Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 11:56
Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Hallo allemaal,
Ik heb al een tijdje een 523i als daily driver, en nu heb ik natuurlijk net met dit slechte weer dat mn ruitenwissers er mee op houden. Relais heb ik al vervangen, maar zonder resultaat. Ook heb ik, toen ik het relais er uit haalde, getest of de motoren het überhaupt deden, en dat deden ze wel. (had even een bridge gelegd) Weet iemand van jullie wat nu misschien het probleem kan zijn?
Mvg
Niels
Ik heb al een tijdje een 523i als daily driver, en nu heb ik natuurlijk net met dit slechte weer dat mn ruitenwissers er mee op houden. Relais heb ik al vervangen, maar zonder resultaat. Ook heb ik, toen ik het relais er uit haalde, getest of de motoren het überhaupt deden, en dat deden ze wel. (had even een bridge gelegd) Weet iemand van jullie wat nu misschien het probleem kan zijn?
Mvg
Niels
Re: Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Ik had het laatst ook, en toen was ie vastgelopen omdat er een arm was losgeschoten. Om dat te checken moet je even het interieurfilter aan de bestuurderskant eruit halen. Bij mij zag het er als volgt uit:
Het kommetje van dat armpje is dan lam, waardoor ie losschiet. Tijdelijke oplossing is het armpje zo verbuigen dat ie wat steviger vastzit, of er boutje met een moertje doorheen. Beste oplossing is natuurlijk een nieuw armpje. Nummer 15 op deze:
Zoals je ziet niet al te duur. Vervangen is ook niet zo moeilijk. Zorg wel dat je een goeie tang hebt.
De mijne ziet er inmiddels weer zo uit :
Mocht dit het niet zijn, dan weet ik het ook niet .
Het kommetje van dat armpje is dan lam, waardoor ie losschiet. Tijdelijke oplossing is het armpje zo verbuigen dat ie wat steviger vastzit, of er boutje met een moertje doorheen. Beste oplossing is natuurlijk een nieuw armpje. Nummer 15 op deze:
Zoals je ziet niet al te duur. Vervangen is ook niet zo moeilijk. Zorg wel dat je een goeie tang hebt.
De mijne ziet er inmiddels weer zo uit :
Mocht dit het niet zijn, dan weet ik het ook niet .
Re: Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Goede middag, beste Jevv en Niels,
De mogelijke oorzaken van niet werkende wissers.
In de winter zie je nog wel eens wissers midden op de ruit stil staan.
Het contact word uitgezet, en de wissers zijn dan nog wel ingeschakeld, ondanks dat me na het contact uit gezet hebbende, en de schakelaar op de uitstand van de ruitenwissers.
Maar, als we de volgende dag het contact aanzetten, dan gaan de wissers alsnog naar de ruststand.
Zijn de wisserbladen vast gevroren, helaas, dan kan de wissermotor verbrand zijn, of de zekering er uit liggen.
De wissermotor is dan wel verwoest, dat zag ik afgelopen week in de straat, men moest de wisserbladen losbikken, en ineens gingen de wissers aan het werk, dus pas goed op!!
Is het niet dit euvel.
Dan kan alsnog de motor de geest gegeven hebben.
Onderschat ook niet het relais, en de zekeringen.
Vergeet ook niet, dat er een draadbreuk kan zijn ontstaan.
Of dat er een slechte verbinding aanwezig kan zijn , in een stekkerblokje.
Of dat de drijfstang los is geraakt, zodat de kogel verbinding is los gegaan, net als bij Jevv.
Is dit het geval, repareren is vaak niet het gewenste, maar vervang de gehele wisser aandrijving, al of niet met de motor.
Maar kijk dan wel eerst, of de motor nog wel zijn werk doet.
Ik heb onlangs de beide interieur filterbakken verwijderd, en de paravaan.
Dat is de kunststof plaat die de nattebak bedekt bij de voorruit!
Men zal dan wel de beide wisserarmen moeten demonteren, gebruik daarvoor een wissertrekkertje, of een accupool trekkertje. Dat is een klein speciaal poelietrekkertje.
Dat scheelt schade aan al de omliggende onderdelen, er hoeft dan niet gewrikt te worden!
De eventuele defecte aandrijving, die kan men maar beter direct uitbouwen, en in zijn geheel vervangen.
Dit kunt u doen, door een exemplaar bij een autodemontage bedrijf te kopen, die niet zo verschrikkelijk duur zijn.
Of u gaat naar de dealer, en besteld daar een nieuw exemplaar.
Schrik dan niet van de prijs!!
De wisserconsole die kost € 240,47 Ex BTW
De wissermotor die kost € 240,47 Ex BTW
De drijfstangen die zijn niet zo duur.
Drijftang voor de motor onderdeel nr. 61 61 8 361 739 prijs € 17,46 excl. BTW.
aandrijfstang wissers onderdeel nr. 61 61 8 361 741 prijs € 10,42 excl. BTW.
Bekijk ook de lagertjes even, of er speling aanwezig is, anders dient u ook de lagerbussen, en de lagertjes te vervangen, de prijs daar van valt wel mee, dat is rond de € 5,00 tot € 10,00 excl. btw.
Gedeeltes vervangen, dat kan, maar bent u er terdege van bewust, dat de andere drijfstangen al net zoveel voor hun kiezen gehad hebben, en ook de geest kunnen geven.
Ik zou de aandrijfstang van de wissers en de drijfstang van de wissermotor vervangen.
Bekijk ook de lagertjes goed, en de console, waar alles is opgebouwd.
Als de console of de ruitenwissermotor defect is, ga dan misschien beter naar een demontage bedrijf.
Dan bent u waarschijnlijk veel goedkoper uit, bekijk dan uiteraard wel goed de drijfstangen, of deze niet geroest zijn, zo ook de kogel verbindingen. Laat alles liggen, als er wel roest aanwezig is. Dit heeft echt geen enkele zin, om dit in uw BMW in te bouwen!
Dan de relais van het wisser systeem!
Dat zijn er liefst 4 stuks!
1. Ruitenwisser relais dubbelwerkend BRUIN onderdeel nr. 61 36 8 384 505 prijs € 21,90 excl. BTW
2. ruitenwisser relais SIGNAAL VIOLET onderdeel nr. 61 36 1 388 911 prijs € 10,05 excl. BTW
3 ruitenwisser relais ZALMROOD onderdeel nr. 12 63 1 742 690 prijs € 10,31 excl. BTW
Dit laatste relais, dat kan mogelijk 2 X gemonteerd zijn.
De benaming is als volgt: relais wisser 1 K37.
relais wisser 2 K37.
Alle relais zitten in de grote bak, onder het rechter interieur filter huis.
LET OP !!
Rechts en Links word altijd bekeken van achter het stuurwiel vandaan!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
De mogelijke oorzaken van niet werkende wissers.
In de winter zie je nog wel eens wissers midden op de ruit stil staan.
Het contact word uitgezet, en de wissers zijn dan nog wel ingeschakeld, ondanks dat me na het contact uit gezet hebbende, en de schakelaar op de uitstand van de ruitenwissers.
Maar, als we de volgende dag het contact aanzetten, dan gaan de wissers alsnog naar de ruststand.
Zijn de wisserbladen vast gevroren, helaas, dan kan de wissermotor verbrand zijn, of de zekering er uit liggen.
De wissermotor is dan wel verwoest, dat zag ik afgelopen week in de straat, men moest de wisserbladen losbikken, en ineens gingen de wissers aan het werk, dus pas goed op!!
Is het niet dit euvel.
Dan kan alsnog de motor de geest gegeven hebben.
Onderschat ook niet het relais, en de zekeringen.
Vergeet ook niet, dat er een draadbreuk kan zijn ontstaan.
Of dat er een slechte verbinding aanwezig kan zijn , in een stekkerblokje.
Of dat de drijfstang los is geraakt, zodat de kogel verbinding is los gegaan, net als bij Jevv.
Is dit het geval, repareren is vaak niet het gewenste, maar vervang de gehele wisser aandrijving, al of niet met de motor.
Maar kijk dan wel eerst, of de motor nog wel zijn werk doet.
Ik heb onlangs de beide interieur filterbakken verwijderd, en de paravaan.
Dat is de kunststof plaat die de nattebak bedekt bij de voorruit!
Men zal dan wel de beide wisserarmen moeten demonteren, gebruik daarvoor een wissertrekkertje, of een accupool trekkertje. Dat is een klein speciaal poelietrekkertje.
Dat scheelt schade aan al de omliggende onderdelen, er hoeft dan niet gewrikt te worden!
De eventuele defecte aandrijving, die kan men maar beter direct uitbouwen, en in zijn geheel vervangen.
Dit kunt u doen, door een exemplaar bij een autodemontage bedrijf te kopen, die niet zo verschrikkelijk duur zijn.
Of u gaat naar de dealer, en besteld daar een nieuw exemplaar.
Schrik dan niet van de prijs!!
De wisserconsole die kost € 240,47 Ex BTW
De wissermotor die kost € 240,47 Ex BTW
De drijfstangen die zijn niet zo duur.
Drijftang voor de motor onderdeel nr. 61 61 8 361 739 prijs € 17,46 excl. BTW.
aandrijfstang wissers onderdeel nr. 61 61 8 361 741 prijs € 10,42 excl. BTW.
Bekijk ook de lagertjes even, of er speling aanwezig is, anders dient u ook de lagerbussen, en de lagertjes te vervangen, de prijs daar van valt wel mee, dat is rond de € 5,00 tot € 10,00 excl. btw.
Gedeeltes vervangen, dat kan, maar bent u er terdege van bewust, dat de andere drijfstangen al net zoveel voor hun kiezen gehad hebben, en ook de geest kunnen geven.
Ik zou de aandrijfstang van de wissers en de drijfstang van de wissermotor vervangen.
Bekijk ook de lagertjes goed, en de console, waar alles is opgebouwd.
Als de console of de ruitenwissermotor defect is, ga dan misschien beter naar een demontage bedrijf.
Dan bent u waarschijnlijk veel goedkoper uit, bekijk dan uiteraard wel goed de drijfstangen, of deze niet geroest zijn, zo ook de kogel verbindingen. Laat alles liggen, als er wel roest aanwezig is. Dit heeft echt geen enkele zin, om dit in uw BMW in te bouwen!
Dan de relais van het wisser systeem!
Dat zijn er liefst 4 stuks!
1. Ruitenwisser relais dubbelwerkend BRUIN onderdeel nr. 61 36 8 384 505 prijs € 21,90 excl. BTW
2. ruitenwisser relais SIGNAAL VIOLET onderdeel nr. 61 36 1 388 911 prijs € 10,05 excl. BTW
3 ruitenwisser relais ZALMROOD onderdeel nr. 12 63 1 742 690 prijs € 10,31 excl. BTW
Dit laatste relais, dat kan mogelijk 2 X gemonteerd zijn.
De benaming is als volgt: relais wisser 1 K37.
relais wisser 2 K37.
Alle relais zitten in de grote bak, onder het rechter interieur filter huis.
LET OP !!
Rechts en Links word altijd bekeken van achter het stuurwiel vandaan!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Laatst gewijzigd door AdE39 op 09 dec 2016, 14:53, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 11:56
Re: Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Bedankt voor de reacties. Maar ik heb de motoren gewoon kunnen laten draaien door een bridge te creëen op de plek van de relais. Dus ik weet dat de motoren het gewoon nog doen.
Re: Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Dan zal het relais geen voeding krijgen.
Hoop een zekering en anders meten tussen de pook en relais?
Hoop een zekering en anders meten tussen de pook en relais?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 11:56
Re: Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Ik kan via het pookje alleen de ruitenvloeistof bedienen. Voor de rest doet niks het. Ik weet ook dat als ik verbinding maak via de contacten van de relais, dat mijn ruitenwisser dan gewoon gaat bewegen. Zou het dan de gm5 module kunnen Zijn? En heeft elke e39 een regensensor? Zo ja, kan dan daar het probleem liggen?
Re: Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Hallo beste Niels,
Kijk en meet eens de bedrading van de bediening schakelaar op de stuurkolom.
Of daar spanning aanwezig is, en of er spanning naar de relais gaat.
Ik heb verteld, dat er mogelijk 3 tot 4 relais in de electronicabox onder het rechter interieurfilterhuis ingebouwd zijn!
Het kan zijn, dat een van deze relais een slecht contact heeft, of defect is.
Maar het kan dus zijn, dat de bediening schakelaar op de stuurkolom defect is.
U heeft de wisser motor al gecontroleerd met een draad, dacht ik!
Het enige wat de wisser schakeling betreft met de werking, dat is dat de wissers bij het wachten voor een stoplicht even uitgeschakeld worden, als het zachtjes regent.
Niet elke E39 heeft een regensensor, en daar bedoel ik dus mee, dat men geen schakelaar hoeft te bedienen.
Het zal even een tijdje kosten, om alles te meten en door te meten om het euvel te traceren.
Het en enige wat ik zou doen, dat is de relais stuk voor stuk even te vervangen.
Dat zou ik doen bij een demontage bedrijf.
Als dit niet heeft geholpen, dan ook even de bediening schakelaar.
Als dit niet de oplossing is, dan de GM5 module.
Bedenk, dat met meten, het beste resultaat bereikt kan worden.
Dus meet de kabelboom helemaal door, het is een rot karwei, maar op deze wijze kan men ook de eventuele kabelbreuk vinden, of een slecht contact in een stekker verbinding, en daar dient u echt heel scherp op te letten.
Ik heb eens een auto van een buur gerepareerd, die ooit nieuw door hun was gekocht!
Van het begin af aan, hadden ze problemen met het starten van de motor.
Dan startte de motor wel, en dan weer niet, dat ging jaren zo verder.
De buur was een nieuwe buur in de straat, maar hij had bij mij op de basis school gezeten!
Dus we konden elkaar van vroeger.
Hij vertelde het probleem aan mij.
Ik zei, zal ik eens even kijken, of ik iets kan vinden, dat vond hij goed.
Ik heb de kabelboom vanaf het contactslot nagelopen, en zag ineens de fout.
Bij een verbinding stekker, was er een pool van de stekker terug geduwd, dus het was een simpele aanraak schakeling geworden.
Dus vandaar dat de motor de ene keer wel startte, en de andere keer weer niet.
Ik heb die mannelijke pool weer op de plaats geduwd in de stekker, en het probleem was na 5 jaar verholpen.
De dealer kon het dus niet vinden!
Dus, ik zeg altijd, bekijk altijd alles zeer kritisch, en toch zeker de stekker verbindingen.
Controleer deze altijd even door deze uit elkaar te trekken, en controleer op corrosie!
Spuit de uit elkaar getrokken stekkers met een goede contactspray!
Het hoeft dus geen defect te zijn, het kan zelfs een slecht contact zijn, denk daarbij aan een schakelaar, of een stekkerblok, of een relais, of een besturing element.
Dan heb ik nog een TIP!
Draai de imbus boutjes van de electronicabox niet te vast!!
Anders krijgt u de volgende keer de box nooit meer open, dus vast is dan ook echt vast!
De vorige eigenaar had deze imbus boutjes dus ook te vast gedraaid, en dan draait het ingegoten bus moertje lekker door in het kunststof!
De remedie was, zet een griptang op het gedeelte waar de ingegoten bus moertjes zitten, en klem ze even goed vast!
Dit is echt de enige remedie, om deze te vast gedraaide imbus boutjes los te krijgen!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Kijk en meet eens de bedrading van de bediening schakelaar op de stuurkolom.
Of daar spanning aanwezig is, en of er spanning naar de relais gaat.
Ik heb verteld, dat er mogelijk 3 tot 4 relais in de electronicabox onder het rechter interieurfilterhuis ingebouwd zijn!
Het kan zijn, dat een van deze relais een slecht contact heeft, of defect is.
Maar het kan dus zijn, dat de bediening schakelaar op de stuurkolom defect is.
U heeft de wisser motor al gecontroleerd met een draad, dacht ik!
Het enige wat de wisser schakeling betreft met de werking, dat is dat de wissers bij het wachten voor een stoplicht even uitgeschakeld worden, als het zachtjes regent.
Niet elke E39 heeft een regensensor, en daar bedoel ik dus mee, dat men geen schakelaar hoeft te bedienen.
Het zal even een tijdje kosten, om alles te meten en door te meten om het euvel te traceren.
Het en enige wat ik zou doen, dat is de relais stuk voor stuk even te vervangen.
Dat zou ik doen bij een demontage bedrijf.
Als dit niet heeft geholpen, dan ook even de bediening schakelaar.
Als dit niet de oplossing is, dan de GM5 module.
Bedenk, dat met meten, het beste resultaat bereikt kan worden.
Dus meet de kabelboom helemaal door, het is een rot karwei, maar op deze wijze kan men ook de eventuele kabelbreuk vinden, of een slecht contact in een stekker verbinding, en daar dient u echt heel scherp op te letten.
Ik heb eens een auto van een buur gerepareerd, die ooit nieuw door hun was gekocht!
Van het begin af aan, hadden ze problemen met het starten van de motor.
Dan startte de motor wel, en dan weer niet, dat ging jaren zo verder.
De buur was een nieuwe buur in de straat, maar hij had bij mij op de basis school gezeten!
Dus we konden elkaar van vroeger.
Hij vertelde het probleem aan mij.
Ik zei, zal ik eens even kijken, of ik iets kan vinden, dat vond hij goed.
Ik heb de kabelboom vanaf het contactslot nagelopen, en zag ineens de fout.
Bij een verbinding stekker, was er een pool van de stekker terug geduwd, dus het was een simpele aanraak schakeling geworden.
Dus vandaar dat de motor de ene keer wel startte, en de andere keer weer niet.
Ik heb die mannelijke pool weer op de plaats geduwd in de stekker, en het probleem was na 5 jaar verholpen.
De dealer kon het dus niet vinden!
Dus, ik zeg altijd, bekijk altijd alles zeer kritisch, en toch zeker de stekker verbindingen.
Controleer deze altijd even door deze uit elkaar te trekken, en controleer op corrosie!
Spuit de uit elkaar getrokken stekkers met een goede contactspray!
Het hoeft dus geen defect te zijn, het kan zelfs een slecht contact zijn, denk daarbij aan een schakelaar, of een stekkerblok, of een relais, of een besturing element.
Dan heb ik nog een TIP!
Draai de imbus boutjes van de electronicabox niet te vast!!
Anders krijgt u de volgende keer de box nooit meer open, dus vast is dan ook echt vast!
De vorige eigenaar had deze imbus boutjes dus ook te vast gedraaid, en dan draait het ingegoten bus moertje lekker door in het kunststof!
De remedie was, zet een griptang op het gedeelte waar de ingegoten bus moertjes zitten, en klem ze even goed vast!
Dit is echt de enige remedie, om deze te vast gedraaide imbus boutjes los te krijgen!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 dec 2016, 11:56
Re: Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Hallo allemaal. Ik heb een kleine update. Mijn ruitenwisser doet het alleen op vol vermogen. En alleen als ik rijd. Dus waarschijnlijk alleen als de dynamo genoeg vermogen levert. Is dit een massa probleem van de motor. Is die niet meer goed. Of ligt het ergens anders aan. Hoop dat iemand nu misschien weet wat het Is. Ik heb nog geen tijd gehad om dingen uit te meten ofzo. Oja. Hij stopt ter plekke als ik stil sta of als ik de snelheidstand verander. Hij gaat niet terug naar ruststand. Dat moet ik zelf goed Timen
Re: Ruitenwissers voor doen niks meer. 1998 touring 523i
Goede avond beste Niels,
Heeft u mijn reactie gelezen over de mogelijkheid van 4 relais in de electronica box, onder de rechter interieurfilterhuis?
De kleuren van de relais en de onderdeel nummers met de prijzen Excl. BTW staan er bij vermeld.
Maar als u ergens een dergelijke E39 weet te staan, die gesloopt word, dan zou u een voor een de relais kunnen wisselen, en kijken of dat de mogelijke oplossing zou kunnen zijn.
De wissers van mijn E39 stoppen ook na het rijden, als ik voor het stoplicht sta, dan kan het dus zijn, dat wanneer de wissers die continu vegen, en bij het stoppen terug vallen naar het interval wissen!
En bij het weg rijden weer continu wissen.
Dit is ingesteld naar het gelang van de hoeveelheid water op de ruit, misschien wel met een electronische meting!
Ik zou zeggen, kijk eens wat er gebeurt, als u er een grote gieter water op de ruit leeg gaat gieten!
Beweeg de gieter dan wel over de ruit heen, van links naar rechts.
Wat u ook nog eens zou kunnen doen, lees de ruitenwissers eens uit.
Misschien kan dat de oplossing zijn.
Ik vond dat de achter wisser ook een raar wis patroon had.
Als ik deze inschakel, dan veegt hij naar de andere zijden, en stopt dan 8 seconden, daarna gaat hij weer terug naar de ruststand, voor 8 seconden, en veegt dan weer de andere kant op, enz. enz.
Ik dacht ook dat het een defect was.
Maar als ik de wissers heb ingeschakeld, en ik schakel de achteruit versnelling in, dan gaat de achter wisser normaal wissen, heen en weer, enz. enz.
Dit blijkt te kunnen worden ingesteld via de boord computer.
Enkel weet ik niet of dat aan de voorzijde ook zo is.
Maar ik heb het vermoeden, dat het een van de relais moet zijn, waarvan er een of meerdere defect zijn.
Ook kan mogelijk de GM5 module defect zijn.
Dat zijn onderdelen die u uit een andere E39 zou kunnen halen, om zo de fout op te sporen!
Let wel heel goed op, als u de electronica box gaat openen, en daarna weer gaat afsluiten.
Draai de imbus boutjes niet te vast!
Anders kan het wel eens zijn, dat u deze boutjes niet meer los gaat krijgen, en dat de gegoten moertjes door het kunststof heen gaan draaien.
Dat heb ik dus ook gehad, omdat de vorige eigenaar deze imbus boutjes ook te vast had aangedraaid!
Heeft u ook nog andere storingen met de electronica?
Want soms kan het wel eens voorkomen, dat wanneer sommige functies niet meer goed werken, of zelfs meerdere functies niet goed werken.
Dat dan het contactblokje aan het contactslot wel eens defect kan zijn.
Maar dan zou in elk geval de boordradio ook niet meer correct werken, of zelfs nog meer functies.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Heeft u mijn reactie gelezen over de mogelijkheid van 4 relais in de electronica box, onder de rechter interieurfilterhuis?
De kleuren van de relais en de onderdeel nummers met de prijzen Excl. BTW staan er bij vermeld.
Maar als u ergens een dergelijke E39 weet te staan, die gesloopt word, dan zou u een voor een de relais kunnen wisselen, en kijken of dat de mogelijke oplossing zou kunnen zijn.
De wissers van mijn E39 stoppen ook na het rijden, als ik voor het stoplicht sta, dan kan het dus zijn, dat wanneer de wissers die continu vegen, en bij het stoppen terug vallen naar het interval wissen!
En bij het weg rijden weer continu wissen.
Dit is ingesteld naar het gelang van de hoeveelheid water op de ruit, misschien wel met een electronische meting!
Ik zou zeggen, kijk eens wat er gebeurt, als u er een grote gieter water op de ruit leeg gaat gieten!
Beweeg de gieter dan wel over de ruit heen, van links naar rechts.
Wat u ook nog eens zou kunnen doen, lees de ruitenwissers eens uit.
Misschien kan dat de oplossing zijn.
Ik vond dat de achter wisser ook een raar wis patroon had.
Als ik deze inschakel, dan veegt hij naar de andere zijden, en stopt dan 8 seconden, daarna gaat hij weer terug naar de ruststand, voor 8 seconden, en veegt dan weer de andere kant op, enz. enz.
Ik dacht ook dat het een defect was.
Maar als ik de wissers heb ingeschakeld, en ik schakel de achteruit versnelling in, dan gaat de achter wisser normaal wissen, heen en weer, enz. enz.
Dit blijkt te kunnen worden ingesteld via de boord computer.
Enkel weet ik niet of dat aan de voorzijde ook zo is.
Maar ik heb het vermoeden, dat het een van de relais moet zijn, waarvan er een of meerdere defect zijn.
Ook kan mogelijk de GM5 module defect zijn.
Dat zijn onderdelen die u uit een andere E39 zou kunnen halen, om zo de fout op te sporen!
Let wel heel goed op, als u de electronica box gaat openen, en daarna weer gaat afsluiten.
Draai de imbus boutjes niet te vast!
Anders kan het wel eens zijn, dat u deze boutjes niet meer los gaat krijgen, en dat de gegoten moertjes door het kunststof heen gaan draaien.
Dat heb ik dus ook gehad, omdat de vorige eigenaar deze imbus boutjes ook te vast had aangedraaid!
Heeft u ook nog andere storingen met de electronica?
Want soms kan het wel eens voorkomen, dat wanneer sommige functies niet meer goed werken, of zelfs meerdere functies niet goed werken.
Dat dan het contactblokje aan het contactslot wel eens defect kan zijn.
Maar dan zou in elk geval de boordradio ook niet meer correct werken, of zelfs nog meer functies.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad