Pagina 1 van 2

Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 11 nov 2016, 23:45
door NielZ
Beste forummers,

Ik heb een setje styling 95 onder mijn E46 coupe. Na het uitrollen van de wielkast liepen de achtervelgen af en toe nog aan tegen de wielkast (niet de band, maar de velg zelf). Ik heb een tijdje terug de banden laten wisselen en een stukje van de velgen af laten draaien.

Sindsdien zoekt mijn auto echt ontzettend. Ook grijpt de traction control in als ik een beetje wild over een rotonde of door een bocht ga (waar ik voorheen totaal geen last van had). Ook op hoge snelheden, zeg vanaf 120kmh ongeveer, gaat mijn auto gewoon van links naar rechts, het is alsof ik straalbezopen ben. Ik ben continu aan het corrigeren.

- Ik heb andere banden laten monteren (en goed gebalanceerd uiteraard) -> probleem blijft;
- Bij een lagere bandenspanning (2,4bar ipv 3 a 3,5bar) is het een stuk minder;
- Met mijn winterset is er niets aan de hand.

Weet iemand waar dit in kan zitten? Een velg die scheef afgedraaid is misschien? (en hoe kan ik dat controleren? Uitlijnen..?

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 12 nov 2016, 00:00
door JdM
Om dingen te gaan uitsluiten zou ik starten met vier andere wielen te monteren en te kijken of het dan weg is, daarna kun je met je huidige wielen aan de slag.
Wat is er afgedraaid? Buitenkant velgrand of binnenkant wiel zodat ook de ET wijzigt?

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 12 nov 2016, 09:10
door matheeuwissen
Ik neem aan dat de binnenkant van het wiel is afgedraaid om zo te zorgen dat de velg verder naar binnen valt.

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 12 nov 2016, 09:57
door NielZ
Het hart van de velg is afgedraaid inderdaad.
Dat de ET waarde is gewijzigd ben ik me van bewust, maar het verandert de stand van de wielen toch niet?

Ik heb achter 2 velgen van mijn originele winterset eronder gehad en toen was het weg. (wel 19"voor en 17" achter, maar soit). Ik vind het ook vreemd dat met een lagere bandenspanning het zoeken ook afneemt.

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 12 nov 2016, 10:53
door Zeevang
Wat is de afrolomtrek tov orgineel? Ivm tractioncontrol

Hoeveel is de etwaarde nu? Als de et teveel wijzigt wordt de auto ook zoekerig. Stand van wiel wijzigt niet maar wel tov onderstel

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 12 nov 2016, 11:08
door JdM
Daarbij ook nog het belang van exact hetzelfde afdraaien aan beide kanten, ongelijke sporing zal de wegligging ook niet ten goede komen. Dat de ET wijzigt hoeft er niet toe te doen, daarom vroeg ik het niet, ik wilde gewoon weten waar op je velg het zaakje afgedraaid werd.
Andere wielen eerst proberen blijf ik overigens bij.

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 12 nov 2016, 13:13
door Zeevang
Uiteraard van belang dat recht is afgedraaid..of heeft een prutser het gedaan?
Maar, mijn ervaring dan, dat e46s (heb er 8 gehad) erg gevoellig zijn voor een (te) lage et en zoekerig worden

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 12 nov 2016, 14:33
door s54vert
100 % RTAB!!

REAR TRAILING ARM BUSHES
https://www.youtube.com/watch?v=5HKeZ-tE908


He is alsof op ijs rijdt zon vaag gevoel in de kont.... geloof me maar.. laten vervangen en het is klaar..!

Google: RTAB e46

Even laten vervangen door de garage.. is simpel klusje.. en 100% dat je eraf bent

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 12 nov 2016, 16:37
door NielZ
Je bedoelt deze S54ert?

http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-C ... iling_arm/


Makes sense, aangezien er een 'repairkit' voor is..
Zeevang schreef:Wat is de afrolomtrek tov orgineel? Ivm tractioncontrol

Hoeveel is de etwaarde nu? Als de et teveel wijzigt wordt de auto ook zoekerig. Stand van wiel wijzigt niet maar wel tov onderstel
Pfoe, dat durf ik niet te zeggen. Voorheen was het in ieder geval niet terwijl origineel ET48 is, en styling 95 ET24 heeft. (hiervoor 2 jaar probleemloos gereden trouwens)
JdM schreef:Daarbij ook nog het belang van exact hetzelfde afdraaien aan beide kanten, ongelijke sporing zal de wegligging ook niet ten goede komen. Dat de ET wijzigt hoeft er niet toe te doen, daarom vroeg ik het niet, ik wilde gewoon weten waar op je velg het zaakje afgedraaid werd.
Andere wielen eerst proberen blijf ik overigens bij.
Sporing is op te lossen door uitlijnen.
Het wintersetje gaat er binnenkort toch onder, kan ik het gelijk ff proberen :)


Zeevang schreef:Uiteraard van belang dat recht is afgedraaid..of heeft een prutser het gedaan?
Maar, mijn ervaring dan, dat e46s (heb er 8 gehad) erg gevoellig zijn voor een (te) lage et en zoekerig worden
Nee hoor, gewoon bij een bedrijf laten doen :)

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 13 nov 2016, 01:49
door s54vert
Doe die RTABs maar en je probleem is over

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 13 nov 2016, 22:02
door Zeevang
Die kunnen ook niet goed zijn, kan je snel genoeg controleren.

Maar als ze verrot zijn dan staat wrs je stuur ook niet recht en als je over hobbel gaat hoor je de draagarmen bonken.

Heb ze ook denk 2 of 3 x laten vervangen, had bovenstaande symptomen.
niet dat over weg ging dweilen, maar beter zal ie zeker niet rijden als die rubbers niet meer goed zijn

kijk ook dan de draagarmsrubbers voor


Maar dacht dat de auto ok was en dat je klachten kwam na andere wielen?

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 14 nov 2016, 21:25
door NielZ
Woensdag gooi ik ff mn winterset erop.

Voor zijn de draagarmen en rubbers al vervangen :)

De klachten kwamen ook nadat ik andere banden had, maar ik merkte het pas toen ik de snelweg op reed. Voorheen niet. Dus het is óf stom toeval, óf ik heb daarvoor echt zitten slapen en als een opa gereden :+

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 15 nov 2016, 12:34
door BartS
Wat voor banden zijn het dit kan ook nog veel verschil maken. A merk banden of C merk :P?

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 15 nov 2016, 12:53
door matheeuwissen
Niels kennende F

Re: Zoekerig weggedrag

Geplaatst: 15 nov 2016, 16:26
door Mr._T-Rex
3-3,5 bar standaard? Damn dat is ook niet echt een normale spanning toch? Of heb je dat nodig omdat je met flink getrokken banden rijdt?

Voor de rest: winterset erop -> weg? ligt het iig niet aan de RTABs etc. Kan het nog banden of velgen zijn. Als je de banden verdenkt zou je je voorvelgen een keer achterop kunnen leggen (als je voor en achter dezelfde banden hebt), maar meest voor de hand liggende optie lijkt me toch slecht afgedraaide velgen. Kleinste afwijking hierin kan volgens mij al hele vervelende gevolgen hebben.