Goede morgen beste Bas,
Stel, ik ga een BMW 528 i touring ombouwen naar een BMW met de motor van een BMW 540i touring!
Dan zou ik natuurlijk niet enkel de motor en de bak met het diff vervangen!
Dan komen de remmen, de vering/ophanging ook in beeld.
Maar dat doet hier niet ter zaken.
Want als ik deze motor swap zou uitvoeren, dan ben ik dus echt verplicht, een keuring aan te vragen bij het RDW!
Als ik uw verhaal zou volgen, beste Bas, dan maken die remmen echt niets uit.
De voor remmen maken het verschil.
Niet de achter remmen.
Deze zijn gelijkwaardig, en met dezelfde onderdeel nummers.
De BMW zal naar uw maatstaven echt afgekeurd gaan worden, wegens te weinig rem capaciteit en de vereiste remvertraging.
Dat heeft in dit verhaal weinig te maken met het verhaal RDW, maar het is dus een voorbeeld van remvertraging.
Dus, zal in elk geval de remmen ook aangepast dienen te worden naar de maatstaven van een BMW 540i touring.
Dus, zeg ik dat het nut heeft om meer remvertraging te verkrijgen met de remmen van een 540i T onder een 528i T. Het gaat dus om de remvertraging.
Het zal echt enig nut hebben, anders zou RDW niet dergelijke eisen hebben.
De achter remmen zijn gelijkwaardig aan elkaar, daar zit echt geen verschil in! De onderdeel nummers zijn gelijkwaardig, van de remklauw, ankerplaat, schijven en remblokken.
Een BMW 528i T met een 6 cilinder motor met een inhoud van 2,8 liter, deze BMW weegt daar bij 1.555 kg en heeft een vermogen van 193 PK, daar behoort een bepaalde remvertraging bij.
Dan hebben we een BMW 540i T, met een V8 motor, met een inhoud rond de 4.0 liter, deze weegt 1.745 kg, en heeft een vermogen van 286 PK. Daar behoort ook weer een bepaalde remvertraging bij.
Zoals men kan zien, zit er tussen de beide auto's een vermogen verschil, en een aardig gewicht verschil.
Daar hoort dan ook een verschil in het rem vermogen of remvertraging bij.
Dus al met al, zal er dus best een verschil bemerkt kunnen worden in de remvertraging.
Anders zouden bij een dergelijke swap ook de remmen niet vervangen hoeven te worden, maar het moet dus wel gedaan worden.
De remmen van een 540i T heeft dus meer remvertraging nodig dan een 528i T, om aan dezelfde remvertraging te kunnen komen.
Dus zullen de grotere remklauwen en de grotere remblokken en de schijven zeker aan dit gegeven toe bij kunnen dragen.
De hoofdrem cilinders zijn precies hetzelfde.
De rembekrachtiger is ook gelijkwaardig.
Aanpassing/toevoeging aan/van de reactie:
Het verschil zit dus in de voor remmerij.
Grotere remklauwen, grotere remschijven, grotere remblokken, en andere rem ankerplaten R+L.
De rest van het remsysteem is gelijkwaardig.
Dus Nassje, kan zich beperken tot het vervangen van de voor remmen.
De achter remmen zijn gelijkwaardig aan elkaar.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad