Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Geplaatst: 21 feb 2017, 19:10
Beste medebimmers,
Ik heb een heel vaag probleem met mijn F10 530d uit 2010. Momenteel 187k gelopen. Hij is niet gechipt. Hij heeft een aantal symptomen:
Ik kocht de auto met een kapotte luchtmassameter in februari 2016. Na het plaatsen van een nieuwe luchtmassameter diezelfde maand: minder lekker rijden, meer verbruiken, nagelen bij lage toerentallen (tot 2000 toeren) onder lage last.
Gas lijkt steeds wat te aarzelen en sinds enkele maanden ook de automaat. Bijvoorbeeld: ik rem af voor een rotonde, komt niks aan, ga de rotonde op en geef een beetje gas om een constante snelheid te houden. Bij gas geven maakt de motor toeren (bijvoorbeeld 1700) maar hij lijkt niet aan te grijpen. Vervolgens schakelt hij naar de volgende versnelling en schokt hij vooruit. En dit gebeurt de hele tijd. Als ik door de wijk heen rij kan hij maar moeilijk de goeie versnelling vinden. Rem ik een beetje af en geef ik weer gas dan schakelt hij weer af en dan weer op en dat gaat nooit soepel. Ook bij het afremmen moet je steeds de druk op het pedaal aanpassen door de schokken bij het terugschakelen. Irriteer me al heel lang aan dat gedrag.
BMW heeft in april de software geüpdatet naar de laatste versie en de luchtmassameter getest. Die zou helemaal in orde zijn. Het nagelen konden ze niet verklaren.
Computer uitlezen: alleen melding over 2 gloeipluggen en over de swirl flaps.
Automaat olie laten verversen, week later lijkt probleem erger geworden. Garage heeft onder garantie gratis en voor niks de automaat gespoeld met een spoelapparaat. Heeft niet geholpen.
Rij ik op de snelweg op de cruise control, houdt de motor ineens een beetje in (2km langzamer). Alsof er ineens een stevig tegenwindje komt. 10 seconden later weer terug naar oorspronkelijke snelheid. Minuut later, weer hetzelfde, en dat zo ongeveer iedere minuut. Gestopt, luchtmassameter losgekoppeld... en weer verder, probleem weg. Kom ik van de snelweg af, auto rijdt ineens superlekker. Nagelt niet meer, niet meer dat schakelen bij lage snelheden, veel meer vermogen bij lage toerentallen, echt een hele andere auto.
Volgende stap: nieuwe luchtmassameter en alle adaptiewaarden laten resetten. Nagelen weer terug en na ongeveer 100km rijdt en schakelt hij ook niet lekker meer, precies zoals voorheen.
Weer naar garage, naar luchtinlaat laten kijken of die niet vervuild is of dat misschien die kleppen blijven hangen. Met een camera erin gekeken, was een beetje zwart maar niet vervuild genoeg om te zeggen dat het schoongemaakt zou moeten worden.
Heb me laten vertellen dat bij loskoppelen luchtmassameter de motor en de versnellingsbak met standaardwaarden gaan werken. De versnellingsbak beredeneert de 'last' aan de hand van de waarde van de luchtmassameter. Kennelijk loopt de motor in de standaardwaarden beter en de automaat schakelt ook beter.
Ik weet niet wat de swirl flaps doen in deze 'standaardwaarden'. Vraag me ook af of het aan de swirl flaps kan liggen.
De computer van de auto kan het probleem kennelijk niet herkennen. Iemand enig idee? Misschien valse lucht na de luchtmassameter? Zou de computer dat niet moeten oppikken omdat dan de waarden van de lambda niet meer kloppen?
Het is best lastig troubleshooten als de computer geen informatie geeft... toch is er echt duidelijk wat mis, maar ik kom er niet uit, BMW in Gouda ook niet en mijn BMW specialist in Lelystad (MCS) ook al niet.
Hoop dat iemand een goeie tip heeft.
Ik heb een heel vaag probleem met mijn F10 530d uit 2010. Momenteel 187k gelopen. Hij is niet gechipt. Hij heeft een aantal symptomen:
Ik kocht de auto met een kapotte luchtmassameter in februari 2016. Na het plaatsen van een nieuwe luchtmassameter diezelfde maand: minder lekker rijden, meer verbruiken, nagelen bij lage toerentallen (tot 2000 toeren) onder lage last.
Gas lijkt steeds wat te aarzelen en sinds enkele maanden ook de automaat. Bijvoorbeeld: ik rem af voor een rotonde, komt niks aan, ga de rotonde op en geef een beetje gas om een constante snelheid te houden. Bij gas geven maakt de motor toeren (bijvoorbeeld 1700) maar hij lijkt niet aan te grijpen. Vervolgens schakelt hij naar de volgende versnelling en schokt hij vooruit. En dit gebeurt de hele tijd. Als ik door de wijk heen rij kan hij maar moeilijk de goeie versnelling vinden. Rem ik een beetje af en geef ik weer gas dan schakelt hij weer af en dan weer op en dat gaat nooit soepel. Ook bij het afremmen moet je steeds de druk op het pedaal aanpassen door de schokken bij het terugschakelen. Irriteer me al heel lang aan dat gedrag.
BMW heeft in april de software geüpdatet naar de laatste versie en de luchtmassameter getest. Die zou helemaal in orde zijn. Het nagelen konden ze niet verklaren.
Computer uitlezen: alleen melding over 2 gloeipluggen en over de swirl flaps.
Automaat olie laten verversen, week later lijkt probleem erger geworden. Garage heeft onder garantie gratis en voor niks de automaat gespoeld met een spoelapparaat. Heeft niet geholpen.
Rij ik op de snelweg op de cruise control, houdt de motor ineens een beetje in (2km langzamer). Alsof er ineens een stevig tegenwindje komt. 10 seconden later weer terug naar oorspronkelijke snelheid. Minuut later, weer hetzelfde, en dat zo ongeveer iedere minuut. Gestopt, luchtmassameter losgekoppeld... en weer verder, probleem weg. Kom ik van de snelweg af, auto rijdt ineens superlekker. Nagelt niet meer, niet meer dat schakelen bij lage snelheden, veel meer vermogen bij lage toerentallen, echt een hele andere auto.
Volgende stap: nieuwe luchtmassameter en alle adaptiewaarden laten resetten. Nagelen weer terug en na ongeveer 100km rijdt en schakelt hij ook niet lekker meer, precies zoals voorheen.
Weer naar garage, naar luchtinlaat laten kijken of die niet vervuild is of dat misschien die kleppen blijven hangen. Met een camera erin gekeken, was een beetje zwart maar niet vervuild genoeg om te zeggen dat het schoongemaakt zou moeten worden.
Heb me laten vertellen dat bij loskoppelen luchtmassameter de motor en de versnellingsbak met standaardwaarden gaan werken. De versnellingsbak beredeneert de 'last' aan de hand van de waarde van de luchtmassameter. Kennelijk loopt de motor in de standaardwaarden beter en de automaat schakelt ook beter.
Ik weet niet wat de swirl flaps doen in deze 'standaardwaarden'. Vraag me ook af of het aan de swirl flaps kan liggen.
De computer van de auto kan het probleem kennelijk niet herkennen. Iemand enig idee? Misschien valse lucht na de luchtmassameter? Zou de computer dat niet moeten oppikken omdat dan de waarden van de lambda niet meer kloppen?
Het is best lastig troubleshooten als de computer geen informatie geeft... toch is er echt duidelijk wat mis, maar ik kom er niet uit, BMW in Gouda ook niet en mijn BMW specialist in Lelystad (MCS) ook al niet.
Hoop dat iemand een goeie tip heeft.