Pagina 1 van 2

Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 01 jul 2017, 09:06
door fabe
Beste heren,

Ik ben sinds een tijd op zoek naar een geschikte familie wagen.
Momenteel rij ik een 4 cilinder turbo echter dit is mij te zenuwachtig.
Rijcomfort en betrouwbaarheid staan bovenaan mijn prioriteitenlijst.
Mijn schoonvader heeft een E39 528i gehad en buiten het reguliere onderhoud nooit iets aan gehad.
Op basis hiervan kwam ook ik uit bij een 5 serie met de 6 cilinder in lijn.

Ik vergelijk de verschillende motortypes/bouwjaren:


E60 N53:

http://www.autotrader.nl/auto/bmw-5-ser ... -automaat/

E60 N52:

http://www.autowereld.nl/bmw/5-serie/53 ... tails.html

E39:

http://www.autotrader.nl/auto/bmw-5-ser ... ieuwstaat/


Intuitief kies ik automatisch voor de jongste wagen, gezien vergelijkbare prijs.
Een hele waslijst opties doet mij niet zoveel, ik koop zo een auto voor een goede motor.
Na wat internet zoekwerk (onder andere op dit forum) stuit ik op een aantal problemen.
Opmerkelijk is dat ik juist bij de nieuwste modellen het meeste problemen terugvind.
Dit in tegenstelling tot het oude model E39 waar weinig over te vinden is.
Vooral bij de N53 met directie injectie komen problemen voor met bobines, injectoren, HPFP en ERG.

viewtopic.php?f=123&t=41137

Zoals vermeld is betrouwbaarheid (onderhoudskosten) een belangrijk punt.

Graag uw mening hierover.

Dank, Fabian

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 01 jul 2017, 12:38
door Martijn.
Ik ging voor de E39 !!!

E60/E61 is wat mij betreft de minst goede BMW die er geproduceerd is.
Ik heb 3 jaar lang een 530i E61 gehad. Fijne auto maar toch hebben ze gewoon teveel zwakke punten wat niet hoort bij zo'n auto.
Ik heb er geen spijt van maar als ik nu voor deze keuze stond ging ik voor de E39.

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 11:33
door PaulHeynen
Indien betrouwbaarheid belangrijk is: 1. E39 2. E60 3. E61

Ik vind E60/E61 mooie en fijne auto's. Maar je wil niet weten hoe vaak er al iets kapot is gegaan.

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 11:44
door Quadrantz
Ik zal ook maar even reageren voordat het lijkt dat alle E61's prut zijn ;).

Die van mij heb ik nu 2,5jr (E61 530dA uit 2006) zonder noemenswaardige problemen! Alleen de bekabeling achterklep heb ik onlangs gehad maar als je daar een handig iemand voor vind valt dat ook wel mee qua kosten. Ik rij wel veel snelweg km's dus wellicht daarom geen problemen? Heb nog nooit stil gestaan (bij m'n vorige E46 320dA wel een paar keer) :).

Met de 3l benzine heb ik weliswaar geen ervaring, als je je goed inleest en bepaalde kwalen direct aanpakt dan zijn het heerlijke auto's (vind ik)! :duim:

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 12:02
door tom_il
Weliswaar een diesel maar ik kan ook echt niet klagen over de mijne. Nauwelijks kosten gehad.
Paar dingen zelf aangepakt wat mij telkens weinig gekost heeft.
Ben er ook wel van overtuigd dat de E60/61 niet beste van de reeks zijn, ik zou een minstens één van de laaste pre-LCI (zoals de mijne) of LCI nemen, daarin zijn een hoop kinderziektes (maar niet allemaal) opgelost.

Audi is niet veel beter : Mijn baas heeft een A7 3L Diesel, staat om de haverklap in de garage, die wil geen Audi meer.

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 12:04
door TCDD
Bij mijn E61 530Da zijn tot nu toe alleen de remleidingen vervangen.

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 15:12
door Ralph
Mijn E60 benzine van 2005 heb ik ook geen noemingswaardige problemen mee gehad.
Sterker nog... mijn beste wagen tot nu toe.
Geweldige 6 in lijn motor.

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 18:13
door activhybrid3
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... ?cldtidx=9

waarom geen 528i f10? Die zijn niet echt duurder dan die waar je als voorbeeld mee komt? :)

Even snel ongeveer (-0,2sec.) en ook een heerlijke 6cilinder

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 18:49
door fabe
Dank voor de reacties.
Uiteraard zou ik zo een auto rijden voor de motor (6 in lijn).
Zelfs Wikipedia vermeld vrij nadrukkelijk de problemen bij de N53 motoren.
Wat ik niet kan opmaken is of dit terugkerende problemen zijn(om de x aantal km),
of problemen die opgelost kunnen worden door verbeterde onderdelen (terugroepactie).
Voor de HPFP en injectoren kom ik een interval tegen van 100.000km, de bobines 50.000 km en de bougies 10.000km.
Vervuiling van de inlaat vooral bij korte stukjes rijden is ook iets wat veelvuldig wordt beschreven.
Als voordeel van de N53 motoren vind ik efficiëntie (minder benzine verbruik) en minder olie verbruik.

De keuze is dus eigenlijk N52,N53 of M54.
Belangrijk voor mijn keuze is de te verwachten onderhoudskosten.

Iemand die hier iets over kan zeggen..

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 21:41
door DennieV
Hier ook 3 jaar een E60 gehad en is mijn slechtste auto ooit (was dealeronderhouden met rekeningen en geen 12 eigenaren).
Was weliswaar een diesel, maar rotte remleidingen van voor tot achter (kwaal), plots gebroken vering (ook al meerdere last van gehad), om de haverklap een kapotte parkeersensor (€140,-) etc etc, het lijstje kwalen is lang voor zo'n "robuuste topauto".

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 03 jul 2017, 22:06
door Source
Dat is niet mis rotte remleidingen.

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 04 jul 2017, 07:42
door TCDD
Source schreef:Dat is niet mis rotte remleidingen.
Had ik ook, doordat ze verstopt zitten komt er geen lucht bij dus ze drogen niet op als ze nat zijn geworden door regen

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 04 jul 2017, 07:47
door Yor
Mooie e39 zeg. Die zou mijn keuze zijn. Financieel zou ik niet voor dat specifieke type gaan gezien de aanschaf en afschrijving.

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 04 jul 2017, 08:00
door Source
Hoe krijg je dat voorelkaar dat ze aan de binnenkant verstopt zitten? :s

Re: Aankoopadvies 530i

Geplaatst: 04 jul 2017, 08:36
door DennieV
Met vestopt zitten bedoelt TCDD, de remleidingen zijn volledig afgedekt door plastic kappen maar worden wel nat terwijl er geen rijwind bij kan waarschijnlijk, dus zijn ze na 9-10 jaar van voor tot achter rot, is een bekende kwaal.
Kostte mij geloof ik 6-700 zonder enige vorm van coulance.
Kunnen ze wel bij 18 jaar oude E46's de airbags kosteloos vervangen, vind die remleidingen toch ook een zware ontwerpfout, evenals de panoramalekkages.
Mensen die er geen weet van hebben kunnen zomaar duizenden euros schade hebben omdat modules onder water komen te staan wegens een fout ontwerp van waterafvoer.
Zijn zware minpunten voor dergelijke auto's die aardig pijn doen als je met je eigen pinpas moet afrekenen.