Pagina 1 van 1

M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 22 sep 2017, 11:15
door Tamarinde
Geachte mede bimmers, ik heb een leuke 318is M42b18 staan die ik heb overgenomen van een beunhaas.
Al jaren e36jes gehad altijd alles zelf gedaan.
Nu heb ik gigantische tik in me blok zitten die alleen maar erger wordt als de motor warm wordt, km stand staat ookal op 290xxx, dus tijd om het blok massief aan te pakken lijkt me.
Voor all onze 6 cillinder rijdende jongens onder ons met het gouden advies om er een 6 cillinder erin te hangen, je hebt gelijk maar ik ben dol op dit lullige k*t blokje.
Ik wil nu me blok helemaal goed aanpakken maar twijfel tussen een kleine revisie of een engine swap naar een m44b19, wie heeft er ervaring mee?
Ook qua kosten, cillinder kop aanpakken of ander blok erin hangen?

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 22 sep 2017, 12:14
door matheeuwissen
Hang er een 6 cilinder in.

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 22 sep 2017, 12:27
door Dutchie
Ja, de M42's staan wel bekend om "rodknock", ofterwijl waarschijnlijk ligt er een drijfstang lager uit of is deze versleten. als het dat niet is zal het een klepstoter zijn waarschijnlijk.

Goedkoopste en fijnste optie zal een M44 zijn in jouw geval denk ik, deze zijn naar mijn weten toch wel aardig hufter proef, en hebben wat minder kwaaltjes.

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 22 sep 2017, 12:31
door Tamarinde
Ja klopt idd, probleem is (vermoeden) vorige eigenaar een aso was die met een koude motor op een meeting flink stond te revven en waarschijnlijk ook wat mislukte pogingen op driften heeft gehad (deuk in dorpel en deur) auto is al flink aangepakt, nieuw half leder interieur, nieuw vloerkleed bekleed, motorkap overgespoten vooral veel visuele dingen. Alleen nu wil ik het blok aanpakken, mijn ervaring en verstand kan een swap doen maar ben niet ervaren in het repareren van het blok zelf.
Mocht iemand een leuke blok hebben of mee willen helpen, van harte welkom

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 28 sep 2017, 20:41
door mikespek
Krukas van een m47 erin in combinatie met zuigers uit een m3, dan heb je uit mijn hoofd een 2,3l 4cilinder.
Of anders alleen de krukas van een m47 met orginele zuiger, de verdere detail ervan zijn me ff ontschoten, maar dan heb je een 2,1l ook leuk

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 12 okt 2017, 22:52
door Richard88
Weet je ook waar die ''gigantische tik'' vandaan komt ?

als het onder af weg komt, en je mazzel hebt zijn alleen je drijfstang lagers versleten. die zijn snel te vervangen en ook niet duur, als je pech hebt zijn je krukas/drijfstangen ook versleten en dan kan je beter je hele motor swappen

En in dat geval zou ik toch voor een 6cilinder gaan :)

Als je een M50B20 zou nemen is dat compleet plug and play op jou auto

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 13 okt 2017, 07:35
door mikespek
Je kan dan beter een ander m42 erin hangen, 320i is langzamer als een 318is

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 13 okt 2017, 07:40
door Dutchie
Een 318is wint het inderdaad van een 320.

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 13 okt 2017, 09:45
door Richard88
Ja.. maar de kans dat je een fris 318is blokje vind is ook nihil :p

correctie :p staat wel 1 op marktplaats voor 750 euro, vind ik wel veel geld voor zo'n blokje..

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 13 okt 2017, 15:21
door Dutchie
Vandaar dat ik ook mijn M44 uit elkaar aan het trekken ben om als nieuw te maken :whistle:

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 13 okt 2017, 19:45
door Yor
Al rijdt de 320 zoo soepel en rustig.

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 14 okt 2017, 08:07
door mikespek
320i verbruikt op de m3 na het meest van alle e36
318is komt sneller op toeren
328i is even soepel alleen minder verbruik bij zelfde rij stijl

Re: M42b18 hulp gezocht

Geplaatst: 17 jul 2024, 12:54
door Lucca
Ik zie dat de discussie waarschijnlijk niet meer relevant is voor de auteur van de thread. Maar misschien komt er iemand van zoeken, zoals ik deed. Ik zou stoppen met het reviseren van M42B18, 300 duizend km is een geschatte drempel van de bron van deze motor https://motorkracht.com/bmw-m42b18-motor/. Maar na revisie kun je rekenen op een paar honderdduizend extra kilometers.