Slechte alternator?
Geplaatst: 08 nov 2017, 14:40
Hallo allemaal,
Ik denk dat mijn alternator aan het einde van zijn latijn is. De afgelopen 2 dagen (precies sinds het kouder is geworden) doet mijn auto gek. Hier is wat er gebeurde:
De auto overnacht laten staan en wanneer ik hem startte kwam er een gek zoemend geluid vanuit de tellers. Ook maakte de airco gekke bijgeluiden. Wat mij direct opviel is dat de tellers gereset waren en zelfs het checkengine-icoontje weg was. Eerste waar ik aan zat te denken, accu. Dit heb ik namelijk eens eerder gehad en destijds de accu vervangen (ong 8 maanden geleden). Gekke was wel dat de auto startte en prima reed de eerste paar kilometers.
Al lang blij dat de auto startte ging ik de snelweg op. Toen het eenmaal donker werd wilde ik mijn verlichting aan doen en hoppaaahhh. Radio sloeg uit, abs lampje ging branden, handrem lampje ging branden en de auto sputterde eventjes. Direct mijn lampen weer uit gedaan wat de kerstmisboom op mijn tellerscluster deed verdwijnen. Na nog een paar keer proberen bleef alles werken.
Vervolgens via het linker reset knopje van het cluster het voltage laten weergeven van mijn alternator. Deze leek alle kanten op te gaan. Van 14.0/14.2 tot 12.7 en alles daartussenin. Nu ben ik geen held met elektronische zaken van de auto, maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling. Ik zou verwachten dat deze constant zou moeten blijven, maar het precieze voltage voor deze 14v 120amp alternator zou ik niet weten.
Kunnen jullie mij vertellen wat bovenstaande symptomen zou kunnen veroorzaken en als het inderdaad door de alternator zou kunnen komen hoe het dan kan dat de tellers gereset zouden worden. Ook ben ik nu wel benieuwd wat voor voltage ik zou moeten zien wanneer de auto stationair draait, wanneer er veel elektronica aan staat en tot hoe laag hij mag komen voordat je weet dat hij op is.
Groet,
Wes
Ik denk dat mijn alternator aan het einde van zijn latijn is. De afgelopen 2 dagen (precies sinds het kouder is geworden) doet mijn auto gek. Hier is wat er gebeurde:
De auto overnacht laten staan en wanneer ik hem startte kwam er een gek zoemend geluid vanuit de tellers. Ook maakte de airco gekke bijgeluiden. Wat mij direct opviel is dat de tellers gereset waren en zelfs het checkengine-icoontje weg was. Eerste waar ik aan zat te denken, accu. Dit heb ik namelijk eens eerder gehad en destijds de accu vervangen (ong 8 maanden geleden). Gekke was wel dat de auto startte en prima reed de eerste paar kilometers.
Al lang blij dat de auto startte ging ik de snelweg op. Toen het eenmaal donker werd wilde ik mijn verlichting aan doen en hoppaaahhh. Radio sloeg uit, abs lampje ging branden, handrem lampje ging branden en de auto sputterde eventjes. Direct mijn lampen weer uit gedaan wat de kerstmisboom op mijn tellerscluster deed verdwijnen. Na nog een paar keer proberen bleef alles werken.
Vervolgens via het linker reset knopje van het cluster het voltage laten weergeven van mijn alternator. Deze leek alle kanten op te gaan. Van 14.0/14.2 tot 12.7 en alles daartussenin. Nu ben ik geen held met elektronische zaken van de auto, maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling. Ik zou verwachten dat deze constant zou moeten blijven, maar het precieze voltage voor deze 14v 120amp alternator zou ik niet weten.
Kunnen jullie mij vertellen wat bovenstaande symptomen zou kunnen veroorzaken en als het inderdaad door de alternator zou kunnen komen hoe het dan kan dat de tellers gereset zouden worden. Ook ben ik nu wel benieuwd wat voor voltage ik zou moeten zien wanneer de auto stationair draait, wanneer er veel elektronica aan staat en tot hoe laag hij mag komen voordat je weet dat hij op is.
Groet,
Wes