. Hardy schijf bleek niet helemaal 100 dus vervangen. Specialist test rijden en toen ik m kreeg gaf hij aan dat dit het echt was en dat ie nu echt perfect was!! Ik reed de morgen erop naar mijn werk en gewoon weer ellende, geen verschil!! Ik gelijk bellen en hij werd zelfs een soort van boos. Kan echt niet, onzin, hij had het zelf gevoeld, was gewoon niet waar. i.c.m. punt was dit voor mij de druppel, ik was 2000 euro verder (mijn potje voor onvoorziene dingen na aankoop) maar 0 opgelost. Ik snap dat dingen die vervangen zijn ook bij onderhoud horen zeker met de km stand van 240.000 maar ik ben wel klaar. Vraag me nu zelfs af of de schijven waar het allemaal mee begon ook wel echt krom waren. Nog naar gevraagd maar reactie was dat ze ook echt op het minimum zaten qua slijtage. Beetje vreemde reactie als je zeker was geweest dat de boel krom was.
Na een paar weken bekoelen merkte ik zelf dat de auto ineens helemaal 100% perfect reed. Wel nog het beetje trillen achter bij remmen maar verder helemaal perfect. De a27 van Utrecht naar Almere heeft nieuw asfalt en daar zweefde de auto echt over de weg, zo moet ie zijn!! En zo kan ie dus ook echt zijn. Ik dacht even dat ik gek werd maar een paar dagen later trilling weer helemaal terug. Nu maar andere specialist geprobeerd, in Almere (Roos i Almere). Monteur meegereden, merkte ook dat het even weg was maar na afrit af en omdraaien dat het op de terugweg wel aanwezig was. Auto achtergelaten en bij ophalen gaven ze aan dat het bij 95km veruit het ergst is (klopt inderdaad) maar na 125 en onder de 80 helemaal weg. Ze hadden een soortgelijk geval gevonden in hun historie en bleek toen de kruiskoppeling te zijn (koppeling tussen aandrijf van bak naar achter en de achter assen). Dat wordt donderdag a.s. gecontroleerd. Ze hadden voor mijn vakantie geen tijd (althans die specifieke monteur en wilde denk ik terecht ook alleen hem aan de auto laten werken). Kon echter ook nog een aandrijf as zijn maar dat is niet te controleren aangezien het alleen merkbaar is biij bepaalde snelheden... Duur grapje om een as te vervangen en 0 garantie... Ben dus benieuwd wart er donderdag uitkomt.
Kan punt 1 nu met twee te maken hebben? Heeft een as speling of kruiskoppeling invloed op remmen voor en achter? Ik heb al veel gelezen over de tril problemen bij de e60/ e61 en ben zeker niet de enige. Lees ook van alles en nog wat aan oplossingen. Misschien is het pech, misschien is er iets gebeurd tijden de eerst wissel, wie weet. Heb nu besloten de boel maar eens op papier te zetten en te delen. Ik heb dus ook gevoeld hoe de auto hoort te zijn ( dan rijdt ie zo geweldig) en ik wil het nu ook gewoon goed krijgen zoals toen ik m kocht.
Mocht iemand het herkennen en tips hebben dan graag. Mocht het opgelost worden dat zal ik dat melden en kan het wellicht iemand anders nog helpen. Er rijden er een hoop rond in NL valt me op!