Pagina 1 van 1
Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 03 mar 2009, 12:58
door danieluitwierum
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die net als mij in de zomer met 225-40-18 rondrijden.
Hier even wat gegevens:
Auto: E46 320D Sedan
Velgen: M5 immitatie 18 inch (uit mijn hoofd 8,5J)
Banden: Viking 225-40-18
Ik heb met deze combinatie wel wat last van spoorzoeken van de auto. Dit treedt helemaal op voor stoplichten. Hij trekt hem dan echt in het spoor. Ook het stuurgedrag in bochten is niet optimaal. Je merkt dat je hem echt de bocht moet intrekken. Dit gaat niet zwaar oid maar je voelt dat hij eigenlijk het liefst rechtdoor gaat.
In de winter rijdt ik op 195-65-15 banden en heb ik van al bovengenoemde problemen totaal geen last. De auto stuurt perfect en sporen interesseren hem weinig of niets.
Ik heb mij laten vertellen dat dit puur te maken heeft met de diameter en een 17 inch velg met dezelfde bandenbreedte totaal geen problemen oplevert. Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij dit advies.
Zou dit niet eerder komen door de bandbreedte? Of zou het komen omdat er geen topmerk band omzit?
De huidige banden zijn aan vervangen toe en ik sta nu voor de keus om nieuwe banden om deze velgen te doen of op zoek gaan naar een andere combinatie.
Graag hoor ik jullie ervaringen en evt. adviezen.
Grtz,
Daniel
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 03 mar 2009, 13:32
door Griffendahl
Allereerst verbaast het met dat je zo tevreden bent over 195/65 R15... Ik rijd er nu ook mee en merk zo nu en dan dat mijn 320d zijn vermogen niet goed kwijt kan op die bandenmaat met Michelin Alpin3... Duidelijk te smal in mijn opinie...
Verder reed ik afgelopen zomer voorop met 8J en daarop een Dunlop SP9000 in de maat 225/40 R18 en heb van bovengenoemde daarmee niks gemerkt. Achterop had ik dan wel een andere maat, maar voor dat zoekerige gedrag zou dat niet extreem veel verschil moeten maken.
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 03 mar 2009, 13:49
door danieluitwierum
De WinterContact TS 790 waar ik momenteel mee rijd ben ik ook niet erg tevreden mee. Ik kamp ook wel (met name met nat weer) dat ik het vermogen niet goed kwijt kan. Maar op gebied van sturen ben ik er zeer tevreden over.
Als deze banden opzijn ga ik maar eens 205's proberen.
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 03 mar 2009, 15:00
door DJLeonardo
Ik heb 205 50 17 winterbandenonder de 330. En geen klachten. Rijdt echt prima. je moet geen gekke dingen doen en wel een beetje gedoseerd gas geven. Vind het niet zoveel verschil hebben met 225 45 17 zomerbanden. Het is allemaal natuurlijk wel wat achtern en ongedefinieerder maar maar voor dagelijks rijden went dat snel genoeg en het is een stukje veiliger natuurlijk.
Het fenomeen spoorgevoeligheid ken ik wel van vroeger met een breedset 225-45- 17 en 245-40-17 op de Z3. Zonder veerpootbrug wat hij dan wat zoekerig als er spoorvorming was op de snelweg. na het monteren daarvan was dat eigenlijk zo goed als verdwenen.
Breedte van de banden verhoogt wel de spoorgevoeligheid, zker met mischbereifung maar zo erg zou het niet moeten zijn.
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 03 mar 2009, 15:21
door Jussi
Ik heb 225/40/18 rondom ET35 met Bridgestone rainsport rubber er rond en heb totaal geen last van spoorvorming. Enkel in de hele zware voren op de snelweg (België) durft die wel te trekken. Bochtenwerk absoluut geen probleem! B-klasse banden kan hier het probleem vormen of diverse ophangingsrubbers die niet meer zo fris zijn. Praatje van dat je met 17" geen last hebt zijn fabels.
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 04 mar 2009, 16:12
door danieluitwierum
Mijn draagarmrubbers zijn in september vervangen door nieuwe. (originele uiteraard)
Dit zal het probleem niet zijn.
Het zal dan wel aan de B-klasse band liggen...
Ik denk dat ik deze velgen maar eens ga proberen met "Goodyear Eagle F1 asymetrics"
Bedankt voor de reacties!!
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 04 mar 2009, 16:37
door Marvin 328iT
Het stuurgedrag kan ook erg afhankelijk zijn van hoe de auto is uitgelijnd!
Je auto kan dan wel goed sporen, maar ook je wielvlucht en askanteling(voor zover van toepassing op E46) bepalen je wegligging.
Als je niet de juiste wielvlucht hebt, kan dat zorgen voor een zoekerig gedrag, zwaar sturen, enz.
gr.
Marvin
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 04 mar 2009, 19:29
door kleze
Ik heb nu precies hetzelfde 'probleem' Winterbanden waren wintracs 205-55-16, en absoluut geen problemen met spoorzoeken oid. Nu heb ik er m3 velgen onder, 225-45-17 en hij is er spoorzoekering, wil graag rechtdoor inderdaad, en hier zitten bridgestone turanza's om. Ze zijn wel bijna op, misschien dat dat het effect versterkt! Merk het ook het meeste in de buurt van stoplichten, op de snelweg valt het spoorzoeken mee
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 05 mar 2009, 04:56
door Fabian79
Ik denk dat ik deze velgen maar eens ga proberen met "Goodyear Eagle F1 asymetrics"
Als ik jou was zou ik voor de prijs van deze banden eerder overgaan naar bridgestone. Van bridgestone zijn de wangen van de band iets stugger waardoor het bochtengedrag veel beter wordt. Ook staan de bridgestone banden een stuk beter aangeschreven. Ik weet dat de vorige F1 eagle een slecht slijtagepatroon hadden. Ze gingen na verloop van tijd herrie maken. Ook in de bochten produceerden het vorige model best een hoop geluid. Hoe deze zijn weet ik niet.
Het zoeken van de auto kan komen door de breedte van de band. Ook de vorm van de band speelt hier een grote rol in. De velgdiameter speelt ook iets mee, omdat de wang van de band dan minder hoog wordt. M.A.W. de band wordt stugger en neemt dus minder oneffenheden weg.
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 05 mar 2009, 09:13
door Griffendahl
Bridgestone zijn volgens mij wel weer een best stuk duurder...

Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 05 mar 2009, 10:46
door DJLeonardo
Griffendahl schreef:Bridgestone zijn volgens mij wel weer een best stuk duurder...

En oncomfortabeler.
Wat betreft de Goodyears die lawaai maken: Ja dat klopt dat komt volgens mij door het V profiel. Ze hebben daarmee geprobeerd een betere waterafvoer te bewerkstelligen. Alle banden met V profiel hebben daar last van (Uniroyal Rainsport, Toyo proxes) Dat is wat ik totnu heb gezien iig.
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 05 mar 2009, 21:46
door danieluitwierum
Griffendahl schreef:Bridgestone zijn volgens mij wel weer een best stuk duurder...

Potenza RE 050 A bedoel je?
Die zijn per band +- 15 euro duurder.
Dat is nog te overzien.
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 05 mar 2009, 21:58
door Griffendahl
Ik kende alleen de prijzen van 19" daar scheelt het volgens
http://www.autobandenmarkt.nl zo'n 170 euro per band

Dat vond ik nog wel een substantieel verschil. 15 euro per band is inderdaad prima te overzien. Mijn excuses voor de verwarring...
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 06 mar 2009, 00:21
door Fabian79
Kijk ff op
http://www.autobandenmarkt.nl
Hier zie je alle prijzen, die overigens behoorlijk scherp zijn. Je moet alleen zelf aan de wandel om ze te laten monteren/ balanceren.
Re: Stuurgedrag v.s. Diameter/breedte/merk/type band
Geplaatst: 10 mar 2009, 13:55
door AlpinaDrachten
ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik dingen zeg die hierboven al besproken zijn.
Met grotere velgen wordt alles stugger en dus wordt de samenhang van alles belangrijker.
Bij grotere wielen moet je dus in ieder geval zorgen voor:
- goede banden!
- liefst zo licht mogelijke velg (in kg gezien(velg is ongeveerd gewicht en dat heeft veel invloed op de wegligging))
- goede schokdempers
- goede rubbers *
* vaak worden als vervangingsrubbers Meyle (die zijn versterkt) gebruikt als vervanging. Ik heb deze er zelf ook onder en heb nu meer last van spoorvorming als met orgineel (voor zover ik nog kan herinneren aangezien mn rubbers al aardig gaar waren toen ik de auto kocht).
Hier op dit forum heb ik ook al iemand anders gehoord over stuurgedrag te neutraal. deze harde rubbers van Meyle komen volgens mij niet helemaal ten goede van de spoorvorming... tevens voel je naar mijn idee onbalans van de wielen veel sneller in je stuur.