Pagina 1 van 1

E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Geplaatst: 21 dec 2017, 09:54
door Jeremy
Goedemorgen iedereen!

Eigenlijk zit ik al een hele tijd met het volgende probleem; Mijn E90 330i remt enigszins onregelmatig (harder zachter harder zachter) wat vervolgens voor een trilling kan zorgen boven de 80 km/h, tot ik de remmen een paar keer flink op hun donder geef.

De remschijven en -blokken rondom zijn vervangen voor origineel BMW, de remklauwen rondom zijn gereviseerd en de slijtage-indicatoren zijn vervangen. Tot dusver alles goed dus. Even wat meer details; Mijn wagen staat regelmatig een week+ stil buiten. Logisch dat er dan roest op de schijven komt, volledig te begrijpen en normaal. Echter merk ik dan ook dat de wagen met roestige schijven best wel onregelmatig remt. Alsof één stuk van de schijf meer weerstand oplevert dan het andere. Ook logisch gezien de roest, maar het is mij altijd verteld dat één keer normaal remmen alles weer op zou moeten lossen. Ik moet echter 3+ keer een noodstop maken voordat de wagen goed, zonder trillingen en zonder onregelmatigheid, remt. Met andere woorden, als ik de remmen opnieuw inrem is er niks meer aan de hand. Dit gaat dan ook gewoon altijd goed, tót er weer roest op de schijven ontstaan is. Dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.

Wat ik ook merk, is dat het aangrijppunt van het rempedaal een stuk hoger komt te liggen als de onregelmatigheid erin zit. De remmen grijpen dan veel sneller aan (zeg na 25% indrukken). Na een paar keer flink doorremmen en als de boel weer schoon is is het aangrijppunt veel lager (50% indrukken is dan hetzelfde als die 25% ervoor). Het is niet dat de wagen na die noodstops minder remt als in afstand, het is eerder te beschrijven als beter doseerbaar. De remmerij bijt minder en remt soepeler nadat de remmen weer "ingeremd" en afgekoeld zijn.

Ook merk ik, als de wagen een aantal dagen stilstaat, dat het rempedaal erg hard is geworden het amper in te drukken is. Na het starten is dit overigens gelijk weer prima, alsof er een vacuum op zit. Ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft, maar dat valt wel op.

Dus, conclusie; roest op schijven of een bepaalde tijd stilstaan veroorzaakt onregelmatigheid en soms trillingen tijdens het remmen. Aangrijppunt van het pedaal is dan ook (veel) hoger. Een paar keer een noodstop maken lost het altijd op en dan remt de wagen weer fantastisch, maar daarna is ook het aangrijppunt veel lager. Dit gaat goed tot er weer roest op de schijven komt, óf er een aantal dagen overheen gestreken is. Rempedaal voelt ook hard na een aantal dagen, starten van de wagen lost dit op. Remschijven, -blokken zijn nieuw, klauwen gereviseerd.

Wie kan dit verklaren?

Re: E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Geplaatst: 22 dec 2017, 17:25
door Rien67
Ik kan het niet verklaren maar ik heb hier ook last van. Dacht aan kromme schijven maar nieuwe schijven geven bij jou geen oplossing. Het harde remmen heb ik nog niet gedaan. Ga ik ook proberen en kijken of dat helpt.

Dat het pedaal keihard wordt komt door een mogelijke lekkage bij de vacuümpomp. Is op te lossen door een nieuwe pakking te plaatsen. Ik had op een gegeven moment ook een of twee keer zo'n hard pedaal. Een nieuwe pakking met deksel gekocht (ong. 10 Euro). Het is nogal een rotklus want je kan er slecht bij. Zit aan de achterkant van het blok. Maar voordat ik aan de klus begon had ik er geen last meer van. Dus vooralsnog laat ik het zo.

Re: E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Geplaatst: 22 dec 2017, 23:07
door Bim
Vaag verhaal, miss ergens toch een lekje?
Schijven/blokken origineel van horen zeggen of zelf gekocht? miss heb je ze zelf gemonteerd dan weet je het wel of de dealer dan zal het ook wel ok zijn, garage op de hoek of beun de haass hebben ze miss wel originele b-merk erop gedaan?

Re: E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Geplaatst: 22 dec 2017, 23:41
door Jeremy
Rien67 schreef:Ik kan het niet verklaren maar ik heb hier ook last van. Dacht aan kromme schijven maar nieuwe schijven geven bij jou geen oplossing. Het harde remmen heb ik nog niet gedaan. Ga ik ook proberen en kijken of dat helpt.

Dat het pedaal keihard wordt komt door een mogelijke lekkage bij de vacuümpomp. Is op te lossen door een nieuwe pakking te plaatsen. Ik had op een gegeven moment ook een of twee keer zo'n hard pedaal. Een nieuwe pakking met deksel gekocht (ong. 10 Euro). Het is nogal een rotklus want je kan er slecht bij. Zit aan de achterkant van het blok. Maar voordat ik aan de klus begon had ik er geen last meer van. Dus vooralsnog laat ik het zo.
Nee zijn absoluut geen kromme schijven. Het is ook merkbaar véél beter na de remacties, maar in verloop van tijd sluipt het onregelmatige er toch weer in en wordt de afstand die het pedaal af kan leggen ook minder. Dan zit er maar 1 ding op; een paar keer hard remmen...

Mbt de vacuümpomp, daar laat ik binnenkort naar kijken. Bedankt voor de input!
Bim schreef:Vaag verhaal, miss ergens toch een lekje?
Schijven/blokken origineel van horen zeggen of zelf gekocht? miss heb je ze zelf gemonteerd dan weet je het wel of de dealer dan zal het ook wel ok zijn, garage op de hoek of beun de haass hebben ze miss wel originele b-merk erop gedaan?
Schijven zijn daadwerkelijk origineel - ingekocht bij zwartepoorte Goes. Vervolgens gemonteerd door een BOVAG garage waar ik al jaren kom.. Lijkt me dus heel sterk! :)


Ik denk echt dat het steeds hoger komende pedaal te maken heeft met het steeds slechtere remmen... kan het systeem wellicht teveel druk opbouwen oid en daardoor alsnog de klauwen laten slepen?

Re: E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Geplaatst: 23 dec 2017, 10:08
door Bim
Lastig verhaal zeg.
Heb wel is een bmw gekocht bij specialist.."ja alles origineel onderhoud"....na 2 weken remschijven krom oa...bleek alles geen a geen b maar c merk te zijn. Dus vandaar die vraag, maarja dat terzijde.
Maar na paar dagen, weekje, 2 weken al bonken roest, is m.i. wel erg snel, maar onmogelijk ook weer niet. Heb dat wel is in een DS3 maar die staat dan ook wel is een half jaar stil.

Als leek opper ik ff wat. (meeste dingen zal je continue last van moeten hebben maar toch)
Heb je hem al ff uitgelezen?
Rembekrachtiger gecheckt? op lekkage gecheckt? terugslagklep, vacuum?
Remvloeistof gecheckt op niveau, kwaliteit, lucht?
trillingen had je ook?
Draagarmrubbers? maarja dat moet dan altijd zijn maar toch.
Je hoort ook elke x als je dan na tijdje weg rijd het roest grgrgr :-) zeg maar tegen je blokken?

Re: E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Geplaatst: 24 dec 2017, 12:51
door Jeremy
Nee ik ga er eigenlijk 99.9% van uit dat het origineel spul is! Maar toch bedankt voor het meedenken uiteraard!

Tijdens de apk heb ik expliciet gevraagd of ze naar de rubbers en draaagarmen rondom wouden kijken en deze zijn echt helemaal spelingsvrij. Het enige wat een klein beetje kon bewegen was de stabilisatorstang, maar dat lijkt me geen connectie hebben met het remmen..

De remvloeistof is zo’n twee jaar oud nu en tijdens het vervangen van de remmerij rondom is deze gecontroleerd op de hoeveelheid water erin. Deze zou dus nog goed moeten wezen. Echter ga ik van het voorjaar deze wel weer laten verversen, dan zit er toch een grote beurt aan te komen.

Dat geschuur hoor ik inderdaad erg goed als ik de wagen na een week weer weg rij. Sterker nog, soms hoor ik het na vochtig weer al na minder dan 24 uur! Een paar keer goed remmen (wat dan ook overduidelijk een onregelmaat geeft door de roest) en het geschuur en de roest zijn weer weg. Echter merk ik wel dat het onregelmatige dus blijft tot de schijven écht schoon zijn geremd...