lichte ratel geluid 116i, swirl flaps/vlinder kleppen??
Geplaatst: 20 jan 2017, 13:49
Hallo iedereen,
Ik ben David en rijd nu sinds een paar maanden een mooie bmw 1 serie, ben er zeer tevreden over maar heb nu sinds een weekje of 2 een lichte ratel op het gas.
Vanaf zo'n 2000 toeren is het duidelijk aanwezig en word vanaf dan alleen maar luider en sneller geluid. Bij een koude motor is het een stuk minder erg dan bij een warme. als ik gas geef word het direct luider, bij gas los is het niet helemaal weg maar wel een stuk minder.
Heb al een hoop opgezocht maar naar mijn idee kunnen het niet de kleppen of ketting zijn. Dan zou het geluid bij alle temperaturen duidelijk hard aanwezig zijn. Zit niet in de versnellingsbak want met koppeling in geeft het zelfde geluid.
Verder loopt de motor erg mooi, geen vermogen verlies of andere toestanden. Heb wel een paar storingen gehad van verkeerde uitlaatgassen.
Ik denk dat het de swirl flaps zijn in het inlaatspruitstuk. Ik kan me het geluid hier erg goed bij voorstellen en gezien er bij meer gas geven een snellere luchtstroom is en dus de flapjes gaan trillen. Als de motorkap open staat is het erg moeilijk zoeken waar het vandaan komt omdat het geluid dan niet boven het motorgeluid uit komt, maar met een schroevendraaier tegen mijn oor lijkt het idd uit het inlaatspruitstuk te komen.
Nu vraag ik mij af als ik hier naar zoek kom ik dit probleem eigenlijk alleen maar bij diesels tegen. Heeft het benzine motorblok van bmw wel swirl flaps?!
Zoniet dan ben ik het spoor beister.
Ik heb gezien dat deze met een solonoid en vacuum worden bediend. Schijnt dat als je de vacuum leiding los haalt je kan horen of dat het probleem is. Waar zitten deze precies?? denk dat ik de solonoid wel gevonden heb maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Zit bovenop je hoort hem zo nu en dan tikken en er komt 1 slang uit
De auto betreft een bmw 116i 1.6l 122pk uit 2008
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
met vriendelijke groet,
David stelma
Ik ben David en rijd nu sinds een paar maanden een mooie bmw 1 serie, ben er zeer tevreden over maar heb nu sinds een weekje of 2 een lichte ratel op het gas.
Vanaf zo'n 2000 toeren is het duidelijk aanwezig en word vanaf dan alleen maar luider en sneller geluid. Bij een koude motor is het een stuk minder erg dan bij een warme. als ik gas geef word het direct luider, bij gas los is het niet helemaal weg maar wel een stuk minder.
Heb al een hoop opgezocht maar naar mijn idee kunnen het niet de kleppen of ketting zijn. Dan zou het geluid bij alle temperaturen duidelijk hard aanwezig zijn. Zit niet in de versnellingsbak want met koppeling in geeft het zelfde geluid.
Verder loopt de motor erg mooi, geen vermogen verlies of andere toestanden. Heb wel een paar storingen gehad van verkeerde uitlaatgassen.
Ik denk dat het de swirl flaps zijn in het inlaatspruitstuk. Ik kan me het geluid hier erg goed bij voorstellen en gezien er bij meer gas geven een snellere luchtstroom is en dus de flapjes gaan trillen. Als de motorkap open staat is het erg moeilijk zoeken waar het vandaan komt omdat het geluid dan niet boven het motorgeluid uit komt, maar met een schroevendraaier tegen mijn oor lijkt het idd uit het inlaatspruitstuk te komen.
Nu vraag ik mij af als ik hier naar zoek kom ik dit probleem eigenlijk alleen maar bij diesels tegen. Heeft het benzine motorblok van bmw wel swirl flaps?!
Zoniet dan ben ik het spoor beister.
Ik heb gezien dat deze met een solonoid en vacuum worden bediend. Schijnt dat als je de vacuum leiding los haalt je kan horen of dat het probleem is. Waar zitten deze precies?? denk dat ik de solonoid wel gevonden heb maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Zit bovenop je hoort hem zo nu en dan tikken en er komt 1 slang uit
De auto betreft een bmw 116i 1.6l 122pk uit 2008
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
met vriendelijke groet,
David stelma