Pagina 1 van 1

Rembekrachtiging weg, sissend geluid rempedaal

Geplaatst: 15 okt 2017, 15:05
door BimmerThijs
Beste E46-rijders,

Mijn 318CI van 2002 met N42 motor (291.000 km) heeft sinds een week het volgende probleem:

Na 2-3 seconden remmen wordt het rempedaal steenhard en is de rembekrachtiging volledig weg. Voet liften en 2 seconden wachten en de bekrachtiging werkt weer 2-3 seconden. Daarnaast is bij het (licht of zwaar) indrukken van het rempedaal een blazend/sissend geluid hoorbaar. Heb ook het idee dat de auto heel lichtjes in toeren zakt (100 tpm) als het pedaal wordt ingedrukt.

Ik vermoed een van de volgende twee defecten te hebben:

1) Een kapot membraam van de rembekrachtiger --> oplossing: nieuwe plaatsen

2) Een vacuümlek ergens

Wie weet hoe ik kan bepalen wat precies het defect is en of dat een van bovenstaande is, welke stappen ik langs kan gaan om zaken uit te sluiten en bij welke slangen/kabels er bijv. vaker een vacuümlek is?

Ik zou een reactie ontzettend waarderen, b.v.d!

PS: Er wordt niet met de auto gereden in de tussentijd, veiligheid boven alles.

Re: Rembekrachtiging weg, sissend geluid rempedaal

Geplaatst: 16 okt 2017, 08:15
door Dutchie
Zeker door het sissende geluid verwacht ik een vacuumlek, heb je de vacuumleidingen naar de rembekrachtiger al gecontroleerd?

Re: Rembekrachtiging weg, sissend geluid rempedaal

Geplaatst: 26 okt 2017, 18:00
door @@lgra
Als je het sissende geluid binnen bij de pedalenbak hoort is je membraan van je bekrachtiger lek. Tweede aanwijzing hiervoor is dat je bekrachtiging pas wegvalt na enkele seconden gewerkt te hebben. Een vacuumlek buiten je bekrachtiger om wordt nl niet beïnvloed door aanspreken van je bekrachtiging.

Re: Rembekrachtiging weg, sissend geluid rempedaal

Geplaatst: 29 okt 2017, 13:45
door BimmerThijs
Beste Dutchie en Igra,

Bedankt voor jullie reacties. Raad van Dutchie opgevolgd,vacuümleidingen gecontroleerd. Deze bleken in prima staat. Wat Igra zei is tenslotte ook waar gebleken. Waaraan kon ik dit nog meer zien:

Vacuümleiding van de bekrachtiger afgehaald en erin gekeken: een soort substantie die nog het meest weghad van appelstroop was zichtbaar. Uiteindelijk nieuwe rembekrachtiger gekocht (€170,-) van ATE, deze in laten bouwen door de garage die er 5 uur mee bezig is geweest.

Wellicht is dit een handige om te weten voor de volgende die dit probleem ondervindt. Volgens de garage kon dit ontstaan door de nevel van de carterventilatie die er na verloop van tijd voor zorgt dat de oliedampen in de bekrachtiger zorgen voor deze 'appelstroop' en zo het membraam kapot gaat.

Thanks voor de reacties, freude am fahren