Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Geplaatst: 07 aug 2017, 08:33
Sinds ik mijn E61 heb gekocht, waren er altijd her en der wat kraakjes hoorbaar. Nu heb ik graag dat ik mijn auto niet hoor tijdens het rijden (althans, zo min mogelijk) dus ik ben gaan speuren.
Aangezien ik de auto nu nagenoeg rammelvrij heb, leek het me handig dit eens te beschrijven, voor alle anderen die zich ook mateloos kunnen storen aan geluidjes.
- kofferklep: bij de touring valt de kofferklep dicht tussen twee geleiders, deze zijn stelbaar. Ik dacht dat het rammelen van de rolcover vandaan kwam maar het bleek de kofferdeksel zelf. Van binnenuit zijn deze geleiders af te stellen, er zit een contramoer op welke je met een lange dopsleutel losmaakt (12 of 13mm, weet ik niet zeker meer) en vervolgens met dopje 7 kun je de stelbout draaien. Handigst is om dit te doen via het achterraampje met de kofferklep dicht. Zo voel je beter of je hem niet te ver uitdraait. een millimeter naar buiten stellen bleek bij mij al voldoende.
- Achterbank: de achterbank bonkte een beetje, heel simpel een stukje tochtstrip aan de binnenkant van het slotmechanisme geplakt, op een stukje wat er wel voor gemaakt leek. Kan gewoon door de leuning neer te klappen en met een punttang of pincet het stukje vlak naast het slot te plakken. geen gereedschap nodig verder.
- deuren: naast alle deurrubbers, zitten er bovenop de deuren ook rubbers met een soort stoffige bovenkant. als je deze rubbers omhoog peutert en een beetje siliconen spray er onder spuit, is het kraken opgelost.
- motorkap: in eerste instantie dacht ik dat het dashboard kraakte en heb ik na wat zoekwerk op dit forum, de stabilisatorstang bouten aangedraaid. Dit was niet het probleem van het kraken. Per toeval ontdekte ik dat het geluid uit de motorkap komt. In de scharnieren zitten uitstellers, gewone boutjes die met een contramoer worden vastgezet. Je kunt zien dat ze de motorkap raken door een klein slijtplekje op beiden. Hier heb ik een heel dun plakje rubber op geplakt en het "dashboard gekraak" is verdwenen.
hopelijk heeft iemand er wat aan!
Aangezien ik de auto nu nagenoeg rammelvrij heb, leek het me handig dit eens te beschrijven, voor alle anderen die zich ook mateloos kunnen storen aan geluidjes.
- kofferklep: bij de touring valt de kofferklep dicht tussen twee geleiders, deze zijn stelbaar. Ik dacht dat het rammelen van de rolcover vandaan kwam maar het bleek de kofferdeksel zelf. Van binnenuit zijn deze geleiders af te stellen, er zit een contramoer op welke je met een lange dopsleutel losmaakt (12 of 13mm, weet ik niet zeker meer) en vervolgens met dopje 7 kun je de stelbout draaien. Handigst is om dit te doen via het achterraampje met de kofferklep dicht. Zo voel je beter of je hem niet te ver uitdraait. een millimeter naar buiten stellen bleek bij mij al voldoende.
- Achterbank: de achterbank bonkte een beetje, heel simpel een stukje tochtstrip aan de binnenkant van het slotmechanisme geplakt, op een stukje wat er wel voor gemaakt leek. Kan gewoon door de leuning neer te klappen en met een punttang of pincet het stukje vlak naast het slot te plakken. geen gereedschap nodig verder.
- deuren: naast alle deurrubbers, zitten er bovenop de deuren ook rubbers met een soort stoffige bovenkant. als je deze rubbers omhoog peutert en een beetje siliconen spray er onder spuit, is het kraken opgelost.
- motorkap: in eerste instantie dacht ik dat het dashboard kraakte en heb ik na wat zoekwerk op dit forum, de stabilisatorstang bouten aangedraaid. Dit was niet het probleem van het kraken. Per toeval ontdekte ik dat het geluid uit de motorkap komt. In de scharnieren zitten uitstellers, gewone boutjes die met een contramoer worden vastgezet. Je kunt zien dat ze de motorkap raken door een klein slijtplekje op beiden. Hier heb ik een heel dun plakje rubber op geplakt en het "dashboard gekraak" is verdwenen.
hopelijk heeft iemand er wat aan!