Pagina 1 van 1
Wat is de beste kogeldruk 545i
Geplaatst: 13 mei 2017, 12:55
door wijngaard
Na zoektocht op internet kan ik er maar niet achter komen wat de voorgeschreven kogeldruk zou moeten zijn. Het gaat om een 545i (met afneembare trekhaak) icm een vouwwagen.
Wie weet wat de kogeldruk zou moeten zijn?
Re: Wat is de beste kogeldruk 545i
Geplaatst: 17 mei 2017, 19:39
door wijngaard
Niemand?
Re: Wat is de beste kogeldruk 545i
Geplaatst: 18 mei 2017, 07:25
door MrPaulus
Je geeft ook wel wat weinig info.
Check eens op
http://www.caravantrekker.nl . Daar kan je zelf wat gegevens invoeren.
Overigens is 'gemiddeld genomen' de kogeldruk rond de 80 kg.
Re: Wat is de beste kogeldruk 545i
Geplaatst: 18 mei 2017, 09:12
door h2o
ik had een 530d sedan en reed eerst met een caravan van 1500kg.
beste reed dat met een kogeldruk van 75kg tot 80kg, dat was stabiel genoeg om 110km/u op de cc te rijden.
Nu hebben we een holtkamper Cocoon tenttrailer/vouwwagen waar de keuken voor op de dissel staat.
Deze geeft nu ook een kogeldruk van 70 tot 75 kg en daar rijden we max 135 mee door Frankrijk zonder problemen.
Ik hanteer altijd de stelregel: goed laden (boven de as zoveel mogelijk) en maximale kogeldruk.
Dat is nagenoeg altijd een stabiele combinatie.
Uiteraard valt en staat dat bij hetgeen je er achter hangt, onze cocoon heeft grote wielen, is geremd en heeft schokbrekers.
Re: Wat is de beste kogeldruk 545i
Geplaatst: 18 mei 2017, 17:36
door ron2016
De kogeldruk is best wel afhankelijk van het type vouwwagen .
Ik heb een Fleetwood gehad die echt wel 75kg kogeldruk nodig h ad om goed mee te rijden. Een tago gerjak had aan 50kg meer dan genoeg.
Re: Wat is de beste kogeldruk 545i
Geplaatst: 19 mei 2017, 09:31
door h2o
ik heb alleen ervaring met onzo cocoon
Re: Wat is de beste kogeldruk 545i
Geplaatst: 24 mei 2017, 08:44
door wijngaard
Volgens de dealer van mijn Trigano Odyssee vouwwagen is de kogeldruk het meest ideaal tussen de 50 en 75 kg. De maximaal kogeldruk van mijn Westfalia trekhaak is 90 kg.
Re: Wat is de beste kogeldruk 545i
Geplaatst: 24 mei 2017, 18:33
door Sjonnie
Achter onze E61 525i had ik een 1800kg Fendt hangen.
Kogeldruk meestal op een kilootje of 85. Lag ie als een blok erachter. Luchtvering is dan wel ideaal.
Bij de E38 een Wilk van 1200kg. Dat was appeltje eitje natuurlijk en hanteerde daar ook een druk van 85-90 kg.
Onder de 80 werd ie wat zwabberig op hogere snelheden.