Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Geplaatst: 21 jun 2017, 15:16
De motor heeft altijd een tikkend geluid gemaakt, stationair lopende. Sindskort hoor ik het tikkende geluid ook in de auto. Het is een erg storend en irritant getik. Ik erger me er kapot aan. Een maand geleden is de BMW naar de officiele dealer geweest voor een grote beurt. Enige opmerkingen over de auto.
1. Tikkend geluid motor, https://youtu.be/69Cu-44YtlM
2. Start/Stop systeem werkt al geruime tijd niet meer, waarom? (Heel blij dat het niet meer werkt, maar goed wel benieuwd naar de oorzaak ervan.
Tijdens het onderzoeken van de auto werd ik medegedeeld dat de NOX sensor niet meer werkt, Accu te weinig spanning/stroom levert om het start/stop systeem te laten werken en dat de drijfstand lagers vervangen moet worden, dat veroorzaakt namelijk de tik volgende F. Breeman. De totale rekening werd geoffreerd voor 2800 euro inclusief btw.
Uiteindelijk alleen de grote beurt laten uitvoeren voor een misselijk bedrag van 1100 euro. Dat het getik van de drijfstanglagers zou komen was gewoon weg niet plausibel. NOX en Accu vervangen leek ons ook niet noodzakelijk.
Een dag nadat ik de auto van de grote beurt had gehaald kreeg ik een waarschuwingsmelding, namelijk de motor oliedruk, een rood olie kannetje in het dashboard. Dit uiteindelijk laten repareren bij de Breeman voor 150 euro. Ze hebben het hydraulisch ventiel voor de oliedrukregeling vervangen, daarna geen melding meer gehad. Meteen ook koplampen opnieuw laten afstellen, want die schenen ineens heel erg naar beneden, heel vreemd. Het betreft hier de xenon lampen.
Voor het getik ben ik verder naar twee specialisten geweest. Namelijk Kees Bakker in Lisse en Advanced Engineering in Barendrecht. Beide garages namen waar dat het geluid uit de bovenkant van de motor komt. Hoogstwaarschijnlijk heeft het dus te maken met de hydraulische klepstoters. Advanced Engineering vond de motor lopen als een motor die veel kilometers heeft gelopen. Momenteel heeft de bimmer 117k gelopen, niet een 250-300k zoals Advanced Engineering het vond klinken. Dit was een primeur voor hun iig. Nader onderzoek zou dus nodig zijn om het probleem te achterhalen. Maar dat het de drijfstanglagers zouden zijn volgens Breeman, is klinkklare onzin. De auto heeft inmiddels alweer 2k gelopen, woon-werk verkeer en een trip naar de 24h van Le Mans.
Bij 70k km's is de distributieketting vervangen en bij 100k km's weer. Gelukkig beide keren met een coulanceregeling. Natuurlijk niet de minste reparaties, dus het vertrouwen in de degelijkheid van het blok was al enigsinds weg gevallen. Maar nu met dat getik, waar garages niet 1,2,3 een antwoord op hebben, verdampt het vertrouwen compleet. Al moet ik wel zeggen, de auto rijdt gewoon normaal, in hoe de motor zich gedraagt. Het gaat alleen gepaard met een heel erg irritant getik, natuurlijk niet echt te omschrijven als premium.
Het plan van aanpak is nu een goeie BMW specialist opzoeken en het laten uitzoeken. Als de kleppenstoters, nokkenas, injectoren, cilinderkop of wat dan ook versleten of kapot aan het gaan is, dan moet dit maar vervangen worden. Dikkere olie in de motor, spoelen met motor flush, dat alleen nog niet geprobeerd. Wel laatst hydraulische klepstoter reiniger van bardahl erin gegooid, voordat ik naar Le Mans ben gaan rijden. Heeft niet geholpen.
Als iemand tips heeft of een goeie BMW specialist kan aanraden in Rotterdam om omstreken, roept u maar.
1. Tikkend geluid motor, https://youtu.be/69Cu-44YtlM
2. Start/Stop systeem werkt al geruime tijd niet meer, waarom? (Heel blij dat het niet meer werkt, maar goed wel benieuwd naar de oorzaak ervan.
Tijdens het onderzoeken van de auto werd ik medegedeeld dat de NOX sensor niet meer werkt, Accu te weinig spanning/stroom levert om het start/stop systeem te laten werken en dat de drijfstand lagers vervangen moet worden, dat veroorzaakt namelijk de tik volgende F. Breeman. De totale rekening werd geoffreerd voor 2800 euro inclusief btw.
Uiteindelijk alleen de grote beurt laten uitvoeren voor een misselijk bedrag van 1100 euro. Dat het getik van de drijfstanglagers zou komen was gewoon weg niet plausibel. NOX en Accu vervangen leek ons ook niet noodzakelijk.
Een dag nadat ik de auto van de grote beurt had gehaald kreeg ik een waarschuwingsmelding, namelijk de motor oliedruk, een rood olie kannetje in het dashboard. Dit uiteindelijk laten repareren bij de Breeman voor 150 euro. Ze hebben het hydraulisch ventiel voor de oliedrukregeling vervangen, daarna geen melding meer gehad. Meteen ook koplampen opnieuw laten afstellen, want die schenen ineens heel erg naar beneden, heel vreemd. Het betreft hier de xenon lampen.
Voor het getik ben ik verder naar twee specialisten geweest. Namelijk Kees Bakker in Lisse en Advanced Engineering in Barendrecht. Beide garages namen waar dat het geluid uit de bovenkant van de motor komt. Hoogstwaarschijnlijk heeft het dus te maken met de hydraulische klepstoters. Advanced Engineering vond de motor lopen als een motor die veel kilometers heeft gelopen. Momenteel heeft de bimmer 117k gelopen, niet een 250-300k zoals Advanced Engineering het vond klinken. Dit was een primeur voor hun iig. Nader onderzoek zou dus nodig zijn om het probleem te achterhalen. Maar dat het de drijfstanglagers zouden zijn volgens Breeman, is klinkklare onzin. De auto heeft inmiddels alweer 2k gelopen, woon-werk verkeer en een trip naar de 24h van Le Mans.
Bij 70k km's is de distributieketting vervangen en bij 100k km's weer. Gelukkig beide keren met een coulanceregeling. Natuurlijk niet de minste reparaties, dus het vertrouwen in de degelijkheid van het blok was al enigsinds weg gevallen. Maar nu met dat getik, waar garages niet 1,2,3 een antwoord op hebben, verdampt het vertrouwen compleet. Al moet ik wel zeggen, de auto rijdt gewoon normaal, in hoe de motor zich gedraagt. Het gaat alleen gepaard met een heel erg irritant getik, natuurlijk niet echt te omschrijven als premium.
Het plan van aanpak is nu een goeie BMW specialist opzoeken en het laten uitzoeken. Als de kleppenstoters, nokkenas, injectoren, cilinderkop of wat dan ook versleten of kapot aan het gaan is, dan moet dit maar vervangen worden. Dikkere olie in de motor, spoelen met motor flush, dat alleen nog niet geprobeerd. Wel laatst hydraulische klepstoter reiniger van bardahl erin gegooid, voordat ik naar Le Mans ben gaan rijden. Heeft niet geholpen.
Als iemand tips heeft of een goeie BMW specialist kan aanraden in Rotterdam om omstreken, roept u maar.