De rijeigenschappen van een BMW blijven me overtuigen, dus na een E39 Touring, een E61 Touring en een F11 Touring moest de opvolger er ook een worden uit de Beierse stal. Een 5 sedan, of de nog veel mooiere 6 Gran Coupé met M-pakket natuurlijk.
Het aanbod van 5 sedan uitvoeringen in Nederland is ruim, maar de 6 Gran Coupé is veel dunner gezaaid. Ik houd wel van een beetje bijzondere auto, dus als eerste maar eens op zoek naar een jonge 640 GC met weinig km’s en vol met opties. Ik kom uit een full spec 5 Touring vandaar.
In Nederland heb ik een aantal exemplaren bekeken en ook in proef gereden, zowel in de 640i als in de 640d. De keuze voor weer een diesel was snel gemaakt. Die rijdt echt lekkerder dan de benzine uitvoering, en trekt veel beter bij lage toeren, daar waar je het het meest gebruikt.
Uiteindelijk in Nederland toch niet de gewenste combinatie van kleur, uitvoering, leeftijd, km-stand en prijs kunnen vinden, dus de aandacht naar Duitsland verlegd.
Al snel kwam ik via een handelaar in Zuid-Duitsland deze witte 640d xDrive Gran Coupé uit 12/2013 tegen met 52.000 km op te teller die in consignatie van de Bulgaarse eigenaar werd aangeboden. Na een onderzoek via BMW Nederland en de officiële BMW dealer in Sofia die hem nieuw geleverd en tot op heden in onderhoud heeft gehad gecheckt of de gegevens van de auto kloppen. Dat bleek zo te zijn. Geen schadeverleden, in december 2016 nog een grote beurt gehad en nog voorzien van een verlengde fabrieksgarantie inclusief afgekocht onderhoud tot eind 2017. Dat gaf zoveel vertrouwen dit ik hem ongezien heb gekocht en naar Nederland heb gehaald in samenwerking met GAM in Naarden. Zij verzorgden het transport, de import en de aanvraag van het NL kenteken.








Voor de liefhebbers hier de specificatie:
Code Omschrijving
300 Alpinweiss III
LCEZ Leder Dakota Zimtbraun
223 Dynamic Damper Control
248 Stuurwielrand verwarmd
02NM Lichtmetalen wielen M Dubbelspaak (373M) 20"
02PA Slotbouten voor LM wielen
302 Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
322 Comfort Access
323 Soft Close Automatic portieren
337 M Sportpakket
03AG Achteruitrijcamera
403 Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
428 Gevarendriehoek en verbanddoos
430 Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
481 Sportstoelen
494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
496 Elektrisch verwarmde achterstoelen
04MR Interieurlijsten Aluminium Hexagon
04NB 4-zone airconditioning met automatische regeling
04UR Ambiance verlichting
508 Park Distance Control voor/achter (PDC)
552 Adaptieve LED koplampen
05A1 LED-mistlampen voor
05AC Grootlichtassistent
05AD Lane-departure-warning
05DF Active Cruise Control met Stop en Go-functie
05DL Surround View
601 TV functie
609 Navigatiesysteem Professional
610 BMW Head-Up Display
698 Regiocodering voor DVD
06AA BMW Teleservices
06AB Ondersteuning BMW Teleservices
06NR BMW Apps
06NS Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding
06WB Multifunctioneel instrumentenpaneel
710 M Sportstuurwiel met leder bekleed
715 M Aerodynamicapakket
760 BMW Individual hoogglans Shadow Line
761 Individual extra getint glas achter
775 BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
08TF Actieve voetgangersbescherming
08TN Instelbare dagrijverlichting
Na aankomst in Nederland heb ik uiteraard direct een uitgebreide proefrit met de auto gemaakt. Alles is prima in orde, alleen moeten de 20” velgen een flinke opknapbeurt hebben. Ik laat ook het achterste deel van het dak zwart maken voor de betere ‘gangsterlook’. Dat staat mooi in combinatie met de 'black line' van de auto. De zomervelgen moesten gespoten worden dus de eerste rit was op de kleine 18” winterwielen die er ook bij zaten.
De eerste indruk is fantastisch. Wat een power, en wat een wegligging. De X-drive trekt de auto makkelijk door snelle bochten heen, en ook bij nat weer heb je nu voldoende tractie. De 600 Nm van de gechipte 525d gaven nogal eens reden voor de tractiecontrole om in te grijpen, maar de 630 Nm van de 640d kunnen door de xDrive prima op de weg overgebracht worden.
Dat vraagt erom straks gechipt te worden naar 700 Nm en 360 pk.
Zaken als head-up display en adaptieve cruise control ontbreken ook nu natuurlijk niet.
Nieuw is het volledig digitale dashboard met klokken die van vorm en info veranderen afhankelijk van de instelling van o.a. de automaat. In de Sport-stand heb je een heel ander beeld dan in Comfort.
Na de nodige problemen met het verkrijgen van de juiste papieren voor uitvoer uit Bulgarije is de auto op 3 februari eindelijk in Nederland aangekomen, en direct doorgegaan naar de RDW in Amsterdam. Daar de auto laten schouwen en bij de douane aangifte voor de BPM gedaan. De schatting was dat die op ca. EUR 9.000,= uit zou komen, maar midden vorige week kreeg ik bericht dat de aanslag was vastgesteld op iets meer dan EUR 4.900,=. Dat scheelt toch weer aanzienlijk.
Afgelopen maandag heb ik hem bij de GAM opgehaald en met pijn in mijn hart afscheid genomen van de trouwe Touring. Er stond gelukkig weer iets nog mooiers op me te wachten, een stralend witte Gran Coupé.
Ik heb direct de 20” zomerwielen naar de velgenspecialist ASW in Weesp gebracht voor herstel want daar zat toch flink wat schade op. Dat is zeer goed en onzichtbaar hersteld. De velgrand en de spaken zijn ook opnieuw gespoten in de originele kleur zilvergrijs. Toch niet zwart laten maken. Wellicht dat ik dat later nog een keer doe, maar anders wordt het echt te veel ‘gangster-look’. Het blijft een zakelijke auto niet te vergeten.
De eerste rijimpressie is fantastisch. Wat een wegligging, en wat een power. De 525d was getuned naar 300 pk en 600 Nm, maar dit 3.0 liter Twin Turbo blok met 313 pk en 630 Nm is toch echt wel weer een stapje hoger. Zeker in combinatie met de xDrive is de grip onvoorstelbaar goed. Je kunt echt onder vrijwel alle omstandigheden met vermogen kwijt als je dat wilt.
Het geluid is ook heel anders dan in de 5-serie, veel sportiever. Bij rustig rijden hoor je een mooie brom, heel anders dan het vorige 3.0 liter blok. Maar als je gas geeft dan krijg je het geluid van een sportwagen. Echt een fantastisch geluid voor een diesel. Geen benzine snerp, maar zeer fraai.
De wegligging is ook zeer stabiel. De voorwielen trekken je in een bocht echt naar binnen waardoor je meer tractie hebt en een hogere bochtensnelheid kunt aanhouden zonder ooit het gevoel te hebben in de buurt van de limiet te komen. Er liggen nu nog 18” winterbanden onder, maar ik verwacht dat het met de bredere 20” zomerbanden (245/35 voor en 275/30 achter) nog veel beter wordt.
Qua comfort heeft het onderstel 3 instelmogelijkheden; Comfort+, Comfort en Sport. Daarnaast is er nog de stand Sport+ zonder rijhulp en de instelling Eco Pro voor maximale brandstofbesparing.
De auto is vooral op comfort ingesteld en voelt zeer solide aan. De indeling van het dashboard is zeer vergelijkbaar met de 5-serie. Alle knoppen zitten op dezelfde plaats, en als je dat gewend bent is de overgang eigenlijk zeer makkelijk. De afwerking ligt wel op een hoger niveau. Zo zijn het dashboard en de bovenzijde van de deuren ook met leer bekleed, en is de middenconsole erg fraai aangesloten op het dashboard.
De stoelen staan wel lager en de zit is sportiever. Het is tenslotte een Gran Coupé of eigenlijk meer een GT cruiser gemaakt voor veel snelle km op de snelweg. Precies waar ik hem voor ga gebruiken.
De komende weken staan de eerste lange zakelijke ritten op het programma. Ik kijk er nu al naar uit!
Wordt vervolgd.