Pagina 1 van 2

Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 02 okt 2017, 15:17
door borissje
Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een bmw 325i e92 coupé uit 2006.
Echter heb ik tot op heden weinig genot gehad van mijn bmw.
Al na 2 maanden is mijn complete 2.5liter 6 cilinder motor totalloss gegaan.
Via via ben ik bij een garage uitgekomen en die voor mij een andere motor hadden liggen.
Het betrof een 3.0 liter 6 cilinder motor uit een 330i E90 uit 2006 incl 3 maanden garantie op het motorblok.
Volgens deze garage zou deze motor 1:1 passen in mijn auto zonder problemen en zou een ecu mapping niet nodig zijn.

Zodoende heb ik mijn bmw hierheen gebracht en na een week kon ik hem weer ophalen, ik was helemaal blij!
Echter na nog geen 5km merkte ik dat hij voor geen meter meer optrok, schokte bij gas geven en bij stilstand schokte de hele auto!
Ik ben een week later teruggegaan naar de garage en ze concludeerde dat 1 lambdasonde kapot was en de katalysators kapot waren, deze kon ik voor eigen rekening nemen a €350 incl montage, ook bleek de luchtmassameter kapot te zijn.
Deze heb ik nu in bestelling en wordt morgen vervangen.
Ik vind het erg teleurstellend dat zij de auto niet goed hebben getest voordat ze mij van 140km afstand lieten komen en een niet goed functionerende auto mee naar huis gaven.
Voor nu is de luchtmassameter ontkoppelt omdat de auto anders niet rijdbaar is.
Ik merk nu dat hij veel beter rijd, maar nog steeds schokt hij af en toe en heeft veel te weinig vermogen en schokt in hogere toeren.
Ik heb dus sterk het vermoeden dat een nieuwe luchtmassameter niet het hele probleem gaat verhelpen.
Ik heb meerdere keren aangekaart dat dit goed met de software te maken kan hebben omdat hij nu de benzine behoefte stuurt voor een 2.5 liter blok.
De garage blijft volhouden dat dit niet zo kan zijn....
Ik ben nu inmiddels ruim €3000,- kwijt bij deze garage en ben hiervoor 2x moeten komen.
Op mijn factuur staat dat ik 3 maanden garantie heb op het motorblok.
Echter heeft de auto na de reparatie nog nooit goed gelopen en vind ik het niet reeel dat de garantie periode nu al ingaat.

Wat vinden jullie van deze situatie?

Groetjes Boris

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 02 okt 2017, 16:10
door Patrickk
Garantie op het motorblok, de delen die je opnoemt lijken mij rand apparatuur waarvan wij de staat niet wist en dus ook geen garantie op geeft. Ik zou de wagen eerst eens heel goed uit laten lezen. Zou ook een bestaande sensor op de motor kunnen zijn zoals de nokkenas of krukas. Waardoor is je oude motor total los gegaan? Of een 2.5 en 3.0, 1 op1 te wisselen zijn weet ik niet, maar daar zal wel antwoord op komen.

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 02 okt 2017, 19:19
door borissje
Hoi Patrick,

De oorzaak van het totalloss gaan is niet kunnen achterhalen.
Ik heb de auto uitgelezen en geef mij 4 foutmeldingen.

Code 1: P116E fout op de luchtmassameter (logisch want deze is ontkoppeld)
Code 2: P0113 Hoge spanning IAT sensor inlaatlucht temperatuur circuit 1
Code 3: P1424 Mass or volume air flow to low
Code 4: P0305 Engine cilinder 5 misfire

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 05 okt 2017, 13:27
door Mevlut42
Had de zelfde klachten als jou en bij was het 1 fout en dat is zoals bij jou de engine cilinder 5 misfire. Bleek een bobine stuk tr zijn. Vervangen en opgelost

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 05 okt 2017, 14:36
door borissje
Bedankt voor de tip!
Heb inmiddels de nieuwe luchtmassameter in huis.
Deze doet precies het zelfde als de oude (die kapot bleek te zijn volgens de garage)...
Nu begin ik dus sterk te twijfelen of mijn oude luchtmassameter wel echt stuk is.
Ze hebben namelijk bij de garage ook 2 luchtmassameters geprobeerd en deze waren ook stuk???
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat alles kapot zou zijn...
Ga vandaag deze nieuwe luchtmassameter testen in een vriendin haar auto om uit te sluiten of deze kapot is of niet.
Verder zal deze garage nog naar het probleem moeten kijken van de bobine.
Las op internet dat dit ook veel veel vermogensverlies kan zorgen.
Ook ben ik benieuwd of hiermee alles is opgelost.
De auto heeft nog steeds de ecu software voor de 2.5 liter, waar deze is vervangen met een 3.0 liter motor.
Ik vind het nog steeds onwaarschijnlijk dat de mijn nieuwe 3 liter blok goed kan lopen met software van een 2.5 liter.
Daarnaast kan hij nu natuurlijk nooit de prestaties leveren die hij zou moeten leveren.
oude blok leverde 218pk, het 3 liter blok dat ik nu heb moet 272pk leveren.
Gevoelsmatig levert het blok nu om en nabij 130pk - 150pk omdat hij zo beroerd loopt.

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 01:55
door Superretard
Na 5km nadat je de auto hebt opgehaald merkte je al dat er iets niet klopte, en toch nog die 135km gemaakt..

Euh, gewoon omkeren...?

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 08:52
door h3b
Ik zou dan toch maar eens praten met die mannen want technisch zijn dit 2 verschillende motoren

Volgens de WIKI pagina hebben we het over de volgende motoren types aangezien beide motoren 2006 komen.

325i : N52B25O1
330i : N52B30O0

Zo snel kon ik niets anders vinden dan een technische posting van een E89/Z4 maar aangezien de motortypes in dit document hetzelfde zijn mag ik deze wel gebruiken als uitgangspunt voor jouw situatie.
Alles duidt er op dat ze technisch anders zijn:

Engine: N52B25O1
Type : Straight 6
displacement cm3 : 2497
stroke/bore mm2 : 78.8/82
power output kW/bhp rpm : 150/204 6400
Torque Nm rpm : 250 2750
Compression ratio : 11.0
Digital motor electronics : MSV70

Engine: N52B30O0
Type : Straight 6
displacement cm3 : 2996
stroke/bore mm2 : 88/85
power output kW/bhp rpm : 195/265 6600
Torque Nm rpm : 315 2750
Compression ratio : 10.7
Digital motor electronics : MSV80

BRON: Technical training material

Ik kan me goed voorstellen dat het het inspuitmoment en hoeveelheid voor het 2.5L blok anders is dan voor het 3.0L blok. Ik denk daarom, net zoals jij, dat je de software van een 3.0L nodig hebt om alles goed te laten werken.

Mogelijk heeft iemand anders met meer technische know-how er nog een andere kijk op.
Suc6 in ieder geval met het oplossingstraject. Ben wel benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 10:28
door borissje
@Superretard, Ja dat wilde ik dus doen, maar garage ging al sluiten en ik ging daar heen met 3 man in een opel combo, eigenlijk dus maar voor 2 personen. Hadden een matras achterin om mijn oude 2.5l blok mee terug te nemen. In dat geval zou er dus 1 iemand achterin moeten zitten met een groot 2.5l blok vol olie en dat leek ons nou niet ideaal.

@H3B Ik zie inderdaad op de wiki verschillende typen motorblokken, ik zie alleen het blok wat ik er nu in heb (het 3 liter blok) niet tussen staan. Op mijn motorblok staat: "N52B30AF" en zou volgens internet 272pk leveren.
In de wiki zie ik geen één blok met 272pk.
Daarnaast kan ik het me goed voorstellen dat een E89/Z4 technisch anders is.
Naar mijn weten zijn de E90, E91, E92 en E93 met een zelfde motorblok identiek aan elkaar.
Aangezien het 3.0 liter blok uit een E90 komt en ik een E92 heb, zou dit niet veel moeten uitmaken, afgezien van de cilinderinhoud. Volgens de garage waren de injectoren ook exact het zelfde als in mijn 2.5liter blok.

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 11:02
door Source
Wat een garage :nee:

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 12:05
door h3b
borissje schreef:Op mijn motorblok staat: "N52B30AF" en zou volgens internet 272pk leveren.
In de wiki zie ik geen één blok met 272pk.
Dan op basis van het nieuwe type blok: BMW N52B30 Engine
Engine: N52B30AF
Type : Straight 6
displacement cm3 : 2996
stroke/bore mm2 : 88/55
power output kW/bhp rpm : 200/272 7000
Torque Nm rpm : 315 2750
Compression ratio : 10.7
Digital motor electronics : MSV70

Blijft nog steeds dat het blok niet identiek is. Dus vragen om problemen. Je kunt niet verwachten dat een ECU voor een 2.5L maar moet begrijpen dat het nu ineens een 3L blok moet laten ronddraaien.
Aangezien type ECU hetzelfde is zou mijns inziens je de software van de 330i daarin moeten laden. Verwacht dat de motor dan wel goed gaat lopen. Je sleutels zullen dan ook opnieuw aangemeld moeten worden lijkt me.
borissje schreef:Daarnaast kan ik het me goed voorstellen dat een E89/Z4 technisch anders is.
Wat betreft motortypes. Als het zelfde motortype ook geleverd wordt in andere serie auto van hetzelfde merk dan zullen de specificaties van de motor hetzelfde zijn want anders zou ik daar namelijk een ander type nummer verwachten.

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 12:45
door borissje
Ik vind het ook raar dat ik deze garage niet aan hun hoofd gepraat krijg dat de software van een 2.5 niet optimaal gaat presteren met een 3.0. Je kunt ook niet verwachten dat hij met de software van een 2.5 liter de zelfde prestaties haalt met een 3.0.... De ECU en het motorblok weten niet van elkaar wat er gebeurd waardoor hij beroerd loopt.
Ik ben met deze garage een prijs overeengekomen en is mij beloofd dat hij dan weer goed zou lopen.
Naar mijn inziens kan de garage opdraaien voor de kosten voor het inschieten van nieuwe software, of zie ik dit verkeerd??

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 13:07
door h3b
Lijkt mij ook dat de garage deze kosten voor hun rekening moet nemen. Verkeerde inschatting van ze geweest, zo lijkt het.
Vermoed wel dat ze hiervoor een andere partij moeten inschakelen om dit goed te krijgen.

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 13:17
door borissje
Waarom zouden de sleutels trouwens opnieuw aangemeld moeten worden als de ECU het zelfde is?
Het gaat hier toch om de software die zorgt dat er de juiste hoeveelheid benzine naar het motorblok word gestuurd?

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 13:23
door h3b
Ik zou verwachten dat de software van de oude motor anders in elkaar steekt dan van de nieuwe. De software zal dan 1:1 van een 330i gebruikt worden. Deze kent jouw sleutels dan niet, tenminste dat neem ik dan aan en lijkt voor mij logisch.
Als het alleen maar een stuk tuning betreft, wat ik echter dus niet verwacht, dan is het slechts aanpassen van instellingen van de huidige software.
Ik heb hier geen ervaring mee en deel alleen mijn gedachten. Er zijn vast wel forumleden die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Re: Garantie op motorblok reparatie

Geplaatst: 06 okt 2017, 13:52
door matheeuwissen
Bij de E46 is het zo, dat een computer van een M52 of M54 gewoon de software van de juiste motor kan worden ingelezen. Wel motortype afhankelijk. Ik verwacht dat dit bij de N52 ook geen probleem moet zijn.

Dus de juiste software flashen is waarschijnlijk al voldoende.

Wellicht dat source je computer kan flashen. Maar dat weet ik natuurlijk niet.