Pagina 1 van 1

BMW 335d E91 Beek stage 1+

Geplaatst: 07 dec 2016, 14:51
door Lu4tic89
Verstand komt met de jaren. Eindelijk ben ik weer terug bij mijn vertrouwde merk. Of alweer eigenlijk.
Na meerdere keren out of the box te hebben gereden nu mijn droomauto gekocht. Een BMW 335d touring.

Autohistorie:
VW Golf 3 gti 2.0 8v 1994 (Allereerste auto)
VW Polo 6n2 1.4 TDI 2001 (moest even zuinig rijden :P)
Alfa Romeo 156 2.4 jtdm 2002 (Geweldig ding, ging allemaal maar kapot)
Peugeot 307 1.6 HDIF 2004 (rammelbak)
BMW E46 320CI 150pk automaat 2000( Zilver, m-pakket, rood m-sportinterieur)
Ford Focus 1.6 Tdci 2007 (niks op aan te merken)
BMW E91 318d 122pk touring 2006 (Bleek achteraf ex-schade auto, had wel 4 verschillende kleuren zwart :gek: )
Audi A3 8p 1.8TFSI 160pk 2009 (3 weken gehad, beviel totaal niet na die BMW)
Golf 6 1.4 tsi 140pk R-line (na 5 weken van de oprit af gestolen)
Peugeot 106 GTI 1997 WIT (Moest een auto hebben nadat de golf was gestolen. Leukste auto die ik ooit heb gehad!)
BMW 320i coupe automaat 170pk m-pakket zwart 2007 (Hele dikke auto, alleen traaaaaaag!)
Audi TT 1.8 TFSI 2009 (Niet mijn ding, wel snel! ABT tuning 210pk)
BMW e90 320d 163pk 2011 (Hele fijne auto, met 19 inch originele Alpina breedset velgen)
BMW Z3 coupe zwart 2.8 automaat 1999 67.000km (Als tweede (hobby) auto)
VW Polo bluemotion TDI wit 2009 (Zuinig ding, naast de Z3 coupe)
VW Golf 4 gti Edition 25 rood (snelste auto tot dan toe, echt een kanon! Vervangende hobby auto voor de Z3. Daar kwam een liefhebber met een zak geld voor)
Volvo V50 1.6Drive (Vakantie auto)

Toen de Volvo en Golf Edition 25 heel goed kunnen verkopen. Toen kriebelde het zo erg. 335D!! Viavia wist ik iemand die een 335D had en die ervanaf moest (fiscaal te duur ivm zakelijk rijden). De 335d was een JAHRESWAGEN van de BMW dealer in Duitsland. Ditmaal van de directeur van de dealer aldaar die hem gebruikte als promotiemateriaal. Vol opties geleverd. Na 2 maanden heeft de eerste NL eigenaar hem daar gekocht en geimporteerd. Tikte daarbij ook nog eens €20.205 aan BPM af. Die eerste eigenaar had een eigen reclamebureau bij mij in de buurt en reed er van 2007 tot en met augustus 2016 mee. Ik ben gaan kijken en schrok van de staat van de auto. Origineel 117.000km op de teller. Maar vies! Krasjes, deukjes, achterbumper afgeschaafd door paaltjes en muurtjes etc… Vanbinnen was hij in geen jaren stofgezogen zo vies. Maar ik keek erdoorheen. Na wat praten kwam ik uit op een erg goede deal. Zodoende wat budget achtergehouden om de auto weer helemaal naar mijn maatstaven in orde te maken. En geloof mij, die maatstaven liggen belachelijk hoog!

De aankoop:
BMW 335D E91 Touring uit april 2007. 117.000km origineel. Dealer en BMW specialist onderhouden. Alle beurten netjes gehad. Op onderhoud was gelukkig niet bespaard.
Opties:
Panoramadak
Comfort Acces (keyless go)
Adaptief Xenon
M-pakket
Zwart M-sport interieur
Stoelverwarming
Elektrische stoelverstelling met geheugen
Navi Professional
18 inch breedset Styling m193 velgen (Erg beschadigd)
Parkeersensoren voor en achter

Zoals ik hem kocht
Afbeelding

De kleur is echt geweldig. BMW Le Mans Blau met individual black line pakket. Glans zwarte raam en spiegellijsten, origineel zwarte achterlichten, zwarte grille.

Toen begon het. De auto weer helemaal top in orde maken. Bij thuiskomst zag ik dat 1 van de Michelin Pilot sport achterbanden een bult op de wang had zitten. Levensgevaarlijk! Daarnaast de velgen ook ernstig beschadigd!
Afbeelding

Toen een set glanszwarte VMR csl replica velgenset gekocht. Gekozen voor 19 inch met Goodyear Eagle F1 banden (225-35-19 en 255-30-19). Dit staat hem echt subliem! Toen begonnen met stofzuigen, leder reinigen, gewoon de grote schoonmaak zeg maar. Resultaat mocht er zijn. Interieur bleek letterlijk in Nieuwstaat! Alleen zat er een laagje vuil op.

Afbeelding
Afbeelding

Ik irriteerde me kapot aan die achterbumper en 7 parkeerdeukjes aan de zijkanten van de auto. Toen gezocht naar de beste spuiter bij mij in de regio. Die heeft de achterbumper en deukjes perfect hersteld. Meteen de diffusor van de achterbumper ook glanszwart laten spuiten (was mat grijs). Daarnaast een nieuwe polijstmachine en hoogwaardig polijstpasta en dergelijke gekocht. Welgeteld heb ik de auto 3 hele keren moeten poetsen om hem te krijgen zoals hij nu is. Aangekoekt vuil, kleine irriterende krasjes, steenslagpitjes, lak van andere auto’s, noem maar op. Nagenoeg alle putjes, krasjes zijn weg. De kleur springt er nu nog meer uit en wassen van de auto is erg gemakkelijk. Vuil hecht zich niet meer aan de lak en spoelt er zo vanaf.

De winter brak aan en ik moest winterbanden/velgen hebben. Ik had de originele set nog, met de kapotte achterband en alle 4 de velgen met zware stoeprandschade. Ik heb mezelf ertoe gedwongen (letterlijk) om de velgen weer puntgaaf te krijgen. Na veel schuren en gedoe had ik ze klaar om te laten coaten. Een bedrijf bij mij in de buurt gevonden die hier veel ervaring mee heeft. Daarnaast een set Hankook Winter i-cept EVO banden gekocht in de maat 225-40-18 en 255-35-18. Zie het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Na inmiddels 1500km ermee gereden te hebben irriteerde ik me aan het welbekende afbladderende soft kunststof op het stuur. Het stuur was ook een beetje gaan glimmen. Dus je raadt het al. Er moest een nieuwe in. Zie hier het resultaat:
Afbeelding

Na een flinke onderhoudsbeurt (ging 8 liter olie in :gek: ) en inmiddels al 7000km ermee gereden te hebben begon ik te wennen aan het vermogen. Klinkt gek he. 286 pk en 560nm koppel en dan toch meer willen. Zo kwam ik in contact met de forumsponsor Beek Auto Racing. De BMW specialist op het gebied van tuning. Na kort overleg was ik er al snel uit. Afspraak gepland voor een stage 1+ (net beetje extra) tuning met testbankrun. De gastvrijheid is super en Ghisbert weet wat hij doet. Echter kwam er al snel wat geks aan het licht. De standaard run was 300,6 pk en 603nm koppel. Flink meer dan standaard dus. Ghisbert vertrouwde het niet en deed hierna nog twee runs. Deze waren identiek aan elkaar, 281 pk en 554nm koppel. Die eerste run week dus vreemd af. Na uitlezen geen gekke dingen kunnen vinden, dus tunen maar. Echter kwamen we niet helemaal op het gewenste resultaat. Qua pk's zat het wel aardig goed. 330,9pk. Het koppel van 616nm viel echter flink tegen. Dit zou toch echt richting de 680nm moeten gaan. Waar het aan lag wisten we niet dus het maar hierbij gelaten. Terug naar huis, meteen even testen. Boven de 200km/h in de noodloop. Ik herkende dit, gezien hij origineel dit ook 2x had gehad op hoge snelheid. Geen lampjes branden, of foutcodes bij het uitlezen. Gewoon in 1 keer het vermogen weg. Even uit en aan en het was weer goed. Na veel leeswerk op fora, blijkt dat het x35d blok zwakke vacuumleidingen en regelaars heeft. Gezien de auto een biturbo is wordt dit vacuüm aangestuurd om zo de variabele geometrie juist te bedienen. Wanneer er een lek in dit systeem zit, werkt de kleinere turbo niet goed mee en bij langdurig vollast vergt dit veel van de grote turbo die moet compenseren. De auto beveiligt zichzelf dan en gooit alle turbodruk eraf, zonder foutmeldingen.
Heb ik weer dacht ik meteen :bang:

Afbeelding
Afbeelding

Ik 2 nieuwe Pierburg vacuüm regelaars gekocht, gezien dit het meest voor de hand liggend was. Op een koude zaterdag er maar eens aan begonnen. Wat een hel om erbij te komen zeg! Ik had het al gelezen dat het lastig was, maar dit :( Uiteindelijk alles gelukt en testen maar. Bleek niets geholpen te hebben. Ik balen en er voor die dag maar mee gestopt. Ik kan zoiets niet laten rusten dus de zondag erop vroeg opgestaan en toch maar weer proberen. Ik een dikke sigaar aangestoken en een vacuümslang eraf getrokken. Na een flinke hijs van de sigaar, de rook uitgeblazen in de vacuümslang in de hoop ergens rook vandaan te zien komen. Het hoort een gesloten systeem te zijn, en waar rook is daar is vuur zeggen we dan maar. En ja hoor. Van achter het blok, helemaal weggestopt onder de ruitenwisser, kwam de rook van de sigaar er zo weer uit. De hele ruitenwisser bak eruit gehaald, om zo beter zicht te hebben. Wat bleek, een slangetje van een vacuümsensor, die rechtstreeks naar de actuator van de turbo gaat, was bij het nippeltje helemaal afgebroken/poreus. Na wat priegelwerk het slangetje eraf kunnen krijgen en vervangen voor een nieuwe slang (Had ik toevallig al besteld voor het geval dat). Alles weer opgebouwd en testen maar. Bij een 335d is het als volgt: Start je de auto, dan gaat het stelarmpje van de turbo vacuüm trekken en zie je hem bewegen. Als je de auto vervolgens uit zet, moet dit armpje ongeveer 30 seconden op dezelfde stand blijven staan. Daarna laat het systeem de vacuüm los. Dat deed de auto dus eerst niet. Bij het uitzetten bewoog het armpje meteen naar de beginstand. Na het vervangen van het slangetje bleef hij warempel 30 seconden op dezelfde positie.
Dolgelukkig gaan testen en het lijkt wel een andere auto. Blijkbaar al vanaf aanschaf was het slangetje lek en werkte de kleine turbo niet 100 procent mee. Nu vanaf stationair tot aan moment van schakelen als een lier trekken. Echt als een bezetene! Veel meer kracht dan voorheen, wielspin in 1,2 en 3e versnelling. Zonder traction control sta je zo andersom op de weg als je niet uitkijkt. Bij nat weer nog wielspin bij 110k/h en kickdown. Geen noodloop meer. Deze week nog even opnieuw contact opnemen voor een nieuwe testbank run. Dit had Ghisbert mij ook al aangeboden. Super service!


TO DO:
-Schroefset van DTS plaatsen (Zelfde als een AP schroefset met exact dezelfde nummers) Deze ligt al een paar weken in de schuur (tijdgebrek). Waarom staan die bmw's allemaal zo achteroverhellend! Afschuwelijk...
-BMW 19 inch Performance styling 313 set opknappen (aangeschaft als opknapset) Eventueel ook te koop tegen redelijk bedrag wegens zoals al aangegeven tijdgebrek. (richtprijs 850 euro) Stoeprandschade hier en daar en 1 band kapot.
-Testbankrun na reparatie vacuümslang
-NAVI 2017 update
-Trekhaak monteren??
-Spoorverbreders achter??
-Topsnelheid testen. VMAX is eraf en inmiddels de 280km/h op de digitale teller al gehaald. Zat nog meer in het vat!
-Irritante SOS storing laten wegcoderen. Schijnt veel voor te komen !?

Re: BMW 335d E91 Beek stage 1+

Geplaatst: 07 dec 2016, 15:06
door struikie
fijne auto he ;-)
je foto's doen het overigens niet...

en er zitten 1 waste gate turbo op (de grote) en de kleine (fixed) wordt gebypassed.
geen variabele turbo's op onze motoren ;-)
het is een sequentiele setup... de kleine maakt eerst druk,
waarna ze kort samen werken en bij hoge toeren werkt alleen
de grote turbo...

Afbeelding

JW

Re: BMW 335d E91 Beek stage 1+

Geplaatst: 07 dec 2016, 16:49
door Lu4tic89
Thnx. Weer wat geleerd! :duim:

Re: BMW 335d E91 Beek stage 1+

Geplaatst: 07 dec 2016, 21:51
door struikie
ik krijg de SOS storing als ik de speaker van de carkit (boven je rempedaal) niet aangesloten heb...
misschien is dat iets om naar te kijken... het paneel is makkelijk te demonteren...

JW

Re: BMW 335d E91 Beek stage 1+

Geplaatst: 08 dec 2016, 15:28
door Quadrantz
Respect voor je intro verhaal met foto's :duim:

Erg dikke dreier heb je daar met een hele mooie kleur! :). Het is dat ik meer ruimte wilde na mijn dreier (E46 weliswaar) maar vind die van jou toch ook wel erg nice!

Veel plezier hier en met de bimmer :duim: