Pagina 1 van 1
18 inch op E91
Geplaatst: 11 sep 2017, 17:43
door markvs
Beste BMWers,
Even een vraagje.
Ik ben in het bezit van een E91, bj 2008, 320d gechipt naar 220 pk.
Algelopen vrijdag heb ik een stoepje over het hoofd gezien en de velg linksvoor kapot gereden.
17 inch 225/45-17.
Ik kan nu een set 18 inch van een F30 overnemen echter de maat is een beetje het probleem.
225/45-18 maar dat is eigenlijk te groot. (Het gaat vier velgen van dezelfde maat, dus geen breedset.)
Normaal zou dit 225/40-18 moeten zijn.
Is dit een probleem buiten de kilometertellerafwijking?
Alvast bedankt,
Mark.
Re: 18 inch op E91
Geplaatst: 13 sep 2017, 14:58
door Robin_E91
Door de grotere wielomtrek moet de motor harder werken en heb je dus het gevoel als of al je versnellingen wat zijn opgeschoven. zal minder makkelijk optrekken. Maar of dat veel is met zo'n klein verchil weet ik niet.
Ik weet ook niet of je achter smallere banden zou willen hebben (geen breedset) met 220pk.
Re: 18 inch op E91
Geplaatst: 14 sep 2017, 21:27
door -Richard-
Dat is teveel afwijking maar als je gewoon niet harder rijdt dan de max snelheid komt het wel goed. Volgende banden set gewoon in de juiste maat kopen en klaar.
Verschil is +3.5 % terwijl 1,5 maximaal is.
https://www.gbshop.nl/content/informati ... kening.htm
Re: 18 inch op E91
Geplaatst: 20 sep 2017, 20:41
door markvs
Dank je wel voor de reacties.
Het is idd gewoon het beste om me te houden aan de stelde eisen zoals jullie als zeiden.
Ik laat het eea herstellen en ga eens kijken voor een mooie breedset.
Nogmaals dank.
Gr.Mark.
Re: 18 inch op E91
Geplaatst: 21 sep 2017, 10:57
door Erwin P
Mijn ervaring is dat het wel mee valt. Ik reed met m'n Seat ook altijd met hogere maten.
Het optrekken zul je sowieso niks in merken op een gechipte auto (ongechipt al een niet tot nihil merkbaar verschil). En dan heb ik het nog over auto's die een flink segment lager vallen dan jouw BMW.
Op mijn 320D gechipt naar ca 210 pk zit rondom 235 van een niet super merk. Meer dan voldoende grip op veel meer uitdagende stuurmanswegen dan dat je ooit in NL zult vinden. Breedset of uberhaubt breder dan 225 zul je echt niet nodig zijn als je maar geen alibaba bandjes er om doet.
Er van uitgaande dat je origineel geen tellerafwijking hebt (wat niet zo is, origineel zit je altijd iets te laag + je slijtage). Zul je 3,5% afwijking hebben. Dat is gewoon ruim acceptabel. Alleen ff opletten dat je in een 80 zone dus ook echt 80 rijdt op je teller.
Als je de set mooi vindt en de prijs is goed lekker doen.
Re: 18 inch op E91
Geplaatst: 08 okt 2017, 21:19
door Bawa
Erwin P schreef:Mijn ervaring is dat het wel mee valt. Ik reed met m'n Seat ook altijd met hogere maten.
Het optrekken zul je sowieso niks in merken op een gechipte auto (ongechipt al een niet tot nihil merkbaar verschil). En dan heb ik het nog over auto's die een flink segment lager vallen dan jouw BMW.
Op mijn 320D gechipt naar ca 210 pk zit rondom 235 van een niet super merk. Meer dan voldoende grip op veel meer uitdagende stuurmanswegen dan dat je ooit in NL zult vinden. Breedset of uberhaubt breder dan 225 zul je echt niet nodig zijn als je maar geen alibaba bandjes er om doet.
Er van uitgaande dat je origineel geen tellerafwijking hebt (wat niet zo is, origineel zit je altijd iets te laag + je slijtage). Zul je 3,5% afwijking hebben. Dat is gewoon ruim acceptabel. Alleen ff opletten dat je in een 80 zone dus ook echt 80 rijdt op je teller.
Als je de set mooi vindt en de prijs is goed lekker doen.
Ik ben het niet eens met Erwin, de maximale afwijking mag wettelijk maar 2% zijn in afrolomtrek. Bij een eventuele apk mogen ze je hierop wijzen, afkeuren betwijfel ik echter. Het is niet voor niets dat de fabrikanten maten ontwikkelen passend bij het gedrag/karakter van de auto. Een hogere wang houdt ook in dat hij meer 'deining' heeft. Een band moet uiteindelijk het karakter van de auto versterken, maar ook voldoen aan de wensen en dus verwachtingen van de berijder. Let dus op met de banden die je kiest en denk er niet te makkelijk over.
Re: 18 inch op E91
Geplaatst: 08 okt 2017, 22:42
door Erwin P
Bawa schreef:Erwin P schreef:Mijn ervaring is dat het wel mee valt. Ik reed met m'n Seat ook altijd met hogere maten.
Het optrekken zul je sowieso niks in merken op een gechipte auto (ongechipt al een niet tot nihil merkbaar verschil). En dan heb ik het nog over auto's die een flink segment lager vallen dan jouw BMW.
Op mijn 320D gechipt naar ca 210 pk zit rondom 235 van een niet super merk. Meer dan voldoende grip op veel meer uitdagende stuurmanswegen dan dat je ooit in NL zult vinden. Breedset of uberhaubt breder dan 225 zul je echt niet nodig zijn als je maar geen alibaba bandjes er om doet.
Er van uitgaande dat je origineel geen tellerafwijking hebt (wat niet zo is, origineel zit je altijd iets te laag + je slijtage). Zul je 3,5% afwijking hebben. Dat is gewoon ruim acceptabel. Alleen ff opletten dat je in een 80 zone dus ook echt 80 rijdt op je teller.
Als je de set mooi vindt en de prijs is goed lekker doen.
Ik ben het niet eens met Erwin, de maximale afwijking mag wettelijk maar 2% zijn in afrolomtrek. Bij een eventuele apk mogen ze je hierop wijzen, afkeuren betwijfel ik echter. Het is niet voor niets dat de fabrikanten maten ontwikkelen passend bij het gedrag/karakter van de auto. Een hogere wang houdt ook in dat hij meer 'deining' heeft. Een band moet uiteindelijk het karakter van de auto versterken, maar ook voldoen aan de wensen en dus verwachtingen van de berijder. Let dus op met de banden die je kiest en denk er niet te makkelijk over.
Die 2% zul je niemand over horen hoor. Komt een stukje slijtage (banden gaan van 8mm naar 1,6mm profiel) bij en dan val je waarschijnlijk zelfs al binnen de 2% van een volledig nieuwe band op de originele maat.
Hij moet passen bij het karakter en het vermogen van de auto, daar geef ik je zeker gelijk in.
Nu heeft deze auto ook 220 pk en een zooi koppel tov het origineel. Dus die verhouding is sowieso al wel meer dan 3,5% zoek.
Wat het deinen betreft. Deze auto's zijn van 16' sowieso t/m 19'/20' (hier moet ik even gokken naar de grootste maat) geleverd. Het deinen tussen die 16' en 19' is heel wat groter dan tussen 19' en 18' met 1 bandenmaatje ''te hoog''.
Edit: Hij houdt sowieso exact even dikke banden als hij eerst had, dus het deinen zal niet merkbaar verschillen.
Buiten dat sta ik sowieso al achter zijn keuze. Wanneer ik een mooi setje 18' Frankfurters op de kop weet te tikken komt er 225/45-18 op de E90.
Re: 18 inch op E91
Geplaatst: 09 okt 2017, 20:48
door BrianGT
Mooie uitleg Erwin! Ik was er zelf ook op gaan rijden, het verschil is wel echt klein.