trillen .......maar dan wat lastiger

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
exleasebak

trillen .......maar dan wat lastiger

Bericht door exleasebak » 21 feb 2009, 12:19

Beste kenners van de e46.

Mijn 320d 2002 met 210.000 km trilt. Ik stuur graag goed en heb dus niet bespaard op het onderhoud en of de kwaliteit van banden etc.

Recentelijk vervangen:

-remschijven etc vervangen bij 190.000 (bij de dealer)
-draagarmen inclusief fusees en draagarmrubbers (imitatie, 205.000 km)
-2 x motor steunen (orginele BMW delen silent blocks? 209.000km)
-trillingsdemper op de krukas (origineel 209.00 km)
-vrijwel nieuwe Continetal Wintercontact TS810 uitgelijnd (4 punts) en gebalanceerd bij 205.000km

hij trilt bijvoorbeeld bij 60km/u een beetje door de hele auto, je voelt het ook in het stuur. Het lijkt er wat mij betreft op dat je trillingen uit de motor in het stuur voelt. Op zich al raar lijkt me zeker als je net de motor steunen hebt vervangen...........iemand een briljante tip?

Fabian79

Re: trillen .......maar dan wat lastiger

Bericht door Fabian79 » 21 feb 2009, 12:31

Als het trillingen zijn bij een bepaalde snelheid dan eens in een andere versnelling sdeze snelheid rijden. Dan weet je meteen of het uit de motor (toerental) komt of uit iets anders. Het lijkt me i.i.g. sterk dat het uit het toerental van de motor komt want dan heb je het ook bij andere versnellingen en snelheden, maar goed je kan het even testen.

Uit draagarmen en rubbers komen geen trilllingen voort. Bij versleten rubbers wordt de auto dweilerig op de weg (merk je heel goed met spoorvorming en bij hoge snelheid)

Remschijven kunnen trillingen geven, maar bij nieuwe schijven en blokken kan dit bijna niet.

Motorsteunen geven ook geen trillingen in het stuur. Als deze echt slecht worden gaat het geheel een beetje bonken voorin bij gaspedaalverstellingen.

De trillingsdemper op de krukas is niet snelheidsafhankelijk, zelfde reden als het motortoerental.

Ik zou als ik jou was het eerste zoeken in de banden of de velgen. (niet toevallig de auto een x uitgeleend en een velgje krom laten rijden?) Dit kan trillingen veroorzaken en dat hoef je echt niet bij alle sanelheden te merken.
Misschien een balanceer gewichtje verloren?? Veel vuil in de velg of na het krijgen van een lekke band kan er vuil tussen de band en de velg zitten, daar kunnen ze wel eens overheen kijken.

Mijn advies: haal 1 voor 1 je velgen even van de auto en rol ze met de hand is door de straat zie je misschien een hobbel in een band. Er kan ook een wang van de band inwendig stuk zijn. Nog makkelijker kan je ze ook even op een balanceerapparaat laten hangen, dan weet je het meteen of er iets mis is met velg of band.
De kosten hiervoor zijn beperkt en het is het eerste waar je normaal gesproken gaat zoeken.

Succes ermee
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

exleasebak

Bericht door exleasebak » 21 feb 2009, 13:06

dank voor je advies .....ik zal van de week de zomerwielen er eens onderhangen/of de winterwielen laten balanceren.......en kijken of het uitmaakt.

Kan het ook nog de Hardyschijf zijn?

Ik ben wat huiverig om als een blind paard alles te vervangen. Ik heb bij een andere auto alles vervangen behalve de achteras en die trilt nog steeds.........vandaar.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 21 feb 2009, 13:39

waarom heb je immitatie draagarmen genomen als je niet bezuinigd op onderhoud? Er zijn vele slechte verhalen bekend hiervan..
Het zou aan je wielen kunnen liggen, hardyschijf, cardan,wiellager (maar dan moet je wel meer voelen). Omdat je het in het stuur voelt denk ik zelf dat er iets mis is met je voorwielen en/of je ophanging. Wellicht door de immitatie draagarmen. Wat voor een banden heb je eronder liggen? de maat dus.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

exleasebak

Bericht door exleasebak » 21 feb 2009, 13:53

maat: 205/55/16

De draagarms-soap:
DE BMW zwabberde. BMW dealer gaf aan dat de draagarmrubbers op waren. Ik moest naar het buitenland en de dealer had geen tijd. Ik naar beun (bovag) om rubbers er onder te laten zetten. Deze heeft echter de hele arm vervangen omdat dit volgens hem niet anders kon. Duur geintje en ik hoop niet dat het probleem daarin kan zitten.

jeroenvanalem

Bericht door jeroenvanalem » 21 feb 2009, 14:37

Mijn eerste gedachte is één van de achtervelgen. Laat ze toch nog eens goed balanceren... Wellicht is er een loodje vanaf gesprongen

exleasebak

Bericht door exleasebak » 21 feb 2009, 14:43

Deze week zal ik hem of laten balanceren of ik zet de zomer wielen er weer onder. zal jullie laten weten of het wat oplevert. Dank voor jullie snelle reacties tot zover. Leuk!

Virus3000

Bericht door Virus3000 » 21 feb 2009, 17:08

Lijkt mij ook iets met de banden/velgen eerder.

bofkont

Bericht door bofkont » 21 feb 2009, 18:20

Mischien je aandrijflijn, heb het vaker gelezen dat daaruit ook trilling kan komen.

Al met al zeer lastig.

Zou idd met je banden/velgen beginnen te zoeken.
Preventief nog een keer balanceren etc etc
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 22 feb 2009, 09:19

exleasebak schreef:maat: 205/55/16

De draagarms-soap:
DE BMW zwabberde. BMW dealer gaf aan dat de draagarmrubbers op waren. Ik moest naar het buitenland en de dealer had geen tijd. Ik naar beun (bovag) om rubbers er onder te laten zetten. Deze heeft echter de hele arm vervangen omdat dit volgens hem niet anders kon. Duur geintje en ik hoop niet dat het probleem daarin kan zitten.

De draagarm en het rubber zijn los, maar waarom heb je die gasten niet gevraagd waar die oude arm is gebleven dan (| .
Dan had je de kogels kunnen controleren en ook kunnen laten zien dat het rubber er gewoon op geschoven zit.
Je hoort het zo veel dat er dingen gebeuren aan een auto die helemaal niet nodig zijn. Draagarm kost al minimaal 150 euro als je een beetje korting krijt (origineel)
Ik zeg altijd dat ik voor 100 euro een dag moet werken (bij wijze van spreken) dat is dan toch weer anderhalve dag (|
En dan praat ik nog niet over arbeidsloon (|
Afbeelding

Mooggie

Bericht door Mooggie » 22 feb 2009, 10:04

Er wordt hier wat afgetrild de laatste dagen in de diverse topics ... :)

Ik lees daar van alles over silent blocks, kogels, draagarmen, schokdempers, gescheurde subframes etc., maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dat nou allemaal met elkaar verbonden staat.

Heeft iemand daarom een link naar een plaatje/foto van een E46 waarop alles duidelijk staat afgebeeld qua ophanging/reminrichting?
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

exleasebak

Bericht door exleasebak » 22 feb 2009, 10:44

@fabian.

ik had ook een naar gevoel over de draagarmen. Volgens garage waren de fusees ook aan vervanging toe. Verhaal van de garage was dat de fuseekogels niet van de draagarmen zouden kunnen (dat zou nog duurder worden dan nieuwe armen)......jammer want voor de rest is hijnog helemaal orgineel.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 22 feb 2009, 12:17

De fuseekogels en de draagarmen zitten in elkaar gegoten.
Als 1 van de fuseekogels te veel speling heeft dan moet je dus ook een draagarm vervangen. Helaas is dit 1 onderdeel.
Ik heb het toevallig van de week ook gehad. rubbers vervangen en er achter komen dat er 1 fusee verrot is, dus werd het een draagarm + rubber
Zelfde verhaal voor een remzuiger. Zuiger kapot ---> nieuwe remtang
Afbeelding

exleasebak

Bericht door exleasebak » 05 mar 2009, 20:24

ok, het vervolg.
andere wielen (origineel LM) en banden (michelin premacy pilot) eronder en weer een tijdje wat gereden.
Ik heb sterk het gevoel dat het uit de motor komt. Rare is dat hij onbelast niet echt trilt.
Dus:
-een beetje trillen bij stationair
-meer trillen bij lage toerentallen.
-bij ontkoppelen lijkt het te verdwijnen.

Kan dan volgens mij niet de aandrijfas zijn.
Blijft over de iets aan de motor of wellicht toch de bak?

Trillingsdemper en motorsteunen zijn net vervangen....
...iemand nog een briljante ingeving?

dank

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 06 mar 2009, 00:45

Zoals je het nu beschrijft lijkt het op het massavliegwiel/ koppelingsplaten of hardy schijf.

Alles van dit zit in de aandrijflijn tussen de bak en het differentieel. Deze onderdelen hebben allemaal met motortrillingen te maken. De motor loopt namelijk geen superconstant toerental omdat een motor werkt met arbeidsslagen die omgezet worden in een rotatie (krukas). Deze "trillingen" worden opgevangen door deze 3 elementen.

Ook is het niet geheel ondenkbaar dat er trillingen uit de diverse ophangrubbers van de aandrijfas en differentieel vandaan kunnen komen. Het is daarom dus ook niet te beantwoorden wat het probleem is. Dit zal je echt allemaal na moeten (laten) kijken.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”