Pagina 1 van 2

[E36] 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 31 okt 2017, 12:09
door DuctapeTuning
Hallo,

Ik zal me even gauw voorstellen, ik kom uit brabant en heb een e36 318i 1997 met 180k km van de eerste eigenaar gekocht.
verkeerd in prachtige staat, ben op dit moment 20 jaar en studeer hbo automotive engineering.

Nou heb ik me laten vertellen dat je een m43b18 tot ~0,55bar probleemloos op stock internals kan laten draaien en er omstreeks 170/180pk uit zal trekken, meer als zat voor mij op dit moment. dus zodoende wil ik langzaam de onderdelen gaan verzamelen om er een turbo'tje op te gaan bouwen (kleintje t3/t4)

kon op het forum niet extreem veel hierover vinden

ben niet erg bekend met de blokken, weet iemand of het uitlaat spruitstuk van de m40 en m43 gelijk zijn?

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 31 okt 2017, 13:05
door Anni
Welkom op het forum!

Het is alleen Ducttape i.p.v. Ductape ;)

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 31 okt 2017, 13:36
door Dutchie
het grote voordeel van de M43 is dat deze al een compressie verhouding heeft van 8.8:1 geloof ik, wat perfect is voor turbo. wel even een andere koppakking steken.

Maar als je toch de moeite wilt doen, waarom niet direct swappen naar een M44? (1.9 16v). blokjes zelf kosten geen vermogen, plug & play op jouw huidige kabelboom, en trekken een goeie 250pk als je het goed doet :)

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 31 okt 2017, 15:23
door DuctapeTuning
M'n naam zal ik ff aanpassen haha

ombouw naar m44 zou leuk zijn, maar ik zit met een cruciaal pobleem, moet alles vanaf mn oprit doen en een knutselschuur, en dan is een engine swap niet echt praktisch. ik heb ook altijd wel de charme gezien in het meeste halen uit wat je hebt (lees brommers opvoeren op oem onderdelen)

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 01 nov 2017, 10:37
door Ramon 325 Vanos
hallo

Neus eerst goed rond wat de koste allemaal zijn en hoeveel werk daar in gaat zitten en of het zich dan nog loont.
Want er komen flink wat koste aan als je dit goed wilt doen.

En koppakking met kopbouten zou ik aanbevelen en nog heel wat dingen :whistle:

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 01 nov 2017, 10:58
door Dutchie
DuctapeTuning schreef:maar ik zit met een cruciaal pobleem, moet alles vanaf mn oprit doen en een knutselschuur, en dan is een engine swap niet echt praktisch.
Dat probleem herken ik, maar heb het nooit als probleem gezien :whistle:
DuctapeTuning schreef:ik heb ook altijd wel de charme gezien in het meeste halen uit wat je hebt (lees brommers opvoeren op oem onderdelen)
Daar heb je zeker een punt.

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 03 nov 2017, 08:29
door DuctapeTuning
@ramon zeker gedaan, heb een building willen doen met een Audi 80 met supercharger, maar na berekeningen zou het blok het niet zo leuk gaan vinden :(

@dutchie precies, geen problemen, maar uitdagingen!

Weet btw iemand of het uitlaatspruitstuk van de m43 en m43 uitwisselbaar zijn?

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 03 nov 2017, 11:51
door Dutchie
DuctapeTuning schreef:Weet btw iemand of het uitlaatspruitstuk van de m43 en m43 uitwisselbaar zijn?
Je bedoelt van een M43 en een ander blok denk ik? :whistle:

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 05 nov 2017, 17:30
door DuctapeTuning
Haha ja bedoelde m40 en m43

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 08 nov 2017, 17:55
door mikespek
Als het goed is wel.
Ik denk alleen met jou project dat je beter het spruitstuk van een m41 kan pakken, de flenzen lijken op het gezicht hetzelfde waarmee hij aan de kop zit, voordeel is dat je al een turbo flens er dan aan hebt

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 13 nov 2017, 11:52
door DuctapeTuning
Ik ga spruitstuk zelf niet verlassen oid, is puur als hulpstuk bij het tekenen en meten bij een CAD programma heb nu al de flens en piping bijna, daarmee wil ik naar metaal bedrijf hier in de buurt, (wil graag een top mount turbo) anders was het spruitstuk van de m41 inderdaad makkelijker geweest! Bedankt voor de tip!

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 08 jan 2018, 14:55
door Kevinio
Boost zelf zegt helemaal niets. Je wilt er 180pk uithalen? Dan volstaat een kleine schattige T20 van elke reguliere gezinswagen en pakt hij ook lekker vroeg op. Hoe wil je de ECU erop af gaan stellen?

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 08 jan 2018, 21:12
door DuctapeTuning
heb nu een turbo, mooi kleintje van een e34 525td (keep it bmw), carterpan en spruitstuk zijn binnen, olieleidingen en fittingen komende week in de bestelling

Planning komende week:
- bedrijf zoeken die vanuit een CAD tekening/ 3D model kan lassen en flens wil maken

betreft de ECU, gewoon zo laten in het begin, eerste tijd toch voor de zekerheid op 0,3/0,4 bar draaien later opwerken naar 0,5 bar, mits dit houdt! en dan eventueel stand alone of piggyback erin, maar zeker in het
begin zou dit geen enkel probleem zijn!

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 08 jan 2018, 23:09
door Kevinio
Alles is budget en goedkoop, en de flens moet uit CAD gelast worden? Het is maar 180pk, dan kom je qua flow al met een logstyle uitlaatspruitstuk er wel. Dan hangt hij ook lekker kort op het gas.

Zo thuis ben ik niet in BMW qua motormanagement, maar als het kan dan staat de ontsteking echt ontzettend laat. Ik persoonlijk zou het er nooit op wagen, een piggy back blijft vaak ook maar behelpen, maar stand alone loopt wel meteen in de papieren. Lastig..

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 09 jan 2018, 11:58
door DuctapeTuning
bedoelde dat ik alles teken en uitwerk in een 3D CAD programma (Siemens NX) vanuit daar wil
ik die tekeningen aanleveren en een metaal bedrijfje het laten maken

Richard88 van dit forum heeft het zonder ecu mod gedaan en wat ik zover aan andere pojecten op de m43 turbo
is dat er met normale lage drukken als 0,3~0,5bar niet direct nodig is, qua timing geen probleem neem ik aan want dit wordt electronisch geregeld aan de hand nokkenas positie en de lmm wordt behouden evenals de gaskleppos. sensor

Ben wel opzoek naar een afr meter om te kijken of de injectors en brandstof pomp het bij kunnen houden