opgerekte distributieketting??
Geplaatst: 28 nov 2017, 19:14
Goedenavond,
ik zit met het volgende probleem:
Na aanleiding van een motormangement foutcode heb ik mijn BMW 520i,touring 2008 met N43 motor, kilometerstand ongeveer 140000 km, laten uitlezen.
Daar kwam uit dat diverse storingen in het systeem stonden, waaronder NOX sensor en nokkenas uitlaat sensor.( een terug komende storing)
De storing doet zich alleen maar voor bij een koude motor, na 1 a 2 kilometer rijden als ik de auto laat uitvieren, dus gas los kopelling in. soms 2X per week dan 2 maand niet en dan weer om de week, maar altijd volgens bovenstand patroon!! (gas los koppeling in)
De monteur, niet BMW, kwam met de conclusie dat de distributie ketting opgerekt was en vervangen moet worden.
Dit had hij ook nog eens gecontroleerd via de olievuldop.
Kosten €1700.
Nu ben ik eens gaan googlen en vond dat dit type motoren,N43, inderdaad ketting problemen kent, maar ook vond ik dat er nieuwe types kettingspanners zijn(langer en meer drukkracht)
Een belletje na de BMW dealer, want ik vond de conclusie ietwat kort door de bocht en €1700 een hoop geld, leerde mij dat ook zij de conclusie enigsinds voorbarig vinden.
Dit gevoel heb zelf ook, daar de spelling op de ketting natuurlijk ook veroorzaakt kan worden door de kettingspanner, die op oliedruk zijn werk moet doen!?
Bij een warme motor heb ik zelf eens gecontroleerd op spelling en kan niets van spelling vinden!
Ook hoor ik geen overdreven gerattel, wat duid op spelling.
Zijn er hier mensen die voor het zelfde probleem hebben gestaan?
Verder zijn tips en adviezen meer dan welkom!!
Heb trouwens met de BMW dealer afgesproken dat wanneer de storing terug komt ik bij hun langs ga om de boel uit te laten lezen.
Roept u maar!!
ik zit met het volgende probleem:
Na aanleiding van een motormangement foutcode heb ik mijn BMW 520i,touring 2008 met N43 motor, kilometerstand ongeveer 140000 km, laten uitlezen.
Daar kwam uit dat diverse storingen in het systeem stonden, waaronder NOX sensor en nokkenas uitlaat sensor.( een terug komende storing)
De storing doet zich alleen maar voor bij een koude motor, na 1 a 2 kilometer rijden als ik de auto laat uitvieren, dus gas los kopelling in. soms 2X per week dan 2 maand niet en dan weer om de week, maar altijd volgens bovenstand patroon!! (gas los koppeling in)
De monteur, niet BMW, kwam met de conclusie dat de distributie ketting opgerekt was en vervangen moet worden.
Dit had hij ook nog eens gecontroleerd via de olievuldop.
Kosten €1700.
Nu ben ik eens gaan googlen en vond dat dit type motoren,N43, inderdaad ketting problemen kent, maar ook vond ik dat er nieuwe types kettingspanners zijn(langer en meer drukkracht)
Een belletje na de BMW dealer, want ik vond de conclusie ietwat kort door de bocht en €1700 een hoop geld, leerde mij dat ook zij de conclusie enigsinds voorbarig vinden.
Dit gevoel heb zelf ook, daar de spelling op de ketting natuurlijk ook veroorzaakt kan worden door de kettingspanner, die op oliedruk zijn werk moet doen!?
Bij een warme motor heb ik zelf eens gecontroleerd op spelling en kan niets van spelling vinden!
Ook hoor ik geen overdreven gerattel, wat duid op spelling.
Zijn er hier mensen die voor het zelfde probleem hebben gestaan?
Verder zijn tips en adviezen meer dan welkom!!
Heb trouwens met de BMW dealer afgesproken dat wanneer de storing terug komt ik bij hun langs ga om de boel uit te laten lezen.
Roept u maar!!