BMW N52 Vanos... huh?
Geplaatst: 14 jun 2017, 08:21
Collega BMW sleutelaars,
Ik heb een BMW E61, 525i met het N52 blok.
Onlangs liep hij wat minder lekker en bij uitlezen kwam er een fout naar voren met de uitlaat vanos. Deze had ik eerder al eens verwijderd om in de ultrasoon te mikken omdat ik dezelfde fout al eens eerder had. Daarna is het lang goed gegaan. Nu niet meer dus ik heb 2 nieuwe vanos ventielen gekocht (de andere zal binnenkort ook wel gaan, dus lieve gelijk vervangen). Maar na het vervangen heb ik ineens grotere problemen dan ervoor!
Bij een koude motor, stationair loop, staat de motor te schudden als een malle en het toerental van de motor gaat op en neer met een frequentie van ca. 1,5x / sec. Hij slaat bijna af. Met een warme motor gaat het wat beter, maar je voelt het toerental met stationair nog steeds wat jagen. Zodra ik het gas een ienimini beetje intrap is het fenomeen weg en draait het blok zijdezacht rond. Uitlezen (Icarly adapter ) laat geen fouten zien verder.
Nu ben ik even uit het veld geslagen, alle hulp welkom om dit weer op te lossen.
* Moet ik wellicht nog de DME Adaptieve waarden resetten zodat het blok weer inleert met goede vanos ventielen?
* Is er een (nieuw) vanos ventiel stuk? (dat zou toch een foutmelding moeten geven)
* Zitten er in dit blok nog vanos filters die ik kan / moet schoonmaken?
* Bij de M54 heb ik de totale Vanos een keer gereviseerd met zeer goed resultaat overigens, maar het N52 blok is mij (nog) volledig onbekend! Zitten hier ook Vanos plunjers bij de nokkenassen waarvan de afdichtingen hard / slecht / lek worden op den duur zodat ze moeten worden vervangen? Kan het b.v. zo zijn dat door het vervangen van de ventielen de plunjers nu weer de volledige slag maken waardoor slechte seals me nu parten spelen?
Kan iemand me misschien even op het juiste spoor zetten hier?
Tips worden zeer gewaardeerd!
Ik heb een BMW E61, 525i met het N52 blok.
Onlangs liep hij wat minder lekker en bij uitlezen kwam er een fout naar voren met de uitlaat vanos. Deze had ik eerder al eens verwijderd om in de ultrasoon te mikken omdat ik dezelfde fout al eens eerder had. Daarna is het lang goed gegaan. Nu niet meer dus ik heb 2 nieuwe vanos ventielen gekocht (de andere zal binnenkort ook wel gaan, dus lieve gelijk vervangen). Maar na het vervangen heb ik ineens grotere problemen dan ervoor!
Bij een koude motor, stationair loop, staat de motor te schudden als een malle en het toerental van de motor gaat op en neer met een frequentie van ca. 1,5x / sec. Hij slaat bijna af. Met een warme motor gaat het wat beter, maar je voelt het toerental met stationair nog steeds wat jagen. Zodra ik het gas een ienimini beetje intrap is het fenomeen weg en draait het blok zijdezacht rond. Uitlezen (Icarly adapter ) laat geen fouten zien verder.
Nu ben ik even uit het veld geslagen, alle hulp welkom om dit weer op te lossen.
* Moet ik wellicht nog de DME Adaptieve waarden resetten zodat het blok weer inleert met goede vanos ventielen?
* Is er een (nieuw) vanos ventiel stuk? (dat zou toch een foutmelding moeten geven)
* Zitten er in dit blok nog vanos filters die ik kan / moet schoonmaken?
* Bij de M54 heb ik de totale Vanos een keer gereviseerd met zeer goed resultaat overigens, maar het N52 blok is mij (nog) volledig onbekend! Zitten hier ook Vanos plunjers bij de nokkenassen waarvan de afdichtingen hard / slecht / lek worden op den duur zodat ze moeten worden vervangen? Kan het b.v. zo zijn dat door het vervangen van de ventielen de plunjers nu weer de volledige slag maken waardoor slechte seals me nu parten spelen?
Kan iemand me misschien even op het juiste spoor zetten hier?
Tips worden zeer gewaardeerd!