Pagina 1 van 2

BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 30 sep 2016, 16:57
door minarox
Dag allen,

Mijn bmw heeft wat :roll: storingen die ik niet opgelost krijg.

Het probleem:

1. Het toerental gaat alle kanten op wanneer ik de koppeling ingedrukt heb terwijl de auto nog rolt. toerental varieerd dan van 600-1500. wanneer ik stil sta trekt hij hem wel recht, teller staat op 600 maar maakt eerder rond de 900 toeren. (wanneer ik nog rol met de koppeling in dan voel en hoor je het ook dat het toerental zwabberd)

2. Olie verbruik, +/- 1,5 liter per 1000 km

Wat ik gedaan heb:
1. Luchtfilter
2. Ik heb beide inlaat slangen vervangen. (13541435627 , 13541705209 ) (beiden hadden scheuren)
3. Gasklaphuis schoongemaakt (was eigenlijk niet nodig, nog schoon)
4. Druk in cilinders bekeken, meeste rond 10 bar, 1 rond 8 bar)
5. Lektest, koppakking nog goed
6. Bougies en klepdekspelpakking vervangen (beide nodig, achterstallig onderhoud vorige eigenaar)
7. Motorflush en olie+filter ververst

foutcodes die de auto heeft:

123 signal characteristic map cooling, short circuit to positive
227 oxygen sensor controller, bank 1, deviation too great, deviation rich
228 oxygen sensor controller, bank 2, deviation too great, deviation rich
242 misfire, cylinder 5, misfiring at operating temperature, worsening emissions (misfire carb_b4)
240 misfire, cylinder 3, misfiring at operating temperature, worsening emissions (misfire carb_b4)
239 misfire, cylinder 2, misfiring at operating temperature, worsening emissions (misfire carb_b4)
241 misfire, cylinder 4, misfiring at operating temperature, worsening emissions (misfire carb_b4)

Heeft ook de volgende codes gehad :

202 oxygen sensor control, bank 1, control limit, mixture limit rich
203 oxygen sensor control, bank 2, control limit, mixture limit rich

(onderstaande gaan ook niet weg wanneer ik de foutcodes wil wissen)

090 exhaust temperature before cat, bank 1 signal line, short circuit to negative
092 exhaust temp after cat bank 1 signal line short circuit to negative
091 exhaust temp before cat bank 2 signal line short circuit to negative
093 exhaust temp after cat bank 2 signal line short circuit to negative
133 signal, CAN ASC 3, timeout elapsed
052 Solenoid valve, exhaust flap, short circuit to negative


Wie o wie weet waar ik moet beginnen?..
Ik zelf dacht aan een vacuumlek echter begin ik hier aan te twijfelen..
De klepseals denk ik ook, maar dit beinvloed het rijgedrag toch niet zo van de motor? De klepseals wil ik opzich wel vervangen alleen dan wil ik eerst de overige dingen opgelost hebben niet dat ik dan die investering maak en nog 30 dingen tegen kom.

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 30 sep 2016, 17:19
door stefans
Een goede avond Minarox

Ik zou toch echt wel naar een vacuum lek kijken.
De meeste fout code's duiden hierop.
Tevens zou ik de carter ontluchting nakijken op lekkage's ( is ook een vacuum lek ).
Zitten er geen olie sporen op de onderplaat?
Je kan ook nog de brandstofdruk controleren hierdoor kan dit ook komen.

Groetjes Steef

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 01 okt 2016, 13:24
door minarox
Er ziten wel sporen van olie op ja, maar dit is zeker niet zoveel om het olie verbruik zo hoog te maken. Tevens, wanneer ik iemand achter mij laat rijden dan ruikt deze persoon ook verbrande olie en komen er soms rook pluimen uit de uitlaat.

De foutcodes met short circuit to....

duiden die niet op kortsluiting of slecht contact of denk ik nu verkeerd?

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 03 okt 2016, 12:40
door stefan328
Ik denk dat je moet beginnen met de Carterventilatie na kijken. Ik denk dat deze verstopt zit en hierdoor dus olie aanzuigt en verbruikt. Zeker als het kouder begint te worden wordt het probleem erger. Leest soms horror verhalen dat er binnen enkele km's een paar liter verstookt wordt.

Door dr olie die verbruikt wordt krijg jij waarschijnlijk een te rijke verbranding en dus die vreemde codes.
Hoop niet dat dit Sl te lang is. Het is ook noet goed voor je katelysatoren. En die zijn prijzig.

de venilatie is makkelijk te controleren. Bij draaiende motor de oliedop van het blok draaien, als deze een zuigend geluid of gaat snierken dan is het zeker aan de beurt. Ook kan er witte sludge onder je olievuldop zitten. Wat ook weer duid op een slecht werkend systeem.

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 03 okt 2016, 13:14
door minarox
Sludge zit er niet. Carterventilatie ga ik binnekort vervangen, heb de onderdelen al besteld.

Carterventilatie ga ik vervangen zodra ik de onderdelen binnen heb.

Ik had eerder ook een P1620 code, thermostaat ga ik ook maar vervangen, heb helaas geen onderhoudsgeschiedenis van de auto.. (temp loopt wel netjes op en blijft stabiel in het midden staan)

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 05 okt 2016, 15:41
door minarox
Ik heb geen secundaire airpomp..
Wat doet de secundaire luchtpomp?

Wat ik zelf gelezen heb is dat de pomp lucht in het uitlaatsysteem spuit om de katalysator etc sneller op te warmen. Is dit juist?

En maakt het uit om zonder deze pomp te rijden? kan dit een (negatieve?) invloed hebben op hoe de motor loopt?

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 27 okt 2016, 00:15
door minarox
Ik heb sinds kort de carterventilatie en de thermostaat vervangen, het check engine lampje blijft sinds dien uit (pas +/- 75km gereden..)

Ik heb wel nog het probleem dat het toerental niet stabiel is wanneer de auto nog rolt en de auto in de vrij(koppeling ingetrapt) staat.

Wanneer ik het gas goed intrap, hoor ik rond de 5k toeren een piepend geluid, een soort fluitje, iemand een idee wat dat kan zijn? (dit heeft de auto eigenlijk ook altijd gehad voor zover ik weet). Ik hoopte en ging er eigenlijk een beetje vanuit dat dit met de carterventilatie te maken had

Het olie verbruik kan ik nog niet zoveel over zeggen. Wel had ik het idee dat sinds de motorflush minder olie verbruikt wordt, dit de komende tijd maar eens goed in de gaten houden en bijhouden.

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 06 mar 2017, 14:03
door minarox
Goed... mijn motorstoring lampje is niet meer aangegaan, dat probleem is dus opgelost.

In de tussentijd heb ik mijn oliefilterhuispakking vervangen, deze lekte behoorlijk.

Echter is mijn olie verbruik nog absurd hoog, mijn 2takt scooter verbruikte minder olie.

Het toerental heeft nog het zelfde probleem, ik heb via via gehoord dat dit de disa klep zou kunnen zijn, deze kan ik dus binnenkort een keer testen. Of heeft iemand nog een ander idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Het olieverbruik.. is het mogelijk om vast te stellen of dit aan de klepseals of zuigerveren ligt? Ik heb namelijk zoiets van als ik de klepseals vervang heb ik de boel toch al open liggen dus kan ik misschien beter ook gelijk de zuigerveren vervangen. (tenzij de zuigerveren niet de oorzaak zijn)

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 20 mar 2017, 14:58
door minarox
Ik heb het olieverbruik nu wat beter bijgehouden..
verbruik: 1L op 480km

Nogmaals, is het mogelijk om vast te stellen of het aan de zuigerveren of klepseals ligt?

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 20 mar 2017, 20:26
door bofkont
Hemeltje lief dat is idd een bizar olie verbruik :(
Moeten bijna wel je zuigerveren zijn volgens mij.

Lostrekken/reviseren en die van de M52 toepassen, zou wel moeten kunnen heb ik ergens gelezen.
Maar zeker weten doe ik dit niet.

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 16 jun 2017, 02:22
door bruce67
Hallo Minarox,

Is jou geel lampje nog steeds uit nadat je carterventilatie hebt vervangen ?
Want ik ben ook aan het zoeken waarom mijn geel motorlampje blijft branden.
Heb diverse onderdelen vervangen maar word er moedeloos van, na de reset komt deze gewoon keihard terug
En was het te doen om je carterventielatie te vervangen ?

Groetjes Bruce.

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 16 jun 2017, 16:04
door stefans
Storings code uitlezen zegt al veel over de mogelijke oorzaak.
Als er een arm mengsel is, eens met een rook machine alles controlen.
Ala er dan een vacuum lek is komt dat er wel uir.

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 17 jun 2017, 10:52
door minarox
Ja mijn check engine lampje is nogsteeds uit. Mijn motor had ook daadwerkelijk overslag voordat ik de CCV had vervangen, als je dan buiten de auto stond wanneer deze liep hoorde je soms gewoon dat deze een arbeidslag oversloeg.

Het was wel te doen ja, wel veel priegele en je kunt niet overal goed bij, was denk ik 2 รก 3 uurtjes bezig, maarja dat natuurlijk wel gewoon in alle rust gedaan.

Het olie verbruik is er echter niet beter op geworden.

Hij loopt wel goed nu en het lampje blijft dus uit.

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 18 jun 2017, 04:56
door bruce67
Hi Minarox,

Thx voor je antwoord en dat is goed nieuws dat het lampje uitblijft.
Vandaag, start ik de auto en geen geel lampje.
Dus gauw uitlezen en kijken welke meldingen wegblijven voor het geval weer terug komt.
En klopt het dat de stekkers die je los maakt niet op andere aansluitingen past, zodat je geen verkeerde aansluiting maakt bij het weer terug zetten v/d stekkers ?
En voor Stefans, zo'n rookmachine is dat ergens te verkrijgen ?

Groetjes Bruce.

Re: BMW e46 m54b22 320i storingen

Geplaatst: 18 jun 2017, 08:32
door stefans
Met de stekkers moet je toch wel opletten.
Je kunt ze verwisselen. Letgoed op de lengte dan is het goed te doen.
Wat betreft rook machine.
Kopen is veel te duur.
Je kan er zelf eentje maken, kijk maar op het internet en je vindt verschillende voorbeelden.