Goede morgen beste Ray,
O, voordat ik het vergeet, bekijk ook de luchtleidingen op het doorschuren, of leiding breuk!
Mogelijk bent u enkel bij de koppelingen aan het kijken, en dan zou u een mogelijk lek midden in de leiding niet opmerken!
Nr. 14, dat zijn de beruchte haakse koppelingen die gemakkelijk breken!
Niet naar de BMW dealer maar naar de MB dealer.
En vanzelfsprekend hebben ze dit soort koppelingetjes ook bij de bedrijven die met perslucht instrumenten werken.
Enkel zal dan dit soort koppelingetjes van staal of messing kunnen zijn, zij werken natuurlijk ook met kunststof.
Ehhmmm, je hebt hem iets teveel verlaagd, beste Ray, wel erg flauw van mij.
Maar dat is wel heel erg lek!
Dat is erg lang geleden, dat ik een 5 serie zo heb zien hangen.
Als u geen lekkages in de kofferbak kan vinden.
Dan aan de onderzijde gaan zoeken, maar dat hoef ik natuurlijk niet te vertellen.
Ik zou in elk geval niets overslaan, wat het leidingwerk betreft.
Volgens mij, moeten er bij het rechter achterwiel ook nog wat leidinkjes lopen.
En er zou ook nog een plastic kap moeten zitten, waar ook nog wat leidingwerk is verborgen.
En daar zijn dan ook erg vaak wat lekkages.
Soms dient er zelfs een stuk kunststof leiding vervangen te worden, dat heb ik op diverse BMW fora ook al voorbij zien komen.
Maar als u de auto start, dan slaat de compressor direct aan, om het systeem weer op hoogte te brengen.
Ik was ooit eens de velgen en de banden aan het wisselen, toen ik de E39 net had.
En toen ik aan de achterzijde de achterwielen een voor een wilde wisselen, sloeg de compressor ook ineens aan, terwijl de sleutels wel in het contact zaten, maar het contact niet was ingeschakeld.
Dat is schijnbaar voldoende om de compressor te activeren.
Het is echt een heel perfect systeem, enkel moet er niets aan gaan mankeren.
Je kan dan aardig wat af gaan zoeken.
Het enige wat men dan wel heeft bereikt, dat die punten van de BMW ook weer zijn bekeken.
Ik gok er op, dat het in de buurt moet zitten bij het rechter achterwiel, achter de plastic kap.
Of mogelijk kan er een lekkage aanwezig zijn, tussen de luchtbalg en het binnenhuis van de luchtbalg.
Eigenlijk zou men tussen deze 2 luchtbalg delen eens wat rubberspray tussen moeten spuiten, om het roesten tegen te gaan van het binnenhuis van de luchtbalg!
En op deze wijze zijn de lucht balgen ook weer beschermd tegen de weersinvloeden en de smerige pekel!
Maar ik moet eerlijk bekennen, ik heb het dus ook nog niet gedaan hoor!
Maar ik controleer de luchtbalgen en de binnenhuizen wel elk jaar, als ik de remmen gaat controleren, en de handrem af gaat stellen.
De vlakken aan de binnenzijde van de balgen, waar deze het binnenhuis raken, daar mag natuurlijk niet teveel roest aanwezig zijn.
Is dat wel het geval, dan geeft dat erg vaak lekkages, als er veel los roest aanwezig is!
Een remedie zou kunnen zijn, de balg uit te bouwen, en de roest wegschuren, en er een hele goede coating op aan te brengen, indien mogelijk.
Een andere mogelijkheid, dat is D-Parts, of Offenga, deze hebben vaak gebruikte balgen liggen!
Mocht u onverhoopt nieuwe balgen nodig hebben, kijk eens op de site van Airsus.
Die heeft de balgen op voorraad, en vaak iets goedkoper dan de dealer.
Een heel goed alternatief, dat is voor mij ebay.de, daar kunt u de onderdeel nummers en het type van uw BMW controleren.
IK hoop in elk geval, dat u het lek snel zal vinden, en dat het mee gaat vallen met de investering.
Succes, beste Ray.
Met vriendelijke groet,
Ad