Pagina 1 van 1

DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 16 mar 2017, 17:33
door Neutron
Goedemiddag,

Ik heb een probleempje met de DISA van mijn e46 met m54 blok.

Ik heb er een nieuwe opgezet aangezien hij geen vacuüm meer hield. Maar nu functioneert de klep nog steeds niet. De klep blijft gewoon open staan bij stationair draaien, vreemd genoeg gaat hij pas bewegen als ik gas geef om vervolgens weer doodleuk open te blijven staan.

Hij krijgt 12v aan de connector en na wat lezen op forums, lijkt het mij te zitten of in de kabel (los contact/kabelbreuk) of de aansturing vanuit de DME. Zoals ik begrijp stuurt de DME de DISA aan dmv de massa/signaaldraad.

Nu ben ik er nog niet zo erg in verdiept en nu vraag ik me af, waar moet ik precies gaan meten om de kabel uit te sluiten? Heeft iemand misschien een pinout schema van de DME?

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 16 mar 2017, 17:51
door bofkont
Heb je hem al laten uitlezen?
Volgens mij moet er een storingscode komen als de disa niet goed functioneert op een of ander manier.

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 16 mar 2017, 20:25
door Neutron
Heb uitgelezen met Carly, kwam toen niks tegen dat met de DISA te maken heeft. Codes gewist. Vervolgens een paar honderd km gereden en bij de dealer de airbag laten vervangen, toen gelijk gevraagd voor uitlezen. Resultaat: geen foutcodes die met de motor te maken hebben.

Maarja foutcode of niet, de klep functioneert gewoon niet hoe het hoort. Ik zou graag willen weten waar ik precies moet meten, want als het niet in de kabels zit dan is er iets in de DME niet goed. Zo kom ik stapje voor stapje dichter bij de oorzaak.

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 16 mar 2017, 22:52
door Neutron
Denk dat ik erachter ben waar te meten, ik ga proberen dit weekend ermee verder te gaan.

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 17 mar 2017, 21:57
door bofkont
Hmmm eerlijk gezegd zeer benieuwd naar je update :duimen:

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 18 mar 2017, 15:12
door Neutron
Oké even de tijd gehad om te meten. Ik krijg 12v aan de connector en met lopende motor boven de 13v, dus dat lijkt me goed..?

Vervolgens de accu afgekoppeld. Connectors van de DME losgemaakt. Kwam ik bij de connector waar ik moest gaan meten, lag er een badje contactspray in. Dat eerst schoongemaakt. Vervolgens de multimeter op de signaaldraad gezet en de draden wat op en neer bewogen, geen kabelbreuk/los contact.. Dus de draden zijn allebei OK.

Alles teruggemonteerd, auto gestart. Geen bewegende DISA :nee: Breng ik de auto langzaam op toeren dan gebeurd er niks, totdat hij op stationair toerental komt. Dan beweegt de actuator naar de gesloten stand om daarna weer open te blijven staan. :s

Als ik vanaf stationair het gas volledig intrap sluit de DISA zich meteen en gaan dan ook weer open..

Ik krijg het vermoeden dat de fout ergens in de DME ligt, maar ik zou niet weten waar.

Krijgt de DME ergens een fout signaal van door? Of geeft hij zelf een verkeerd signaal?

Nu wordt het een stuk lastiger :|

Hoop dat iemand dit ook al eens heeft gehad of weet waar ik het in kan/moet zoeken. Ik begrijp helaas nog niet helemaal hoe de DISA nu precies wordt aangestuurd.

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 19 mar 2017, 19:40
door bofkont
Wellicht de nieuwe disa klep ook defect?? maar dat lijkt me wel heel erg sterk.

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 22 mar 2017, 22:48
door Neutron
Ik kan evt. de klep testen, maar mij lijkt het ook heeel erg sterk dat de nieuwe klep kapot is..

Ik denk dat ik er zelf niet meer uit ga komen.. De fout lijkt me toch echt in de DME te zitten. Jammer dat nog niemand anders heeft gereageerd hierop, iemand moet toch wel weten hoe het zit?

Heeft iemand misschien een goed adres waar ik met dit probleem terecht kan? Zonder dat het een rib uit mijn lijf gaat kosten.

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 30 jun 2017, 15:22
door Neutron
Ondertussen bij de specialist langs geweest. De disa werkt volgens hem hoe het zou moeten, maar ik heb er nog mijn vraagtekens bij.

De klep blijft bij mij op stationair toerental open staan. Het gaat hier om een M54 motor.

Ik weet dat bij een M52TU de klep bij stationair dicht staat en open gaat bij een bepaald toerental.

Maw. Hoort dit bij een M54 hetzelfde te zijn als bij een M52TU? Misschien kan/wilt iemand dit nakijken bij zijn eigen M54?

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 30 jun 2017, 15:29
door Dutchie
Stationair staat de DISA open bij de M54

Re: DISA elektrisch probleem

Geplaatst: 04 jul 2017, 12:03
door Neutron
Bovenstaande post blijkt een misverstand.

Iemand met een M54 die even onder zijn motorkap wilt kijken?