Baboulah, de E46 M3 turbo..
Geplaatst: 30 nov 2017, 14:25
Nou, zoals velen van jullie weten zit ik ondertussen alweer een aantal jaar zonder een M3, en dat was toch wel een moeilijk iets voor mij. Niet dat ik niks leuks meer gehad heb, verre van.Na dat ik mijn E46 M3 competition verkocht had, heb ik de nodige sport autos gehad:
- 1993 Toyota Supra TT (bpu+)
- 2004 Mitsubishi Evo 8 (standaard)
- 2009 Nissan 370Z
But now..... i'm back! en niet met een normale E46 M3, maar een behoorlijk aangepast exemplaar, namelijk een HPF Stage 3!
Voor degene onder ons die niet weten waar HPF voor staat of waar zij groot mee zijn geworden; HPF staat voor HorsePowerFreaks. Zij hebben diverse turbo kits ontwikkeld voor de E46 M3, zonder hun everyday driveability te verliezen. De gene die ik heb gekocht is een stage 3. Dit zou in de basis 750pk moeten zijn op lowboost (1.2 bar) en 950pk op highboost (1.6bar) met 110 octaan race brandstof.
hierbij een dynograph die van HPF zelf afkomt (de vermogens hier vermeld zijn, zijn wielpk's):
Deze kits worden (helaas) niet meer geproduceerd.
Specsheet van de auto:
Bore X stroke 87.50 x 91
Pistons CP Pistons
Con-rods Crower
ARP crankshaft bolts AR19
ARP head bolts L19
Intake HPF intake manifold
Blowoff 2x HKS blowoff
Exhaust manifold HPF manifold
Turbo Precision 74MM (of 76mm not 100% sure)
Uitlaat 4” exhaust to the back from HPF
Wastegate 44mm Tial external
Intercooler HPF stage 3 intercooler
Fuel supply HPF fuel system
Fuel pump 2 X Aeromotive 340l/h
Injectors 1200CC injectors from RC engineering
Coils Okada coils
ECU HPF AEM plug n play ECU
Clutch HPF single piece clutch with ceramic discs
Body Factory, with factory paint, subframe reinforced, and strut brace in the rear
Coilovers Bilstein pss10
Wheels BBS CH-R 19”
Tires Michelin Pilot sport (235 front & 255 rear)
Brakes AP Racing brakes all round, 6pots front (360mm discs) and 4pot rears
Tevens wil ik ook graag Jordy (Mr._T-Rex) bedanken voor alle hulp die hij mij gegeven heeft bij de procedures en papieren in griekenland omtrent de auto, zonder hem was het wellicht nooit gelukt, dus nogmaals bedankt Jordy!
Foto's:
Heb op de reis naar huis, gemiddeld 1 op 14,9 gereden... niet slecht al zeg ik het zelf
- 1993 Toyota Supra TT (bpu+)
- 2004 Mitsubishi Evo 8 (standaard)
- 2009 Nissan 370Z
But now..... i'm back! en niet met een normale E46 M3, maar een behoorlijk aangepast exemplaar, namelijk een HPF Stage 3!
Voor degene onder ons die niet weten waar HPF voor staat of waar zij groot mee zijn geworden; HPF staat voor HorsePowerFreaks. Zij hebben diverse turbo kits ontwikkeld voor de E46 M3, zonder hun everyday driveability te verliezen. De gene die ik heb gekocht is een stage 3. Dit zou in de basis 750pk moeten zijn op lowboost (1.2 bar) en 950pk op highboost (1.6bar) met 110 octaan race brandstof.
hierbij een dynograph die van HPF zelf afkomt (de vermogens hier vermeld zijn, zijn wielpk's):
Deze kits worden (helaas) niet meer geproduceerd.
Specsheet van de auto:
Bore X stroke 87.50 x 91
Pistons CP Pistons
Con-rods Crower
ARP crankshaft bolts AR19
ARP head bolts L19
Intake HPF intake manifold
Blowoff 2x HKS blowoff
Exhaust manifold HPF manifold
Turbo Precision 74MM (of 76mm not 100% sure)
Uitlaat 4” exhaust to the back from HPF
Wastegate 44mm Tial external
Intercooler HPF stage 3 intercooler
Fuel supply HPF fuel system
Fuel pump 2 X Aeromotive 340l/h
Injectors 1200CC injectors from RC engineering
Coils Okada coils
ECU HPF AEM plug n play ECU
Clutch HPF single piece clutch with ceramic discs
Body Factory, with factory paint, subframe reinforced, and strut brace in the rear
Coilovers Bilstein pss10
Wheels BBS CH-R 19”
Tires Michelin Pilot sport (235 front & 255 rear)
Brakes AP Racing brakes all round, 6pots front (360mm discs) and 4pot rears
Tevens wil ik ook graag Jordy (Mr._T-Rex) bedanken voor alle hulp die hij mij gegeven heeft bij de procedures en papieren in griekenland omtrent de auto, zonder hem was het wellicht nooit gelukt, dus nogmaals bedankt Jordy!
Foto's:
Heb op de reis naar huis, gemiddeld 1 op 14,9 gereden... niet slecht al zeg ik het zelf