Pagina 1 van 1

Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Geplaatst: 22 jan 2017, 22:04
door jomeo
Ik zit in mijn gedachte zo een vergelijking te maken met een nieuwe Mercedes 180 Ambition uit 2016 die 122 pk levert en mijn oude Bmw e46 uit 2003 met 143 pk.
volgens de boeken zou de Mercedes toch 1 seconde sneller zijn dan mijn bmw.
Ik vraag me af hoe zou 143 pk toch trager zijn dan de 122pk.
Zou graag een technische uitleg hiervoor willen hebben.

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Geplaatst: 22 jan 2017, 22:06
door francois1994
Modernere motoren? gewicht? turbo's?

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Geplaatst: 22 jan 2017, 22:21
door jomeo
gewicht zijn ze hetzelfde bijna, maar de Mercedes heeft toch te weinig pk's.

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Geplaatst: 22 jan 2017, 22:44
door Edward2
De Mercedes zal vermoedelijk een turbo hebben en daardoor flink meer koppel uit dezelfde cilinderinhoud, bij voornamelijk lage toerentallen. Dit is met name bepalend voor acceleratiecijfers. Ook zal/kan de versnellingsbak kortere overbrengingen hebben evenals de eindreductie in het achteras differentieel. Ook dit zorgt voor snellere/betere acceleratioe cijfers.

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Geplaatst: 23 jan 2017, 17:43
door jomeo
Edward2 schreef:De Mercedes zal vermoedelijk een turbo hebben en daardoor flink meer koppel uit dezelfde cilinderinhoud, bij voornamelijk lage toerentallen. Dit is met name bepalend voor acceleratiecijfers. Ook zal/kan de versnellingsbak kortere overbrengingen hebben evenals de eindreductie in het achteras differentieel. Ook dit zorgt voor snellere/betere acceleratioe cijfers.
oke dit snap ik beter dan. Nieuwe motoren zijn slimmer gemaakt.

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Geplaatst: 23 jan 2017, 20:25
door rob75
Je vergelijkt een dubbele koppeling automaat (lijkt op DSG van VW) met een automaat met koppelomvormer.
De efficientie van de eerste is veel hoger, doordat er (nauwelijks) verlies is tussen motor en bak. Daarnaast heeft deze bak 7 verzetten tegen 5 en kan deze bak sneller schakelen dan een standaard automaat. Daarnaast heeft de MB motor een turbo die zorgt voor een vlak koppel (en dat levert de trekkracht) tussen 1250 en 4500 toeren. De N42 in een BMW doet dit tussen 2200 en 3800 toeren.
Kortom: minder verlies, meer koppel in breder toerengebied en kleinere stappen met kortere schakelmomenten. Tel uit je winst.

Vergelijk dit eens met een 1-serie met 8v-automaat. Dan zul je ook een verschil zien met je huidige auto. (een nieuwe 3 met 8v-auto laat dit ook al zien).

Groet,
Rob

Re: Mercedes 180 versusBmw e46 318i

Geplaatst: 26 jan 2017, 18:29
door jomeo
oke nog beter begrepen, bedankt