Mishav E46 320i touring project.
Geplaatst: 19 mar 2017, 12:30
Bij deze stel ik mij voor op dit forum na een paar jaar geen bmw gereden te hebben.
Mijn naam is Misha Vossema .
27 jaar oud en woon in Assen.
Auto`s zijn voor mij als voor zovelen altijd een hobby en passie geweest dus ben hier dan ook regelmatig mee bezig.
Mijn huidige auto`s zijn deze afgelopen zondag aangekochte 01 e46 320i touring handbak.
En voor de mooi weer dagen een 00 Lexus sc400.
Het doel met de bmw is naast dat het mijn daily driver is de auto weer als nieuw te maken en dan beter.
De auto heeft met de gereden kilometerstand de nodige mechanische slijtages.
Deze worden aangepakt en het lakwerk wordt bijgewerkt.
Verder wil ik in de toekomst graag een schroefset,xenon koplampen een M tech 2 voorbumper en een sper differentieel plaatsen.
Verder is mijn bmw geschiedenis vrij kort maar heb oa gereden :
94er e36 325i vanos exe coupe.
01 e39 525D facelift aut.
77er e21 318i.
Foto`s ervan zal ik nog posten.
Foto`s van de daily :
De bmw heeft nu 233.xxx km op de klok. 5 eigenaren gehad. Sinds 2003 in nederland.
De boekjes zijn ingevuld tot 197xxx km . Heb er 5 sleutels bij en een hoop onderhouds historie. Verder kwam de extra oem breedset wielen met michelin banden (6 & 7 mm profiel) en de originele radio.
De auto is vrij kaal wat opties aangaat dus wil ik er nog een aantal gaan inbouwen en wat modificaties doorvoeren de komende tijd.
Hoop hier dan ook veel te leren en info uit te wisselen.
En nog een paar foto`s van de sc400. 1uz-fe vvti 4L v8 290pk 407nm. (origineel alleen alles opgefrist)
Vandaag de 2e set velgen maar eens gewassen en opgeborgen. Toen ik toch bij mijn werkplaatsje de lexus even ging starten en alles na lopen bij beide autos .
En de beloofde foto`s van mijn vorige bmw`s. Heb nog altijd spijt dat ik de e36 weg heb gedaan. Zoveel plezier beleefd aan die auto . Oa mee naar het gardemeer in italy gereden. Maar werdt te duur en moest een diesel en dus kwam die e39er . (was toen 18/19) dus alweer een tijdje terug en de e21 was een rampenbak die ik er geniaal uit vond zien ,gekocht toen ik 23 was. En nu dan eindelijk weer een bimmer onder me kont.
Foto`s van het spul :
Vandaag even een heel klein dingetje gewijzigd wat voor mij een doorn in het oog was.
Namelijk de chromen kentekenplaat houder die aan de voorkant zat.
Even een nieuwe zwarte gehaald en gemonteerd. Ik vind de voorkant gelijk stukken frisser en dan zijn de nieuwe nieren nog niet eens binnen. Dit omdat de ophangpunten allemaal gaar zijn dus die moeten gelijk vervangen worden.
Verder de auto nog even weer pekel vrij gemaakt. en een wax laag gegeven.
Heb er tot nu toe een kleine 500km mee gereden en ben er als van ouds wijs mee.
Verder zit ik achter een aantal zaken aan zoals een zwart lederen middenarm steun . Achterruitenwisserarm (mijne is gebroken) en de bedienings knoppen voor op het stuur.
De rest vd kabelboom kan ik vast wel bij de dealer krijgen zodat de radio en cruise control wel daadwerkelijk bedient kunnen worden.
Nog een paar foto`s omdat ik het niet kon laten .
Verder de eerste upgrade uitgevoerd aan de auto.
In de vorm van een nette zwart lederen middenconsole gehaald bij Dparts in Winneweer.
En daarna doorgereden naar de Bmw dealer in mijn thuisplaats (Assen) voor de bekerhouders & muntenbak om dat functioneler en in mijn ogen mooier te maken.
Verdere interieur updates zijn onderweg.
En natuurlijk weer een lading foto`s omdat ik ze graag mag maken en mensen er graag naar kijken
Van :
Naar:
Erg blij met het resultaat.De auto voelt nu completer.
Een maatje van me is auto poetser dus die laat ik binnenkort het interieur eens goed onderhanden nemen.
Verder laat ik een paar kleine parkeerdeukjes verwijderen.
Maar eerst de stuurbekrachtigingspomp maar eens laten vervangen. Ga denk ik gewoon voor zielig worden in de portemonnee en laat een nieuwe era pomp plaatsen.
Weer wat spul binnen gekregen dus morgen de handjes uit de mouwen.
Aller eerst een erg net stuurtje uit een 04 330i . Met de benodigde update qua radio bediening & cruise control.
Vanmiddag nog gebeld met de bmw dealer hier in Assen en daar beweren ze dat ik verder niks nodig ben om de cruise control voorelkaar te maken omdat de voorbereiding al in de auto aanwezig zou moeten zijn. Hier ga ik dan maar vanuit.
Het hoogglans zwarte onderste gedeelte van het huidige stuur zet ik wel over zodat het weer een kloppend geheel is.
Verder is de stuurbekrachtigings pomp binnen gekomen dus deze vervang ik morgen.
Het stuurhuis wordt nog voor het afvullen van het systeem gespoelt en dan kan het er weer een hele poos tegenaan.
Update tijd.
Afgelopen zaterdag aan de slag gegaan met de auto.
De stuurbekrachtiging pomp was er al een paar dagen mee gestopt dus deze was als eerste aan de beurt.
Na het verwijderen van de onderbeplating was ik blij verrast want de pomp zit gelijk rechts onderaan vooraan met zat ruimte om overal bij te kunnen.
Na het vervangen van de pomp het systeem gespoeld en dat was nodig ook. Je wilt niet hebben dat die vieze zooi in de leidingen en stuurhuis blijven zitten en later dus ook weer in de nieuwe pomp. Dit was het resultaat.
Nu dat klaar was ben ik me met het stuur bezig gaan houden.
Dat ging allemaal goed tot ik het oude stuur los trok. De sleepring klapte namelijk gelijk uitelkaar en deze was onmogelijk nog weer goed inelkaar te draaien.
Dan maak je het jezelf dus goed lastig op een zaterdag middag wanneer alle auto materiaal zaken al dicht zijn .
Gelukkig vond ik na een blokje om te zijn gegaan om weer rustig te worden en niets onnodig te beschadigen etc op marktplaats een 2e hands exemplaar in meppel dus ik een auto geregeld en meppel op en neer geknald om mijn fout te herstellen.
En na alles weer afgemonteerd te hebben werken de airbag en claxon weer alleen de stuurbedieningsknoppen zelf helaas nog niet.
Nu moet ik nog uit gaan zoeken hoe dit kan en hoe ik dat fix.
De auto stuurt iig weer heerlijk.
Het resultaat mag er na mijn mening best zijn qua interieur tot dusver.
Als iemand misschien info heeft over hoe ik die stuurbediening aan de praat kan krijgen hoor ik het graag.
Ondertussen de lexus een facelift gegeven .
Moet er alleen nog een nieuw embleem en xenon voor de mistlampen voor bestellen.
Momenteel ben ik weer met de bmw bezig want helaas moet ik er aardig wat geld in pompen om hem weer goed te krijgen.
Toen ik de auto kocht zat de koppeling al helemaal bovenin maar had niet verwacht dat hij nu al zou overlijden en ook niet dat de kosten zo aanzienlijk zouden zijn.
Om kosten te drukken ben ik zelf maar aan de slag gegaan in mijn werkplaatsje waar helaas nog geen brug staat dus wordt het plat op de grond en sleutelen maar.
Na de auto opgekrikt te hebben en alles gedemonteerd te hebben en schoongemaakt wat terug geplaatst gaat worden is de conclusie als volgt:
Druklager overleden.
Dubbel massa vliegwiel overleden.
Drukgroep versleten.
Kunstof palletje schakelvork gebroken.
lager vd aandrijfas inclusief rubber overleden.
Ik denk dat ik uit voorzorg de achterste krukas keering ook gelijk vervang.
En omdat de complete uitlaat er ook onderweg moest zal ik nog even wat klein spul aan uitlaat pakkingen boutjes moertjes etc moeten kopen om dat weer netjes terug te kunnen plaatsen.
Het spul ligt nu zo klaar.
Morgen eerst maar eens in de pauzes op werk de onderdelen bestellen bij bmw en online.
Was hem voor nu . Ik heb iig weer genoeg te doen
Mijn naam is Misha Vossema .
27 jaar oud en woon in Assen.
Auto`s zijn voor mij als voor zovelen altijd een hobby en passie geweest dus ben hier dan ook regelmatig mee bezig.
Mijn huidige auto`s zijn deze afgelopen zondag aangekochte 01 e46 320i touring handbak.
En voor de mooi weer dagen een 00 Lexus sc400.
Het doel met de bmw is naast dat het mijn daily driver is de auto weer als nieuw te maken en dan beter.
De auto heeft met de gereden kilometerstand de nodige mechanische slijtages.
Deze worden aangepakt en het lakwerk wordt bijgewerkt.
Verder wil ik in de toekomst graag een schroefset,xenon koplampen een M tech 2 voorbumper en een sper differentieel plaatsen.
Verder is mijn bmw geschiedenis vrij kort maar heb oa gereden :
94er e36 325i vanos exe coupe.
01 e39 525D facelift aut.
77er e21 318i.
Foto`s ervan zal ik nog posten.
Foto`s van de daily :
De bmw heeft nu 233.xxx km op de klok. 5 eigenaren gehad. Sinds 2003 in nederland.
De boekjes zijn ingevuld tot 197xxx km . Heb er 5 sleutels bij en een hoop onderhouds historie. Verder kwam de extra oem breedset wielen met michelin banden (6 & 7 mm profiel) en de originele radio.
De auto is vrij kaal wat opties aangaat dus wil ik er nog een aantal gaan inbouwen en wat modificaties doorvoeren de komende tijd.
Hoop hier dan ook veel te leren en info uit te wisselen.
En nog een paar foto`s van de sc400. 1uz-fe vvti 4L v8 290pk 407nm. (origineel alleen alles opgefrist)
Vandaag de 2e set velgen maar eens gewassen en opgeborgen. Toen ik toch bij mijn werkplaatsje de lexus even ging starten en alles na lopen bij beide autos .
En de beloofde foto`s van mijn vorige bmw`s. Heb nog altijd spijt dat ik de e36 weg heb gedaan. Zoveel plezier beleefd aan die auto . Oa mee naar het gardemeer in italy gereden. Maar werdt te duur en moest een diesel en dus kwam die e39er . (was toen 18/19) dus alweer een tijdje terug en de e21 was een rampenbak die ik er geniaal uit vond zien ,gekocht toen ik 23 was. En nu dan eindelijk weer een bimmer onder me kont.
Foto`s van het spul :
Vandaag even een heel klein dingetje gewijzigd wat voor mij een doorn in het oog was.
Namelijk de chromen kentekenplaat houder die aan de voorkant zat.
Even een nieuwe zwarte gehaald en gemonteerd. Ik vind de voorkant gelijk stukken frisser en dan zijn de nieuwe nieren nog niet eens binnen. Dit omdat de ophangpunten allemaal gaar zijn dus die moeten gelijk vervangen worden.
Verder de auto nog even weer pekel vrij gemaakt. en een wax laag gegeven.
Heb er tot nu toe een kleine 500km mee gereden en ben er als van ouds wijs mee.
Verder zit ik achter een aantal zaken aan zoals een zwart lederen middenarm steun . Achterruitenwisserarm (mijne is gebroken) en de bedienings knoppen voor op het stuur.
De rest vd kabelboom kan ik vast wel bij de dealer krijgen zodat de radio en cruise control wel daadwerkelijk bedient kunnen worden.
Nog een paar foto`s omdat ik het niet kon laten .
Verder de eerste upgrade uitgevoerd aan de auto.
In de vorm van een nette zwart lederen middenconsole gehaald bij Dparts in Winneweer.
En daarna doorgereden naar de Bmw dealer in mijn thuisplaats (Assen) voor de bekerhouders & muntenbak om dat functioneler en in mijn ogen mooier te maken.
Verdere interieur updates zijn onderweg.
En natuurlijk weer een lading foto`s omdat ik ze graag mag maken en mensen er graag naar kijken
Van :
Naar:
Erg blij met het resultaat.De auto voelt nu completer.
Een maatje van me is auto poetser dus die laat ik binnenkort het interieur eens goed onderhanden nemen.
Verder laat ik een paar kleine parkeerdeukjes verwijderen.
Maar eerst de stuurbekrachtigingspomp maar eens laten vervangen. Ga denk ik gewoon voor zielig worden in de portemonnee en laat een nieuwe era pomp plaatsen.
Weer wat spul binnen gekregen dus morgen de handjes uit de mouwen.
Aller eerst een erg net stuurtje uit een 04 330i . Met de benodigde update qua radio bediening & cruise control.
Vanmiddag nog gebeld met de bmw dealer hier in Assen en daar beweren ze dat ik verder niks nodig ben om de cruise control voorelkaar te maken omdat de voorbereiding al in de auto aanwezig zou moeten zijn. Hier ga ik dan maar vanuit.
Het hoogglans zwarte onderste gedeelte van het huidige stuur zet ik wel over zodat het weer een kloppend geheel is.
Verder is de stuurbekrachtigings pomp binnen gekomen dus deze vervang ik morgen.
Het stuurhuis wordt nog voor het afvullen van het systeem gespoelt en dan kan het er weer een hele poos tegenaan.
Update tijd.
Afgelopen zaterdag aan de slag gegaan met de auto.
De stuurbekrachtiging pomp was er al een paar dagen mee gestopt dus deze was als eerste aan de beurt.
Na het verwijderen van de onderbeplating was ik blij verrast want de pomp zit gelijk rechts onderaan vooraan met zat ruimte om overal bij te kunnen.
Na het vervangen van de pomp het systeem gespoeld en dat was nodig ook. Je wilt niet hebben dat die vieze zooi in de leidingen en stuurhuis blijven zitten en later dus ook weer in de nieuwe pomp. Dit was het resultaat.
Nu dat klaar was ben ik me met het stuur bezig gaan houden.
Dat ging allemaal goed tot ik het oude stuur los trok. De sleepring klapte namelijk gelijk uitelkaar en deze was onmogelijk nog weer goed inelkaar te draaien.
Dan maak je het jezelf dus goed lastig op een zaterdag middag wanneer alle auto materiaal zaken al dicht zijn .
Gelukkig vond ik na een blokje om te zijn gegaan om weer rustig te worden en niets onnodig te beschadigen etc op marktplaats een 2e hands exemplaar in meppel dus ik een auto geregeld en meppel op en neer geknald om mijn fout te herstellen.
En na alles weer afgemonteerd te hebben werken de airbag en claxon weer alleen de stuurbedieningsknoppen zelf helaas nog niet.
Nu moet ik nog uit gaan zoeken hoe dit kan en hoe ik dat fix.
De auto stuurt iig weer heerlijk.
Het resultaat mag er na mijn mening best zijn qua interieur tot dusver.
Als iemand misschien info heeft over hoe ik die stuurbediening aan de praat kan krijgen hoor ik het graag.
Ondertussen de lexus een facelift gegeven .
Moet er alleen nog een nieuw embleem en xenon voor de mistlampen voor bestellen.
Momenteel ben ik weer met de bmw bezig want helaas moet ik er aardig wat geld in pompen om hem weer goed te krijgen.
Toen ik de auto kocht zat de koppeling al helemaal bovenin maar had niet verwacht dat hij nu al zou overlijden en ook niet dat de kosten zo aanzienlijk zouden zijn.
Om kosten te drukken ben ik zelf maar aan de slag gegaan in mijn werkplaatsje waar helaas nog geen brug staat dus wordt het plat op de grond en sleutelen maar.
Na de auto opgekrikt te hebben en alles gedemonteerd te hebben en schoongemaakt wat terug geplaatst gaat worden is de conclusie als volgt:
Druklager overleden.
Dubbel massa vliegwiel overleden.
Drukgroep versleten.
Kunstof palletje schakelvork gebroken.
lager vd aandrijfas inclusief rubber overleden.
Ik denk dat ik uit voorzorg de achterste krukas keering ook gelijk vervang.
En omdat de complete uitlaat er ook onderweg moest zal ik nog even wat klein spul aan uitlaat pakkingen boutjes moertjes etc moeten kopen om dat weer netjes terug te kunnen plaatsen.
Het spul ligt nu zo klaar.
Morgen eerst maar eens in de pauzes op werk de onderdelen bestellen bij bmw en online.
Was hem voor nu . Ik heb iig weer genoeg te doen