[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Heb de volgende problemen met mijn BMW 316 e46 m43
- motor ratelt bij koude start
- toerental schommelt tussen de 500 en 900 bij stationair
- trilt bij optrekken. alleen bij lage snelheid, laag toerental
- motor tikt, lijkt boven uit het blok te komen
- motorlampje gaat telkens weer branden na wissen foutcodes. Kan toeval zijn maat telkens tijdens het stationair draaien gaat hij weer branden. (wachten stoplicht, spoorovergang)
Hij geeft foutcode 171 brandstofmengsel instelling
code 141 lamda regeling is inmiddels (gister) vervangen. deze code gaf hij vandaag dus ook niet meer
Ook zou ik graag willen weten of werkelijke draaiwaarde cyl wel klopt! (zie foto) cyl 3 springt telkens van 1 naar 0 en cyl 4 blijft op 0 staan.
Weet niet of deze problemen door het zelfde probleem worden veroorzaakt.
Ik probeer nog een filmpje te plaatsen van de ratel in de motor bij het starten.
hoop dat jullie mij kunnen helpen
motorlampje brand
Re: motorlampje brand
Kettingspanner/ketting ??
Wil helaas nogal eens voorkomen bij deze motoren volgens mij.
Wil helaas nogal eens voorkomen bij deze motoren volgens mij.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: motorlampje brand
De 171 code geeft aan dat er een arm mengsel wordt gedetecteerd. Dit is meestal veroorzaakt door valse lucht of de carterventilatie. Verder is alles na de LMM verdacht.
Het tikken kan divers zijn. De kettingspanner die leegloopt of de hydraulische klepstoters die leeglopen. Als het tikken binnen een paar seconden weg is, is dat niet ernstig. Repareren is een hele klus bij deze motor.
Succes,
Rob
Het tikken kan divers zijn. De kettingspanner die leegloopt of de hydraulische klepstoters die leeglopen. Als het tikken binnen een paar seconden weg is, is dat niet ernstig. Repareren is een hele klus bij deze motor.
Succes,
Rob
Re: motorlampje brand
bedankt voor jullie reacties.
Hoe kom ik er achter of het de kettingspanner/ketting is of de hydraulische klepstoters?
Het is bij het starten gedurende een paar sec afhankelijk van hoe koud het is. Hou kouder hoe erger.
En boven uit de motor tikkert hij snel, weet niet of dat daar dan ook weg kan komen?
En is er een manier om te controleren of er sprake is van valse lucht? en hoe controleer ik de carterventilatie?
Hoe kom ik er achter of het de kettingspanner/ketting is of de hydraulische klepstoters?
Het is bij het starten gedurende een paar sec afhankelijk van hoe koud het is. Hou kouder hoe erger.
En boven uit de motor tikkert hij snel, weet niet of dat daar dan ook weg kan komen?
En is er een manier om te controleren of er sprake is van valse lucht? en hoe controleer ik de carterventilatie?
Re: motorlampje brand
Carterventilatie kun je op een aantal manieren controleren.
Met remmenreiniger spuiten op het inlaat traject en de carterventilatie. (Controleer ook vooral die harmonica buis)
Kijk visueel of je ergens een gaatje oid ziet.
Wat je verder nog zou kunnen proberen is om tijdens het lopen de oliedop eens eraf te halen en kijken of ie daarop reageert.
Met remmenreiniger spuiten op het inlaat traject en de carterventilatie. (Controleer ook vooral die harmonica buis)
Kijk visueel of je ergens een gaatje oid ziet.
Wat je verder nog zou kunnen proberen is om tijdens het lopen de oliedop eens eraf te halen en kijken of ie daarop reageert.