Pagina 1 van 1

545i oliedruk laag, loopt niet op alle cilnders.

Geplaatst: 05 feb 2017, 20:08
door Theo545i
Hallo allemaal,

Ik ben bang dat ik in mijn grootste nachtmerrie ben beland.
Na een korte rit savonds starte mijn bmw de volgende dag niet op alle cilinders.
Na ongeveer 15 a 20 seconde ging het lampje oliedruk te laag branden.
Na een korte zoektocht op internet eerst maar eens de olie en het filter verwijderd.
Tot mijn grote schrik zag een een zeer vervuild oliefilter met een gat er in.
Volgens de boekjes zou dit circa 6000 km ter zijn vervangen. ( ikzelf heb er nu 2000 mee gereden)
Ik denk dat dit filter er minimaal 50000 km in zit.
Na het plaatsen van een nieuw filter en olie nogsteeds dezlfde melding oliedruk te laag en loopt hij nog niet op alle cilinders. Daarna de 6 olie terugslag klepjes maar eens nagekeken ( 3 per kant voorzijde motorblok)
4 van de 6 zaten verstopt met restanten van het oliefilter. Alles schoongemaakt en alles weer gemonteerd.
Helaas nog steeds dezelfde klachten.
Nu de vraag of iemand hier ervaring mee heeft en wat ik nu het beste kan doen.
Ik denk er aan om eerst maar eens de kleppendeksels te demonteren.

Re: 545i oliedruk laag, loopt niet op alle cilnders.

Geplaatst: 05 feb 2017, 20:34
door BMW530/1976
Mijn vermoeden is dat er oliefilter resten voor de oliepomp pick-up zit. Denk dat de carter pan eraf moet.

Daar zou ik beginnen met zoeken. Hoop voor je dat het dat is en niet erger. :amen:

Re: 545i oliedruk laag, loopt niet op alle cilnders.

Geplaatst: 06 feb 2017, 18:25
door JWtje
Ik denk niet dat er stukken oliefilter voor de pickup zitten. Dat zou betekenen dat de stukken oliefilter door je hele systeem geperst zijn en daarna in de carterpan terecht gekomen zijn.

Het verhaal dat de oliefilter er 50K ingezeten heeft kan ik ook niet helemaal rijmen. Wellicht dat het een heel oud filter is en er weinig mee gereden is. Ik rij ca 50K per jaar en ververs de olie iedere 10K en de filter om de 20K. Dan is er weinig aan te zien. Wellicht gereden met minerale olie of misschien een zeer hoge olietemp gehad.

Aan de oorzaak heb je nu heel weinig helaas. Wat je nu wel weet is dat de ongefilterde olie inclusief stukken van je filter door je motor en tussen je lagers door gepompt wordt en da's niet zo best(understatement of the year award).

Ik heb geen idee hoe groot die terugslagklepjes zijn en of daar ook direct een oliekanaal achter zit. Wellicht is het mogelijk om met een endoscoop te kijken of je verderop in het kanaal troep tegenkomt.

Je zou ook kunnen kijken of je overdrukventiel van je olipomp vast is blijven hangen van de troep van het filter.

Als je dan nog geen oliedruk hebt dan is het denk ik wel redelijk klaar met je blok.

Mooi klote maar desondanks succes.