BurningTyre's 318D Touring 2009 [E91 LCI]
Geplaatst: 01 jul 2017, 09:27
Na meer als 10 jaar Honda's gereden te hebben werd het na gezinsuitbreiding afgelopen jaar tijd voor een stationwagen. De vorige auto, een 3 deurs Civic op LPG-G3 reed wel heel goedkoop, maar werd echt te klein voor de dagen dat de kinderwagen, maxicosi etc. mee moet. En met de komende zomervakantie voor de boeg, zagen we het niet meer zitten om met die auto naar Italië op vakantie te gaan.
Vanwege het aantal km's dat ik per jaar rijdt, 30-40dkm, is diesel eigenlijk de logische keuze.
Het is een 318D Touring 2009 [E91 LCI] geworden met 99.000km op de teller.
Ik heb de BMW een maand geleden gevonden in Duitsland en vervolgens zelf opgehaald met een oprijwagen en geïmporteerd. Gekozen voor een oprijwagen om gedoe met tijdelijke kentekens uit de weg te gaan. Al met al is vooral het wachten op de kentekenpapieren na invoer het meest moeilijke
, maar verder is het me reuze meegevallen.
De zoekcriteria waren als volgt:
Minimale uitrusting: Navigatiesysteem (liefst CIC), Xenon koplampen, panoramadak, cruise control en interieur half-leder of leder.
Km stand: max 120.000km
318D of 320D
bouwjaar min 2009. (wilde persé LCI uitvoering)
In Nederland is er eigenlijk nauwelijks aanbod met bovenstaande zoekcriteria.
Ik ben heel blij dat ik deze complete E91 heb gevonden. Zelfs voorzien van afneembare trekhaak wat een mooi extraatje is dat ik anders hier weer had moeten laten monteren. Hij zag er erg netjes uit voor een auto van 8 jaar oud. Je kunt echt zien dat deze vooral bij iemand thuis heeft gestaan en niet zoals zoveel Nederlandse auto's voornamelijk op drukke parkeerterreinen waar mensen deuren etc. er tegenaan gooien.
Als Software Engineer moest ik natuurlijk het coderen zelf onder de knie krijgen dus heb meteen een ENET en K+DCan kabel besteld. En aan de slag gegaan. Ik vind dit reuze interessant en hier is een nieuwe wereld voor me open gegaan. Graag zou ik hier nog meer informatie over willen. (Winkfp etc.)
Verder zitten er nu geen run-flat banden onder, maar is er ook geen reservewiel of reparatieset aanwezig. Dus ik ga maar even een reparatiesetje bestellen. In ieder geval voor de zomervakantie.
Tot nu toe uitgevoerd:
-Taal Navigatie van DE -> NL omgezet.
-Update Navigatiekaarten 2008-> 2017.
Coderingen/software:
-Onthouden start/stopsysteem knop
-inklapbare spiegels vanaf afstandsbediening inklappen na 1sec
Plannen:
-Lux H8 180 in de angel eyes, zijn veel te geel nu.
-Andere velgen, ik denk aan 193M velgen 18" ipv de huidige 16" velgen.
-18" velgen icm winterbanden aanschaffen voor de winter (styling 285 of 270 denk ik)
-Als er andere velgen onder zitten nog even kijken of wellicht spoorverbreders nodig zijn.
Coderingen/software:
-Achterruitenwisser maakt slag af bij uitzetten motor.
-CIC firmware updaten zodat audio over bluetooth gestreamt kan worden. Durf dit nu niet uit te voeren met Winkfp omdat ik geen batterijlader/voeding heb. Heb begrepen dat deze update lang duurt en als de spanning tijdens het programmeren teveel daalt de module kapot kan gaan.
-DVD in motion en wellicht kijken om TV-antenne in te bouwen.
Foto's:



Optielijst:
Vanwege het aantal km's dat ik per jaar rijdt, 30-40dkm, is diesel eigenlijk de logische keuze.
Het is een 318D Touring 2009 [E91 LCI] geworden met 99.000km op de teller.
Ik heb de BMW een maand geleden gevonden in Duitsland en vervolgens zelf opgehaald met een oprijwagen en geïmporteerd. Gekozen voor een oprijwagen om gedoe met tijdelijke kentekens uit de weg te gaan. Al met al is vooral het wachten op de kentekenpapieren na invoer het meest moeilijke

De zoekcriteria waren als volgt:
Minimale uitrusting: Navigatiesysteem (liefst CIC), Xenon koplampen, panoramadak, cruise control en interieur half-leder of leder.
Km stand: max 120.000km
318D of 320D
bouwjaar min 2009. (wilde persé LCI uitvoering)
In Nederland is er eigenlijk nauwelijks aanbod met bovenstaande zoekcriteria.
Ik ben heel blij dat ik deze complete E91 heb gevonden. Zelfs voorzien van afneembare trekhaak wat een mooi extraatje is dat ik anders hier weer had moeten laten monteren. Hij zag er erg netjes uit voor een auto van 8 jaar oud. Je kunt echt zien dat deze vooral bij iemand thuis heeft gestaan en niet zoals zoveel Nederlandse auto's voornamelijk op drukke parkeerterreinen waar mensen deuren etc. er tegenaan gooien.
Als Software Engineer moest ik natuurlijk het coderen zelf onder de knie krijgen dus heb meteen een ENET en K+DCan kabel besteld. En aan de slag gegaan. Ik vind dit reuze interessant en hier is een nieuwe wereld voor me open gegaan. Graag zou ik hier nog meer informatie over willen. (Winkfp etc.)
Verder zitten er nu geen run-flat banden onder, maar is er ook geen reservewiel of reparatieset aanwezig. Dus ik ga maar even een reparatiesetje bestellen. In ieder geval voor de zomervakantie.
Tot nu toe uitgevoerd:
-Taal Navigatie van DE -> NL omgezet.
-Update Navigatiekaarten 2008-> 2017.
Coderingen/software:
-Onthouden start/stopsysteem knop
-inklapbare spiegels vanaf afstandsbediening inklappen na 1sec
Plannen:
-Lux H8 180 in de angel eyes, zijn veel te geel nu.
-Andere velgen, ik denk aan 193M velgen 18" ipv de huidige 16" velgen.
-18" velgen icm winterbanden aanschaffen voor de winter (styling 285 of 270 denk ik)
-Als er andere velgen onder zitten nog even kijken of wellicht spoorverbreders nodig zijn.
Coderingen/software:
-Achterruitenwisser maakt slag af bij uitzetten motor.
-CIC firmware updaten zodat audio over bluetooth gestreamt kan worden. Durf dit nu niet uit te voeren met Winkfp omdat ik geen batterijlader/voeding heb. Heb begrepen dat deze update lang duurt en als de spanning tijdens het programmeren teveel daalt de module kapot kan gaan.
-DVD in motion en wellicht kijken om TV-antenne in te bouwen.
Foto's:



Optielijst:
- Spoiler: Laat zien