Pagina 1 van 3
330i executive
Geplaatst: 21 aug 2017, 22:12
door vinootje
Ik heb op dit moment een 330i executive uit 2001 op het oog met 231dkm op de teller. Heeft maar 1 eigenaar gehad, dealer onderhouden, NAP en apk tot april 2018. Olie os vervangen op 224dkm dus dat is het eerste wat ik zal moeten doen. Heeft volgens mij een M54B30 blok het is een 5 handbak.
Ik zou graag zo veel mogelijk willen weten over de auto. Wat zijn de kwaaltjes? waar moet ik op letten als ik ga kijken. Ik hoor graag zo veel mogelijk van jullie.
Ik zal letten op roest, lampjes die banden, remmen vleoistoffen, krassen en deuken. Hij kost trouwens 5450
Re: 330i executive
Geplaatst: 22 aug 2017, 09:28
door LinkjeZ
chasis achter scheurt nog wel eens bij de eerste generatie. en probeer een uitlees computer mee te nemen. zo weet je vaak gelijk welke storingen er zijn.
en ik vind de prijs best hoog. heb je een advertentie link?
Re: 330i executive
Geplaatst: 22 aug 2017, 12:11
door vinootje
Re: 330i executive
Geplaatst: 22 aug 2017, 14:07
door Yoghurt
Ik laat deze even hier achter...
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1007722 Succes! Bij twijfel een aankoopkeuring laten doen, of iemand meenemen die weet hoe ze horen te rijden.
Re: 330i executive
Geplaatst: 22 aug 2017, 14:30
door Dutchie
Olie na 5dkm is absoluut niet nodig.
Kwaaltjes zijn:
- Sludge in de motor door korte afstanden (pak de oliedop eraf en kijk of er gele mayonaise in zit, fitkan verholpen worden door de carterventilatie te vervangen)
- subframe achter scheurt wel eens uit, dit kun je alleen zien door het subframe achter eronder weg te pakken..
- moer van de oliepomp wil wel eens lostrillen (alleen als deze vaak boven de 6000 toeren komt)
- olielekkages rondom de pakkingen (bmw kwaal)
- bussen in de versnellingsbak willen wel eens versleten raken, pook blijft dan in neutraal voor de 5e versneling staan (nvt als deze netjes in het midden staat)
- vanos, let op bij een rammel in de motor, als deze rammelt dan is de vanos versleten (geen grote ingreep)
Verder standaart slijtage: rubbers van het onderstel, hardyschijf, remmen, sensoren (uitleesbaar),
Dat zijn een beetje de standaart dingen waar je op moet letten.
Re: 330i executive
Geplaatst: 22 aug 2017, 14:32
door Dutchie
€5450 is trouwens geen gekke prijs, 330's blijven aardig waarde vast.
Re: 330i executive
Geplaatst: 22 aug 2017, 17:10
door vinootje
Iemand die toevallig in de buurt van zwolle woont die ervaring heeft met e46 en samen met mij in Zwolle naar de auto kan kijken?
Dutchie schreef:€5450 is trouwens geen gekke prijs, 330's blijven aardig waarde vast.
Vondt ik ook al. het is natuurlijk wel veel geld voor mij maarja een 330i met die km stand, 1 eigenaar, volledige historie terug te vinden vindt ik niet gek.
Dutchie schreef:Olie na 5dkm is absoluut niet nodig.
Kwaaltjes zijn:
- Sludge in de motor door korte afstanden (pak de oliedop eraf en kijk of er gele mayonaise in zit, fitkan verholpen worden door de carterventilatie te vervangen)
- subframe achter scheurt wel eens uit, dit kun je alleen zien door het subframe achter eronder weg te pakken..
- moer van de oliepomp wil wel eens lostrillen (alleen als deze vaak boven de 6000 toeren komt)
- olielekkages rondom de pakkingen (bmw kwaal)
- bussen in de versnellingsbak willen wel eens versleten raken, pook blijft dan in neutraal voor de 5e versneling staan (nvt als deze netjes in het midden staat)
- vanos, let op bij een rammel in de motor, als deze rammelt dan is de vanos versleten (geen grote ingreep)
Verder standaart slijtage: rubbers van het onderstel, hardyschijf, remmen, sensoren (uitleesbaar),
Dat zijn een beetje de standaart dingen waar je op moet letten.
Laatste olie beurt was in 2014 volgens mij rond 224dkm, heeft nu 234dkm gelopen. koelvloeistof niveau was tussen min en max in. Zag er op het oog redelijk netjes uit. heel klein beetje roest aan de onderkant van de motorkap waar die de bumper raakt en een beetje roest waar de motorkap de bumper raakt, maar wel uit het zicht. profiel van de banden waren ruim voldoende en remblokken volgens mij ook (was lastig te zien door de velgen)
- heb de oliedop er af gehad, geen sludge. auto heeft wel 2 maand stil gestaan ongeveer. was ook geen accu spanning. heb een proefrit gepland voor vrijdag 1 uur. Ik ga morgen nog even proberen de BMW te bellen in zwolle om te kijken of zij tijd over hebben om hem te checken.
- Moer van de oliepomp heb ik niet gecontroleerd.
- heb geen lekkage gezien rondom de kleppenpakking. Heb ook geen lek gezien rondom de oliefilter behuizing, stuurbekrachtiging en het koelvoeistofreservoir. wel was het een beetje vochtig rondom maar geen lek voorzover ik kon zien.
Ik kon hem in stilstand wel in de 5 zetten maar hij ging niet netjes terug naar neutraal.
- Vanos heb ik niet kunnen controleren. Auto had geen accuspanning dus heb grotendeels alleen de koets kunnen controleren.
Bedankt voor de link, kwam deze recent ook al tegen

Re: 330i executive
Geplaatst: 22 aug 2017, 19:17
door de fiscalist
Ziet er op de foto's uit zoals je zou verwachten bij een auto met die leeftijd en km stand.
Hij lijkt op winterbanden te staan.
Als de schokdempers en draagarmen niet zijn vervangen, dan zal ie daar wel hard aan toe zijn.
Vanos idd, kost iets van 400 euro
Kijk ook even in je prive berichten..... rechts boven

Re: 330i executive
Geplaatst: 22 aug 2017, 20:27
door Toink
Zwolle in de buurt van Laarman. Daar is bij ook een tijd onderhouden. Je kan hun vragen de 330 na te zien?
Re: 330i executive
Geplaatst: 23 aug 2017, 07:38
door Dutchie
vinootje schreef:- Moer van de oliepomp heb ik niet gecontroleerd.
Dit is ook niet zo te checken, aangezien de oliepomp in het carter zit.
Maar naar jouw verhaal luisterende klinkt het als een prima auto.
Roest onder de motorkap is ook een kwaaltje, maar geen ramp, als ook onder de deuren en de achterklep, dit hoeft geen probleem te zijn, als het niet te erg wordt.
Re: 330i executive
Geplaatst: 24 aug 2017, 00:28
door vinootje
Ik ga trouwens vrijdag een proefrit maken in de 330i. hoop dat dat goed gaat. heb zo wel mijn twijfels. wil hem wel maar aan de anderekant ben ik gewoon bang voor onderhoud. brandstof van 1 op 9 gemiddeld vindt ik nog netjes. Ik heb een volvo 440 gehad waarmee ik op 60L maar met geluk 380km ver op kwam. Die auto was dan uiteraard goedkoper op alle aspecten maar heeft maar kort geduurd omdat die olie begon te lekken.
Ik wil nu gewoon eindelijk een BMW waar ik minimaal 3 jaar in moet doen. Zal hem WA beperkt verzekeren en dan heb ik 100 euro benzine per maand berekenend. Ik werk 3 dagen in de week op het moment en rij de ene week 100km in een week en de andere week 200. Dus veel rijden doe ik niet.
Dutchie schreef:vinootje schreef:- Moer van de oliepomp heb ik niet gecontroleerd.
Dit is ook niet zo te checken, aangezien de oliepomp in het carter zit.
Maar naar jouw verhaal luisterende klinkt het als een prima auto.
Roest onder de motorkap is ook een kwaaltje, maar geen ramp, als ook onder de deuren en de achterklep, dit hoeft geen probleem te zijn, als het niet te erg wordt.
Ah, de auto zag er wel goed uit. Heb zo wel gemengde gevoelens maar dat komt omdat ik de auto puur heb kunnen bekijken zonder accuspanning. Er hing niet echt een druppel olie onder de auto maar wel vloeistof. Het was wel een druppel maar niet zo'n druppel van ik lek de heledag door. Vanaf de bovenkant leek de bodemplaat ook wel droog.
Toink schreef:Zwolle in de buurt van Laarman. Daar is bij ook een tijd onderhouden. Je kan hun vragen de 330 na te zien?
heb al iets geprobeerd maar helaas ging dat niet door. Gelukkig als ik de auto aanschaf heb ik bovag garantie, dus stel dat het subframe wel erg is dan kan ik daar de bovag op verhalen.
de fiscalist schreef:Ziet er op de foto's uit zoals je zou verwachten bij een auto met die leeftijd en km stand.
Hij lijkt op winterbanden te staan.
Als de schokdempers en draagarmen niet zijn vervangen, dan zal ie daar wel hard aan toe zijn.
Vanos idd, kost iets van 400 euro
Kijk ook even in je prive berichten..... rechts boven

Ziet er nog heel goed uit als je het mij vraagt voor z'n leeftijd en km stand. Vindt het typishc een tijdloze auto.
Re: 330i executive
Geplaatst: 24 aug 2017, 08:25
door Dutchie
Onderhoud hoeft niet duur te zijn, als je zelf een beetje handig bent. Imitatie onderdelen kosten geen drol, en werken prima. BMW rijden wordt pas duur als je de auto bij de dealer neer zet..
Re: 330i executive
Geplaatst: 24 aug 2017, 11:16
door vinootje
precies. Ik wou als eerste auto al een simpele 316i E36. iedereen zei tegen me niet doen, bmw is duur. Ik denk dat helaas BMW dat imago heeft gekregen omdat iedereen dat zegt en de meesten daarvan niet eens een BMW heef gehad.
Het hoeft ook niet duur te zijn. Mijn pa heeft een toyota avensis uit 2004. de ABS Sensor was defect en dat koste 400 euro. Vindt ik duur voor een sensor. Mijn citroen Saxo heb ik net 4 maanden. heb er 1000 voor betaald volgens mij. In die 4 maand tijd ben ik wel 500 euro kwijt geweest aan onderhoud zonder dat ik er echt moeite mee had. Ik heb de distributie riem laten vervangen voor 350, nieuwe voorbanden voor 100 incl montage en laatst nog verse olie en olie filter. Toch al weer 500 euro besteed aan een auto van 1000 euro.
Uiteraard als ik de BMW aanschaf zal ik minder in de maand overhouden maar voor mij is het wel de stap naar een degelijke auto. Als ik hem aanschaf ga ik hem de eerste 3 maanden wel grondig inspecteren op bijvoorbeeld het subframe. indien die echt zwaar aangetast is heb ik BOVAG Garantie. Ik heb standaard gereedschap thuis dus wie weet als er wat kapot gaat kan ik het zelf gewoon proberen te vervangen. het is een populaire auto en er is zat te vinden op internet.
Plannen die ik heb als ik de auto aanschaf (exclusief onderhoud):
- angel eyes inbouwen
- plastic trim in de koplampen zwart maken
- achter ramen tinten als me dat lukt

verder niet echt plannen.
Al moet ik wel toegeven, tijdens mijn zoektoch kwam ik een seat ibiza tegen met een 1.8 20v blok die getuned is naar 300pk en 425nm. Ben gen fan van seat maar die getallen spraken me wel aan. Toch heb ik liever een grotere, mooiere, achterwiel aangedreven auto waar ik langer mee kan omdat het mn droom merk is dan een seat ibiza.
Re: 330i executive
Geplaatst: 24 aug 2017, 12:20
door Dutchie
Tsja zo'n ibiza kan leuk zijn, maar ik denk dat dat ding met 300pk in onderhoud duurder zal zijn dan een 230pk 330i.
Re: 330i executive
Geplaatst: 24 aug 2017, 12:20
door Dutchie
En bij vragen over de 330i hoor ik het graag, ik ken ze van binnen en van buiten
