Update na check door BMW specialist:
Voor een inspectie van olie lekkage en hoog olie verbruik (1/2 ltr per 1000km) naar AutoMolenaar in Heerhugowaard geweest.
Had eigenlijk een afspraak op 8 mei staan maar maakte me toch zorgen om het "grote" olie verbruik en gebroken stuk plastic onder de olie vuldop. Mocht vandaag even tussen de bedrijven door langskomen in de garage en showroom vol allerlei BMW's. Ook een paar "echte" klassiekers...
Ter lering... Voor deze BMW 316I 1.8ltr motortype E46 1796ccm 85kw uit bj 2003 (facelift) met 150.000+KM, een bekende set met groot onderhoud / slijtage die onvermijdelijk is.
De auto werd binnengereden en ook gelijk aan de diagnose gehangen. Diagnose gaf geen bijzonderheden, geen foutmeldingen en verder alles binnen de marges. Een aantal testjes werden uitgevoerd waar ik bij mocht zijn en alles werd keurig uitgelegd en toegelicht. Advies gekregen en opties zijn besproken. Het wordt een flinke aanpak van kapotte en versleten delen samen met alvast wat preventief onderhoud worden verschillende pakkingen en andere dichtingen gelijk meegenomen omdat de boel toch open gaat.
Deze klus is typisch voor deze motor en komt op een bepaald moment boven drijven. Geen ontkomen aan heb ik begrepen. Je kunt de klus in delen opsplitsen (besproken opties) dan kun je de kosten over tijd spreiden maar er is dan bij ieder klus meer werk voor het steeds open en dicht maken. Zij hebben ervaring met deze klus en kunnen het vrij precies inschatten.
De klus is ingeschat op een uur of 12 werk en de auto is twee dagen hiervoor bij de garage. Dan is dat voor de komende 150.000 km weer in orde.
Wat ze hebben gevonden: (en mij hebben laten zien en/of verteld hebben ...)
De klepseals zijn versleten. Test met tijdje stationair motor laten draaien en dan flink gas geven... een grote blauwe walm achter de auto. Er wordt dus olie verbrand en dat is tijdens het (weg)rijden niet zichtbaar geweest voor ons. Dit is naar alle waarschijnlijkheid de "
grote" olie verbruiker. Deze moeten vervangen worden. Gelijk wordt dan de kleppendekselpakking ook vervangen.
Er stond een BMW met dezelfde motortype die op dat moment een soort gelijke klus onderging. Aan de hand daarvan heb ik het een en ander aan slijtage op onderdelen, kunnen zien (verschil nieuw en oud).
De foto (hierboven) met stukje plastic is een gebroken distributieketting begeleider. Die losse delen kunnen meer schade veroorzaken. Ook als ze in de carterpan uiteindelijk belanden kunnen ze een olie filter systeem daar gaan blokkeren en zelfs beschadigen.
Distributieketting heeft veel speling (werd even aan getrokken en kwam al boven de tandjes van tandwielen uit), deze moet dus vervangen worden samen met de plastic begeleider, dus hele set.
De speling van de ketting kan het verspringen ook de tandwielen veroorzaken en de timing raakt dan ontregeld. Dat doet je motor geen goed. Bij de diagnose zag dit er voor nu nog goed uit!
Naar alle waarschijnlijkheid liggen er stukje plastic van de kettingbegeleider in de carterpan. Deze gaat open en wordt gecontroleerd. De carterpan pakking wordt hier ook gelijk vervangen.
De pakking bij het filterhuis lekt en dat was niet heel ernstig en was geen oorzaak van het "grote" olie verbruik.
Een nieuwe dichting van nog geen 10 euro wordt nu wel gelijk meegenomen omdat ze toch al bezig gaan is dan maar een half uurtje meer werk.
Er worden nog meer pakkingen, keerringen, e.d. vervangen die ze toch al tegenkomen bij deze klus of er gemakkelijk bij kunnen op dat moment. Die worden preventief vervangen, mogelijk lekken ze ook al wat of omdat ze "oud" zijn en geheid nog gaan lekken. Veel van deze pakkingen en keerringen zijn uitgedroogd en zijn hun flexibiliteit kwijt waardoor ze niet meer goed kunnen dichten onder de wisselende temperaturen. Dat hoeft niet altijd "direct" aangepakt te worden maar bij deze gelegenheid is dat een verstandige stukje meerwerk.
Op 1 mei gaat deze klus uitgevoerd worden. Later meer....