Goede middag beste forum leden,
Het ontluchten van een koelsysteem van de BMW:
Dit is al vaker beschreven, maar ik zal het graag nog even vermelden.
Vervang de eventuele defecte onderdelen.
Bekijk echter wel, welke kleur KVS in het systeem aanwezig is!
Waarom ik dit ook even aangeef, u mag echt geen verschillende kleuren KVS ( Koelvloeistof )mengen met elkaar.
Dat is echt héél belangrijk!
Verschillende kleuren KVS kunnen namelijk een chemische reactie teweeg brengen.
Dat kan zich uiten dat deze verschillende vloeistoffen een GEL vormen, en GEL, dat gaat echt nooit koelen.
Sterker nog, de pomp kan het zelfs niet verplaatsen!
Doet u dit wel, de verschillende kleuren KVS mengen, dan heeft u echt een groot probleem, en kunt u de motor echt vernielen!
Het ontluchten van uw BMW:
Zet het contact aan.
schakel de fan van de verwarming in op een paar streepjes.
Dat is om de extra electrische waterpomp links onder achter de radiateur in te schakelen, u hoort deze pomp ook zoemen.
Open de beide ontluchting nippels! Een boven op de radiateur, en een bij het thermostaathuis op de motor.
Hoe herkent u deze ontlucht nippels, het zijn ronde koppen van goed 10 mm rond, met een kruis boven op de kop van deze ZWARTE kunststof ontluchting nippels.
Dus deze draait u voorzichtig open, let wel, als deze te vast zijn aangedraaid, dan ken het wel eens gebeuren, dat deze afbreken! Geen regelrechte ramp, maar u moet deze wel echt direct vervangen!
U kunt een gaatje boren in deze ontluchtnippel, en deze er uit trachten te draaien, nooit in het koelsysteem drukken, dat kan de pomp vernielen!
Oké, we gaan verder.
De ontlucht nippels zijn open gedraaid.
Soms hoort u de extra electrische waterpomp al slurpende geluiden maken.
Vul het koelsysteem bij tot het normale niveau.
Knijp eventueel nog even in de bovenste en de onderste radiateurslang, soms brengt dit weer lucht uit het koel systeem.
Als er nu vloeistof uit de ontluchting nippels komt, zonder luchtbellen, dan kunt u de ontluchting nippels sluiten, en draai deze niet te vast aan!
Sluit de vuldop.
Start nu de motor, en geef 4 tot 5 keer een flinke por gas, met een motor toerental tussen de 3.500 RPM/Min. en de 5.000 RPM/Min.
Schakel nu de motor uit, de KVS mag dus niet opwarmen!
Open de vuldop, er is geen druk aanwezig, want het koelsysteem is niet warm!
Bekijk nu het vloeistof peil, en vul indien nodig bij, tot het juiste niveau!
Als het vloeistof peil op niveau staat, sluit dan de vuldop.
Start de motor, maar ga er echt niet mee rijden!!
Nu gaat u eerst de motor op bedrijfs temperatuur draaien, ter plaatsen!
U geeft wat extra gas bij, tot een motortoerental van tussen de 1.500 en de 2.000 RPM/Min.
Dit doet u tot de temperatuur op een normaal aangegeven warmte aangeeft.
Houd nog even het gas er op, en u ziet de naald even iets verder door lopen, en zakt ineens terug naar de normale waarde die u gewend bent.
Dat is het teken, dat de bedrijfs temperatuur van de motor is bereikt, want de thermostaat is n u geopend.
Kijk, of er nog eventuele lekkages aanwezig zijn bij het motor compartiment.
Voel of beide radiateurslangen warm zijn, maar pas wel op voor de fan!!
Laat de motor nu afkoelen tot de temperatuur ongeveer gelijk is aan de buiten temperatuur!
Nu kunt u de vuldop veilig verwijderen, en het vloeistof peil bekijken.
Staat deze nu op niveau, dan is het koelsysteem ontlucht, moet er nog wat vloeistof bij, vult u dan gerust wat bij, tot het normale niveau.
Nu kunt u met een gerust hart weer rijden met de BMW, maar hoed de eerste 500 km wel het vloeistof peil in de gaten, en wel voordat u de motor start 's morgens.
Extra informatie:
Als u problemen ondervind bij het ontluchten:
Plaatst u dan de BMW met de voorwielen op een paar dikke houtblokken.
Dan is de radiateur in elk geval wel het absolute hoogte punt van het koelsysteem.
Als u nog steeds een kokende motor heeft, controleer dan de waterpomp en de thermostaat, of deze beide wel werken.
Indien deze beide in orde zijn, dan zou het kunnen zijn, dat er nog een luchtbelletje aanwezig is.
Controleert u dan of alle koelslangen even warm zijn.
Als er een slang kouder is, dan geeft dat aan dat er geen circulatie aanwezig is in dat gedeelte, dat kan heel soms wel eens een kachelslang zijn!
Maar als alle slangen even warm zijn, en de motor word nog kokend heet.
Dan kunt u het beste gaan controleren of de koppakking defect is.
Trek de olie peilstok uit de peilbuis.
Houd de tip van de peilstok schuin naar beneden van u af, en houd een aansteker onder de tip van de peilstok.
Gaat de olie nu knetteren, dan zit er koelvloeistof in de olie.
Geen geknetter, dan is dat oké.
Controleer het koelsysteem, en opende vuldop, zit er witte smurrie onder de dop, dan zit er olie in het koelsysteem.
Geen witte smurrie onder de vuldop, dan is er geen olie in het koelsysteem aanwezig.
Laat eventueel nog een CO test uitvoeren van het koelsysteem.
Zit er CO in het koel systeem, dan zitten er verbrandings gassen in het koelsysteem.
Blijf hier echt nooit mee doorrijden!
De kans is dan dat de radiateur zal openbarsten is groot! Pas daar echt voor op!!
Als er CO in het koel systeem aanwezig is, dan is dat een teken, dat er een lek aanwezig is tussen de verbrandingsruimte ( cilinder ) en het koelsysteem.
En de compressie druk, dat kan echt een radiateur laten exploderen, zelf al eens een keer gezien.
En hopelijk staat er dan echt niemand in de nabijheid van deze auto, die loopt echt brandwonden op! ( Hete Vloeistof ).
Oké, geen co in het koelsysteem.
Dan is de koppakking niet defect, als geen van deze genoemde feiten aanwezig is.
Maar als u nog steeds een te warme motor heeft, laat dan de temperatuurmeter of de temperatuurzender controleren.
Dit zijn wel de meest voorkomende kwalen die je kan bedenken, als de motor nog steeds te warm loopt!
Maar het komt gelukkig niet zo vaak voor, gelukkig.
Zeker en vast niet, als u tijdig stopt, als u merkt dat de motor temperatuurt op gaat lopen.
Kijk dus met enige regelmaat naar de meters op het dashboard onder het rijden, die zitten er echt niet voor de show.
Ik wens u allen heel veel veilige kilometers toe, met uw BMW.
Onderhoud deze goed, en de BMW zal u heel veel plezier retour geven.
Met vriendelijke groet,
Ad