E39 540 start niet meer.
Geplaatst: 20 aug 2017, 20:02
Beste forum leden. Ik heb volgend probleem.
Onderweg in Duitsland begon van mijn E39 540 uit feb. 1997 het acculampje te branden. Uiteraard dacht ik dynamo overleden, dus stoppen bij het volgende tankstation (het was nacht, dus ook verlichting nodig). Na een kop koffie toch proberen om de auto te starten. Alle verlichting en dergelijke Brande goed op sterkte, maar startmotor ging niet rond. Ook geen tikken. Ik heb de ADAC gebeld, en deze zijn ook langs gekomen. ADAC heeft geprobeerd de auto te starten (starthulp) maar zonder resultaat. Auto de volgende dag naar Nederland gebracht.
In Nederland hebben we alle zekeringen, relais en nog een hele hoop na gekeken. Nieuwe accu er in. Ook de zekeringen in de kofferbak, onder de bijrijdersstoel, in het handschoen kastje etc.
Nu hebben we de auto uitgelezen en kwam er een melding in de EWS naar voren. Daar ik maar een sleutel heb, heb ik dus een reservesleutel (op chassisnummer) bij de dealer besteld, in de hoop dat de chip in mijn oude sleutel was overleden. U raad het al, nieuwe sleutel: geen resultaat.
Volgende stap die we genomen hebben is een nieuwe EWS module bij de dealer bestellen(uiteraard ook op chassisnummer). Deze gemonteerd, en auto start nog niet.
Hebben nu bijden EWS modules uitgelezen, en hierbij valt het volgende op: De oude EWS kent geen enkele sleutel meer. De nieuwe EWS kent alle sleutels, en heeft ook geregistreerd met welke twee sleutels wij geprobeerd hebben de auto te starten. Hieruit trek ik de conclusie dat de communicatie tussen bijden sleutels en de EWS module dus werkt. Hiermee sluit ik ook uit dat de ringantenne om het slot kapot zou zijn.
Volgende wat we getest hebben is de DME uitlezen. Met de nieuwe EWS zien we hier foutcodes, dus een DME/EWS synchronisatie uitgevoerd. Hierna waren de foutcodes weg. Maar de auto start nog steeds niet.
Laatste wat we uitgelezen hebben in de DME was "Leitungsfehler DWA/EWS Eingang". Auto start uiteraard nog niet.
Hoop iemand kan me in de juiste richting helpen. Denk dat ik nu eerst de DME voor diagnose opstuur naar een gespecialiseerd bedrijf.
Onderweg in Duitsland begon van mijn E39 540 uit feb. 1997 het acculampje te branden. Uiteraard dacht ik dynamo overleden, dus stoppen bij het volgende tankstation (het was nacht, dus ook verlichting nodig). Na een kop koffie toch proberen om de auto te starten. Alle verlichting en dergelijke Brande goed op sterkte, maar startmotor ging niet rond. Ook geen tikken. Ik heb de ADAC gebeld, en deze zijn ook langs gekomen. ADAC heeft geprobeerd de auto te starten (starthulp) maar zonder resultaat. Auto de volgende dag naar Nederland gebracht.
In Nederland hebben we alle zekeringen, relais en nog een hele hoop na gekeken. Nieuwe accu er in. Ook de zekeringen in de kofferbak, onder de bijrijdersstoel, in het handschoen kastje etc.
Nu hebben we de auto uitgelezen en kwam er een melding in de EWS naar voren. Daar ik maar een sleutel heb, heb ik dus een reservesleutel (op chassisnummer) bij de dealer besteld, in de hoop dat de chip in mijn oude sleutel was overleden. U raad het al, nieuwe sleutel: geen resultaat.
Volgende stap die we genomen hebben is een nieuwe EWS module bij de dealer bestellen(uiteraard ook op chassisnummer). Deze gemonteerd, en auto start nog niet.
Hebben nu bijden EWS modules uitgelezen, en hierbij valt het volgende op: De oude EWS kent geen enkele sleutel meer. De nieuwe EWS kent alle sleutels, en heeft ook geregistreerd met welke twee sleutels wij geprobeerd hebben de auto te starten. Hieruit trek ik de conclusie dat de communicatie tussen bijden sleutels en de EWS module dus werkt. Hiermee sluit ik ook uit dat de ringantenne om het slot kapot zou zijn.
Volgende wat we getest hebben is de DME uitlezen. Met de nieuwe EWS zien we hier foutcodes, dus een DME/EWS synchronisatie uitgevoerd. Hierna waren de foutcodes weg. Maar de auto start nog steeds niet.
Laatste wat we uitgelezen hebben in de DME was "Leitungsfehler DWA/EWS Eingang". Auto start uiteraard nog niet.
Hoop iemand kan me in de juiste richting helpen. Denk dat ik nu eerst de DME voor diagnose opstuur naar een gespecialiseerd bedrijf.