520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Geplaatst: 20 dec 2017, 20:19
goodafternoon people,
eind augustus heb ik een 520i sedan uit '99 gekocht. Auto liep als een zonnetje en in een kleine 3 maanden tijd toch bijna 9000km mee gereden . Lekkere lange rit naar Praag gehad en auto heeft me tot gisteren geen enkel moment in de steek gelaten.
Tot gisteren. Toen ik terug reed van de sportschool (klein ritje van 3km) schoot de naald van de temperatuur in het rood. Ik was al in de straat waar ik woon dus daar heb ik hem meteen stil gezet. Er kwam een klein beetje rook onder de kap vandaan en dus heb ik de auto laten staan en laten afkoelen. Mijn koelvloeistofniveau (wat ik regelmatig samen met het olieniveau controleer) bleek laag te zijn. Deze bijgevuld en op het moment dat ik hem wilde starten, deed hij helemaal niks meer. (Accu bleek gaar te zijn, nieuwe in gezet en opgelost). Zelf had ik het vermoeden dat het misschien de waterpomp was, waardoor hij niet goed koelde en dus warm liep.
Vandaag naar de vaste monteur gebracht die in het verleden vaker goed werk heeft verricht. Dit ritje van een kilometer of 7 ging prima, auto werd wel snel warm, maar de naald bleef in het midden. Ook op weg daar naartoe de kachel even geprobeerd, deze werd prima warm waardoor ik de hoop had dat de koppakking niet naar de klote zou zijn. Voordat ik naar de monteur reed nog de oliedop en pijlstok op sludge gecontroleerd en deze was niet aanwezig.
Echter toen ik hem daar parkeerde begon hij te roken en te borrelen (koken). Meteen afgezet en monteur is er mee aan het werk gegaan. De waterpomp los gehaald en deze was inderdaad kapot, kunstof stukjes lagen erbij. Een nieuwe (ijzeren) erin gezet, gestart maar het water spoort er volgens hem achter uit. Het bleek de kachel slang te zijn. Deze is meteen ook meteen gerepareerd. Het probleem is nu dat hij met steeds slechter gaat lopen volgens de monteur (hij durfde er geen meter meer mee te rijden.)
Wat kan er nog meer aan de hand zijn? De auto blijft zijn koelwater eruit gooien en dat duid waarschijnlijk op een lekkende koppakking, is het nog de moeite deze te vervangen. Kan het nog wat anders zijn of heeft iemand ook ooit zoiets gehad. Ik hoor het graag want zit een beetje met m'n handen in het haar.
groetjes, Thomas
eind augustus heb ik een 520i sedan uit '99 gekocht. Auto liep als een zonnetje en in een kleine 3 maanden tijd toch bijna 9000km mee gereden . Lekkere lange rit naar Praag gehad en auto heeft me tot gisteren geen enkel moment in de steek gelaten.
Tot gisteren. Toen ik terug reed van de sportschool (klein ritje van 3km) schoot de naald van de temperatuur in het rood. Ik was al in de straat waar ik woon dus daar heb ik hem meteen stil gezet. Er kwam een klein beetje rook onder de kap vandaan en dus heb ik de auto laten staan en laten afkoelen. Mijn koelvloeistofniveau (wat ik regelmatig samen met het olieniveau controleer) bleek laag te zijn. Deze bijgevuld en op het moment dat ik hem wilde starten, deed hij helemaal niks meer. (Accu bleek gaar te zijn, nieuwe in gezet en opgelost). Zelf had ik het vermoeden dat het misschien de waterpomp was, waardoor hij niet goed koelde en dus warm liep.
Vandaag naar de vaste monteur gebracht die in het verleden vaker goed werk heeft verricht. Dit ritje van een kilometer of 7 ging prima, auto werd wel snel warm, maar de naald bleef in het midden. Ook op weg daar naartoe de kachel even geprobeerd, deze werd prima warm waardoor ik de hoop had dat de koppakking niet naar de klote zou zijn. Voordat ik naar de monteur reed nog de oliedop en pijlstok op sludge gecontroleerd en deze was niet aanwezig.
Echter toen ik hem daar parkeerde begon hij te roken en te borrelen (koken). Meteen afgezet en monteur is er mee aan het werk gegaan. De waterpomp los gehaald en deze was inderdaad kapot, kunstof stukjes lagen erbij. Een nieuwe (ijzeren) erin gezet, gestart maar het water spoort er volgens hem achter uit. Het bleek de kachel slang te zijn. Deze is meteen ook meteen gerepareerd. Het probleem is nu dat hij met steeds slechter gaat lopen volgens de monteur (hij durfde er geen meter meer mee te rijden.)
Wat kan er nog meer aan de hand zijn? De auto blijft zijn koelwater eruit gooien en dat duid waarschijnlijk op een lekkende koppakking, is het nog de moeite deze te vervangen. Kan het nog wat anders zijn of heeft iemand ook ooit zoiets gehad. Ik hoor het graag want zit een beetje met m'n handen in het haar.
groetjes, Thomas