E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen
Geplaatst: 21 dec 2017, 09:54
Goedemorgen iedereen!
Eigenlijk zit ik al een hele tijd met het volgende probleem; Mijn E90 330i remt enigszins onregelmatig (harder zachter harder zachter) wat vervolgens voor een trilling kan zorgen boven de 80 km/h, tot ik de remmen een paar keer flink op hun donder geef.
De remschijven en -blokken rondom zijn vervangen voor origineel BMW, de remklauwen rondom zijn gereviseerd en de slijtage-indicatoren zijn vervangen. Tot dusver alles goed dus. Even wat meer details; Mijn wagen staat regelmatig een week+ stil buiten. Logisch dat er dan roest op de schijven komt, volledig te begrijpen en normaal. Echter merk ik dan ook dat de wagen met roestige schijven best wel onregelmatig remt. Alsof één stuk van de schijf meer weerstand oplevert dan het andere. Ook logisch gezien de roest, maar het is mij altijd verteld dat één keer normaal remmen alles weer op zou moeten lossen. Ik moet echter 3+ keer een noodstop maken voordat de wagen goed, zonder trillingen en zonder onregelmatigheid, remt. Met andere woorden, als ik de remmen opnieuw inrem is er niks meer aan de hand. Dit gaat dan ook gewoon altijd goed, tót er weer roest op de schijven ontstaan is. Dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.
Wat ik ook merk, is dat het aangrijppunt van het rempedaal een stuk hoger komt te liggen als de onregelmatigheid erin zit. De remmen grijpen dan veel sneller aan (zeg na 25% indrukken). Na een paar keer flink doorremmen en als de boel weer schoon is is het aangrijppunt veel lager (50% indrukken is dan hetzelfde als die 25% ervoor). Het is niet dat de wagen na die noodstops minder remt als in afstand, het is eerder te beschrijven als beter doseerbaar. De remmerij bijt minder en remt soepeler nadat de remmen weer "ingeremd" en afgekoeld zijn.
Ook merk ik, als de wagen een aantal dagen stilstaat, dat het rempedaal erg hard is geworden het amper in te drukken is. Na het starten is dit overigens gelijk weer prima, alsof er een vacuum op zit. Ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft, maar dat valt wel op.
Dus, conclusie; roest op schijven of een bepaalde tijd stilstaan veroorzaakt onregelmatigheid en soms trillingen tijdens het remmen. Aangrijppunt van het pedaal is dan ook (veel) hoger. Een paar keer een noodstop maken lost het altijd op en dan remt de wagen weer fantastisch, maar daarna is ook het aangrijppunt veel lager. Dit gaat goed tot er weer roest op de schijven komt, óf er een aantal dagen overheen gestreken is. Rempedaal voelt ook hard na een aantal dagen, starten van de wagen lost dit op. Remschijven, -blokken zijn nieuw, klauwen gereviseerd.
Wie kan dit verklaren?
Eigenlijk zit ik al een hele tijd met het volgende probleem; Mijn E90 330i remt enigszins onregelmatig (harder zachter harder zachter) wat vervolgens voor een trilling kan zorgen boven de 80 km/h, tot ik de remmen een paar keer flink op hun donder geef.
De remschijven en -blokken rondom zijn vervangen voor origineel BMW, de remklauwen rondom zijn gereviseerd en de slijtage-indicatoren zijn vervangen. Tot dusver alles goed dus. Even wat meer details; Mijn wagen staat regelmatig een week+ stil buiten. Logisch dat er dan roest op de schijven komt, volledig te begrijpen en normaal. Echter merk ik dan ook dat de wagen met roestige schijven best wel onregelmatig remt. Alsof één stuk van de schijf meer weerstand oplevert dan het andere. Ook logisch gezien de roest, maar het is mij altijd verteld dat één keer normaal remmen alles weer op zou moeten lossen. Ik moet echter 3+ keer een noodstop maken voordat de wagen goed, zonder trillingen en zonder onregelmatigheid, remt. Met andere woorden, als ik de remmen opnieuw inrem is er niks meer aan de hand. Dit gaat dan ook gewoon altijd goed, tót er weer roest op de schijven ontstaan is. Dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.
Wat ik ook merk, is dat het aangrijppunt van het rempedaal een stuk hoger komt te liggen als de onregelmatigheid erin zit. De remmen grijpen dan veel sneller aan (zeg na 25% indrukken). Na een paar keer flink doorremmen en als de boel weer schoon is is het aangrijppunt veel lager (50% indrukken is dan hetzelfde als die 25% ervoor). Het is niet dat de wagen na die noodstops minder remt als in afstand, het is eerder te beschrijven als beter doseerbaar. De remmerij bijt minder en remt soepeler nadat de remmen weer "ingeremd" en afgekoeld zijn.
Ook merk ik, als de wagen een aantal dagen stilstaat, dat het rempedaal erg hard is geworden het amper in te drukken is. Na het starten is dit overigens gelijk weer prima, alsof er een vacuum op zit. Ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft, maar dat valt wel op.
Dus, conclusie; roest op schijven of een bepaalde tijd stilstaan veroorzaakt onregelmatigheid en soms trillingen tijdens het remmen. Aangrijppunt van het pedaal is dan ook (veel) hoger. Een paar keer een noodstop maken lost het altijd op en dan remt de wagen weer fantastisch, maar daarna is ook het aangrijppunt veel lager. Dit gaat goed tot er weer roest op de schijven komt, óf er een aantal dagen overheen gestreken is. Rempedaal voelt ook hard na een aantal dagen, starten van de wagen lost dit op. Remschijven, -blokken zijn nieuw, klauwen gereviseerd.
Wie kan dit verklaren?