Tijdens het rijden in mijn 320i E90, die ik sinds afgelopen maandag heb, hoor en voel ik vreemde dingen.
Zaterdag kan ik de auto op een brug zetten om het een en ander te bekijken, maar voordat ik dat doe ben ik informatie aan het winnen om de oorzaak zo snel mogelijk te kunnen vinden en op te lossen.
Dus als je een idee hebt dan hoor ik dat graag!
Geluid:
Bij het optrekken vanaf de eerste versnelling en daarna de 2de versnelling, hoor ik een soort van elektrisch geluid wat steeds hoger klinkt naarmate de auto sneller gaat rijden. Het klinkt alsof er een elektrische turbine opstart, maar zodra ik hoger dan 30 km/u rijd, overstemd het motorgeluid dit en kan ik het niet meer horen.
Bij stationair draaien klinkt de motor als ieder andere benzine motor, ook als ik gas geef.
Maar zodra gas wordt gegeven bij het rijden klinkt het alsof er een F16 wilt opstijgen.
Wat is er al aan gedaan:
- De distributieketting is 40.000km geleden vervangen
- Zo ook de multiriem
- Een beurt; interieur filers, benzine filter en oliefilter, nieuwe olie en bougies.
Trillingen:
Als de auto stationair draait trilt de versnellingspook. Het trilt harder dan bij elke andere auto waar ik ooit in heb gereden, aangezien het niet alleen de trillingen van de motor zijn. Dit blijft zo, ongeacht de snelheid.
Bij stationair trilt de motor normaal zoals een benzine motor hoort te doen.
Daarnaast begint vooral het stuur te trillen zodra er sneller wordt gereden dan 80-90km/u.
Het vreemde is dat dit niet altijd zo is, zo had ik er gisteren amper tot geen last van gehad maar vandaag op zowel de heen als terug reis van m'n werk werd het echt vervelend.
Mogelijke oorzaken?
- Hardy schijf; dit schijnt een bekend probleem te zijn maar het is me niet helemaal duidelijk wat de symptomen zijn bij een versleten hardyschijf.
- Koppeling op; De auto schakelt prima, geen enkel probleem met wegrijden en geen slippende koppeling. De auto pakt op een comfortabele manier de koppeling en rijd zonder te schokken weg. In het verleden reed ik in een Peugeot 106 waarbij de koppeling wel bijna op was en de pook ook harder trilt als anders. Zijn er andere punten om de koppeling te controleren?
- Motorsteunen; op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Ik zie aan de buitenkant geen scheuren of slijtage. Als ik het goed heb begrepen zijn er 3 motor steunen; links rechts en in het midden onder de motor. Is er een makkelijke manier om deze rubbers te controleren op defecten zonder het eraf te schroeven?
- Remmerij; het is mij niet bekend wanneer de remblokken en schijven voor het laatst zijn vervangen, maar de schijven zien er goed uit en de blokken hebben nog genoeg blok over. Wel valt het me op dat de remblokken zowat tegen de schijf aanzitten. Ik dacht dat hier normaal gesproken een milimeter tussen moet zitten? Een papiertje past er niet makkelijk tussen. Bij het remmen ondervind ik geen last van trillingen of een klapperende rempedaal.
Wanneer ik zaterdag de auto op de brug heb gehad zal ik laten weten of ik het probleem\problemen heb kunnen vinden.
Mocht dat niet lukken dan breng ik de auto waarschijnlijk naar een BMW specialist in de buurt, maar als het kan wil ik liever zelf het probleem oplossen
