Hallo,
Ben met een enorm project bezig (voor mij althans), waarbij het gehele onderstel van mijn E46 touring (2001) wil reviseren. Ik heb nu aan de achterkant alles uit elkaar, de diff en de subframe eruit, alle lagers uit het subframe geperst en de subframe net gezandstraald, toen dacht ik: laten we eens kijken of ik niet toch ook van die haarscheurtjes in de bodemplaat heb, en... ja hoor!
Weet iemand of dit acuut moet worden gerepareerd? Of kan je hiermee nog een tijdje rijden?
Weet iemand een adres waar je hiermee terecht kan voor reparatie? Het makkelijkst is natuurlijk iemand die hem hier komt lassen aangezien de auto op een brug staat en alles er al onder uit is gehaald...
Subframe cracks... weet iemand hier raad mee?
Re: Subframe cracks... weet iemand hier raad mee?
Gelijk doen... REDISH reparatie platen bestellen... einde van de haarscheuren boren met 2mm... dan de platen lassen. sealen.. beschermen... etc etc etc..
Geen kinderachtig klusje, en iedereen die een beetje serieus kan lassen kan dit klusje klaren, is overigens genoeg op youtube te finden,
Geen kinderachtig klusje, en iedereen die een beetje serieus kan lassen kan dit klusje klaren, is overigens genoeg op youtube te finden,
Re: Subframe cracks... weet iemand hier raad mee?
Bedankt voor de tip!
Ik heb ooit een keer gehoord dat het chassis van de touring zodanig anders is, dat de subframe cracks er nagenoeg nooit op voorkomen. Ik neem aan dat dit deel van de bodemplaat wel gelijk is en deze platen er ook op passen (redish website heeft het alleen over de E46 M3, en die is er niet in touring variant (althans niet officieel).
Iemand ervaring met het redish kit en zelf erop lassen? Is dat te doen?
Ik neem aan dat het door de holle ruimte niet echt nodig is om de binnenbekleding eruit te halen voor het lassen, maar moet de brandstoftank eraf?
Is er trouwens geen zaak in NL die soortgelijke oplossingen biedt?
Ik heb ooit een keer gehoord dat het chassis van de touring zodanig anders is, dat de subframe cracks er nagenoeg nooit op voorkomen. Ik neem aan dat dit deel van de bodemplaat wel gelijk is en deze platen er ook op passen (redish website heeft het alleen over de E46 M3, en die is er niet in touring variant (althans niet officieel).
Iemand ervaring met het redish kit en zelf erop lassen? Is dat te doen?
Ik neem aan dat het door de holle ruimte niet echt nodig is om de binnenbekleding eruit te halen voor het lassen, maar moet de brandstoftank eraf?
Is er trouwens geen zaak in NL die soortgelijke oplossingen biedt?
Re: Subframe cracks... weet iemand hier raad mee?
Heb nu gelezen dat epoxy-bonding ook een goede techniek is om deze platen erin te bevestigen i.p.v. lassen. Heeft iemand hier ervaring met deze techniek?
Het schijnt mogelijk sterker te zijn dan lassen, en minder gevoelig voor corrosie, minder werk, etc... klinkt aantrekkelijk. Het enige nadeel is dat de hechting na de binnenste platen moeilijk of niet mogelijk is zonder achteraf de BMW vul methode toe te passen waarbij de holle ruimte op wordt gevuld met een harde epoxy schuim ("structural foam").
Aangezien ik niet kan lassen en ik al alles uit elkaar heb, lijkt me dit een aantrekkelijke klus om te doen... vergeleken met laswerk dan.
Het schijnt mogelijk sterker te zijn dan lassen, en minder gevoelig voor corrosie, minder werk, etc... klinkt aantrekkelijk. Het enige nadeel is dat de hechting na de binnenste platen moeilijk of niet mogelijk is zonder achteraf de BMW vul methode toe te passen waarbij de holle ruimte op wordt gevuld met een harde epoxy schuim ("structural foam").
Aangezien ik niet kan lassen en ik al alles uit elkaar heb, lijkt me dit een aantrekkelijke klus om te doen... vergeleken met laswerk dan.
Re: Subframe cracks... weet iemand hier raad mee?
De haarscheurtjes moeten sowieso gelast worden, dus dan kan je de rest ook wel direct lassen.
Verstevegingsplaatjes -> http://www.motorsportparts.nl/bmw-e46-z ... achter-e46
Aan te raden is om daarna ook direct polyurethaan rubbers in het subframe te bevestigen deze drogen namelijk niet uit en verdelen de krachten op het subframe beter.
Verstevegingsplaatjes -> http://www.motorsportparts.nl/bmw-e46-z ... achter-e46
Aan te raden is om daarna ook direct polyurethaan rubbers in het subframe te bevestigen deze drogen namelijk niet uit en verdelen de krachten op het subframe beter.
Re: Subframe cracks... weet iemand hier raad mee?
Ok, heb alvast de platen besteld bij Redish. Duur zo'n setje, maar als dit totaalschade kan uitstellen of voorkomen...
Bedankt voor de link Mitslol, maar de platen van Redish zien er wat degelijker uit (vooral groter), en aangezien zij deze platen meteen konden versturen (krijg ze morgen al binnen) heb ik ze toch maar daar besteld. Deze platen verdekken ook nagenoeg volledig de plek waar nu de scheur zit... dat is niet zo bij de TMS-style platen.
Ik heb ook iemand gevonden die me kan helpen met het lassen van de scheur. De platen ben ik nog steeds van plan om te lijmen, omdat ik anders de brandstoftank moet verwijderen, de binnenbekleding en aan de binnenkant het chassis open moet snijden, en dat wordt mij te duur en te ingrijpend voor een scheur. Ik zal nog proberen aan de "structural foam" van BMW te komen, dan kan ik de binnenkant ook verstevigen. Zelfs deze klus is voor mij dan nog makkelijker dan alles lassen.
Over de rubbers... te laat Heb al OEM-achtige vervangers van Lemfoerder en Febi-bilstein voor alle rubbers (11 totaal) binnen. Ik hoop dat deze goed genoeg werken. Heb veel verdeelde meningen gelezen over PU lagers... sommige klagen over geluid of te harde overbrenging voor straatgebruik... anderen zijn er weer razend enthousiast over
Over lijm gesproken... nu blijkt dat 3M DP420 (mijn eerste voorkeur) niet verkocht wordt in NL
Ik kan wel de 3M 08115 krijgen, of wuerth powerbond 0893450100. Iemand hier ervaring met deze lijmen? Of een ander vergelijkbaar type wat in NL te koop is?
Bedankt voor de link Mitslol, maar de platen van Redish zien er wat degelijker uit (vooral groter), en aangezien zij deze platen meteen konden versturen (krijg ze morgen al binnen) heb ik ze toch maar daar besteld. Deze platen verdekken ook nagenoeg volledig de plek waar nu de scheur zit... dat is niet zo bij de TMS-style platen.
Ik heb ook iemand gevonden die me kan helpen met het lassen van de scheur. De platen ben ik nog steeds van plan om te lijmen, omdat ik anders de brandstoftank moet verwijderen, de binnenbekleding en aan de binnenkant het chassis open moet snijden, en dat wordt mij te duur en te ingrijpend voor een scheur. Ik zal nog proberen aan de "structural foam" van BMW te komen, dan kan ik de binnenkant ook verstevigen. Zelfs deze klus is voor mij dan nog makkelijker dan alles lassen.
Over de rubbers... te laat Heb al OEM-achtige vervangers van Lemfoerder en Febi-bilstein voor alle rubbers (11 totaal) binnen. Ik hoop dat deze goed genoeg werken. Heb veel verdeelde meningen gelezen over PU lagers... sommige klagen over geluid of te harde overbrenging voor straatgebruik... anderen zijn er weer razend enthousiast over
Over lijm gesproken... nu blijkt dat 3M DP420 (mijn eerste voorkeur) niet verkocht wordt in NL
Ik kan wel de 3M 08115 krijgen, of wuerth powerbond 0893450100. Iemand hier ervaring met deze lijmen? Of een ander vergelijkbaar type wat in NL te koop is?