Pagina 1 van 3
E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 31 jan 2018, 11:32
door Keesjan
Dag allemaal,
In navolging van een aantal forumleden heb ik besloten om hier de geschiedenis van mijn aanschaf te delen. Ter lering ende vermaek zal ik maar zeggen....
Even een stukje voorgeschiedenis:
Jaren geleden begonnen met een e28 520i op gas: lekker goedkoop (toen nog met de belastingregelingen) en vond het ook wel stoer. Gewoon dagelijks vervoer en zwaaien naar mede e28 eigenaren. Eindeloos mee gereden, veel lange stukken de bergen in en naar Frankrijk en Italie. Maar net toen de belastingregelingen werden afgeschaft kwamen er grote kosten aan. Mijn vriend en BMW specialist had zijn ouwe uitleenauto e34 525tds te koop staan en heb deze toen over genomen. 4 jaar lang daarmee gereden en niet kapot te krijgen! En niet bespaard op onderhoud want een auto moet betrouwbaar en veilig zijn wat mij betreft. 4 weken geleden in Luxemburg een klapband gehad. Toen even een berekening gemaakt: 1 set nieuwe winterbanden, nieuwe koppelingsplaten waren nodig en een nieuwe vooruit was ook nodig. Bij elkaar weer 1000,-. En hij heeft nu 500k op de teller....Misschien eens kijken naar een andere!
Weer een BMW natuurlijk want het bloed kruipt toch en you can't stop love (en zo ken ik er nog wel een paar...)
Prachtige e61 gevonden: mijn kleur, mijn type, mijn interieur, mijn budget, maar niet mijn km stand: 392k(!). Met behulp van eerder genoemde vriend en dit forum achter de zwakke plekken gekomen en deze ook gecontroleerd (voor zover mogelijk). Wist dat ik een risico zou nemen maar had wel budget voor de nodige reparaties dus (beetje tegen beter weten in) mijn trouwe e34 ingeruild.
De eerste ervaringen:
Al snel bij starten de eerste seconden onregelmatig lopen
Bij starten (en soms ook bij rijden) lampje "niveauregeling storing"
Bij starten lampje "accu ontlading"
Verwarming warmt nauwelijks op
En plotseling na een week dynamowaarschuwing! ANWB erbij en ja hoor: dynamo versleten!
Auto laten uitlezen en de volgende storingen:
gloeibougies en regelunit kapot
radiatorfan kapot.
dynamo storing
IBS kabel accu storing.
compressor niveauregeling storing
Verder:
Gasveren achterklep
achterlicht rechts
beide thermostaten kapot
Doffe koplampen
Swirlflaps?
Een week later mega-garage-sessie-dag en met zijn tweeën al het bovenstaande vervangen en nog swirlflaps eruit en blankingplates erop. En voor het oog ook nog nieuwe mattenset in de auto. Nieuwe koelvloeistof erin en proefrit: draait mooi rond en geen storingen meer, ook niet bij uitlezen! Kos wa moar dan hejje ook wa!
Moest voor mijn werk in een vinexwijkje zijn ergens in het land en die stond niet in mijn navigatie. Dus ook nieuwe navi dvd's 2017 en alles (nou ja, bijna dan...) staat er weer op. Ben benieuwd wanneer het A1-A6 knooppunt waar ik dagelijks langskom er op komt te staan want rij soms nog steeds door het weiland!
Tijdens de garagesessie viel op hoeveel troep en oliesmurrie er onder het inlaatspruitstuk zat: alle swirlflaps lekten. Ik had nog het oude type dus ben blij dat ik ze eruit heb. Maar heb wel voor mijn gevoel minder koppel nu in het onderste toerentalbereik. Nou ja, beter dan en schroefje in je zuiger en turbo! Smurrie maar laten zitten en geen tijd om inlaatspruitstuk inwendig goed te reinigen.
Heb ook mijn koplampen laten polijsten en zijn weer mooi helder (voor hoelang?)
Inmiddels een kleine week verder en ben eens goed gaan letten op het schakelgedrag. De automatische bak lijkt wat zoekende met de bekende euvels: soms een beetje schommelen van rpm bij lage toeren op de cc. Een schokje bij stoplicht van 2 naar 1 en in stadsverkeer bij licht remmen schakelt 'ie naar vrijloop om daarna weer op te pakken. Verder schakelt 'ie naar behoren. Het hele forum afgelezen naar de ervaringen en oplossingen van de leden. Ik ga nog 2 keer de bergen in deze winter en dan wil ik geen bak problemen. Dus nu uiteindelijk besloten een afspraak te maken met ZF in Delfgauw. Door de telefoon werd al een eerste vermoeden uitgesproken: te weing olie in de bak? De auto heeft de hele winter stil gestaan buiten in de kou voordat ik hem kocht en da's nie goed nie voor pakkingen en seals van de bak. Maar we gaan het meemaken. Ik hoop alleen dat de koppelomvormer (nog) niet aan de beurt is want mijn budget slinkt wel met rasse schreden... Ik hou jullie op de hoogte.
Ook een set nieuwe zomerbanden (19 inch) moet er nog op in het voorjaar. Ik dacht bij aankoop alles gechecked te hebben inclusief profiel van de banden. Maar bij het wisselen naar wintervelgen en -banden vorige week kwam ik er achter dat er 4 verschillende banden op lagen met 3 verschillende maten! 1 Michelin en 3 onuitsprekelijke made in Noord Korea. Voelde me een beetje een sufferd dat ik dat niet eerder had gezien! Op banden bezuinig ik niet. Da's een te groot veiligheids risico wat mij betreft. Dus een nieuw setje is ook weer een hap uit eerder genoemd budget.
Gelukkig is mijn roetfilter leeg en weggeschreven....
En oh ja, volgens mij heb ik ook nog een nieuw pompje voor de koplampsproeiers nodig....
Overmorgen APK-tje!
Het houdt je wel van de straat om hem op de straat te houden, zo'n e 61!
Wordt vervolgd.....
Re: E61 525d aut met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 31 jan 2018, 14:34
door rfs88
Het is een mooi verhaal en wij autoliefhebbers kopen vaak met iets te veel emotie, zo van: los het later wel op

herkenbaar
Ik hoop wel dat de prijs (laag) redelijk was voor deze km stand - ze kunnen de 600.000 makkelijk halen...maar vergt wel een forse investitie en goed onderhoud.
Mijn 520D 2007 met 300k gekocht..nu 345k zonder problemen maar wel achterstallig onderhoud moeten oplossen
Re: E61 525d aut met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 31 jan 2018, 14:45
door Quadrantz
Mooi verhaal om te lezen idd en maargoed dat je zelf handig bent anders was je nu waarschijnlijk al de aanschafwaarde *2 of 3 kwijt

.
Met die van mij (E61 530dA uit 2006) heb ik flink geluk gehad tot nu toe. 3,5jr geleden gekocht met 218K op de teller en staat nu bijna 340K op. Naast de onderhoudsbeurten en banden alleen Krukaspoelie gehad en bekabeling achterklep (zou ik als ik jou was ook eens checken

).
Veel plezier met de bimmer en hopelijk blijft het freude am fahren

Re: E61 525d aut met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 01 feb 2018, 10:09
door Keesjan
Dank jullie wel voor de reacties.
The story continues:
Heb een afspraak gemaakt bij ZF in Delfgauw op 21 febr voor spoelen, verversen, filters en pakkingen. Ondertussen rij ik als een ouwe dweil omdat ik de auto nog niet vertrouw. En ook om te kijken of ik de verbruiksmeter boven de 12 kan krijgen (wat vanochtend gelukt is!). Onding trouwens. Neemt geloof ik een gemiddelde over de laatste 30.000 km of zo. En in het geheime menu verspringen die piepkleine cijfertjes zo snel dat het bijna onleesbaar wordt. Heb al met mijn leesbril op gereden maar daarmee wordt mijn omgeving weer een grote wazige toestand. Misschien een idee voor de optielijst van BMW: Speciale "Geheim-Brille". En dan de M-uitvoering met spoilers of zo en extra brede pootjes....
Vanochtend met ZF gebeld om morgen al een "diagnose-afspraak" te maken. Als het toch neerkomt op de koppelomvormer dan wordt het 21 februari wel een ander soort afspraak....
PS. De bekabeling bij de achterklep heb ik bekeken en daar is in het verleden al wat aan gedaan denk ik. Er lopen 2 kabeltje buiten het gootje, waarschijnlijk omdat ze niet meer in het gootje pasten....
To be continued folks......
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 02 feb 2018, 15:05
door Quadrantz
Goed bezig!
Die van mij is zo'n 50K geleden bij ZF geweest voor een onderhoudsbeurt aan de automaat (dit was iets voor de 300K), rijdt gelukkig nog als een zonnetje! Alleen vaak na 10/15min zie ik de toerental een paar keer licht schommelen en daarna is dat weer over (eigenlijk geen last van) maar ik verwacht dat mijn koppelomvormer er ook nog wel een x aankomt voordat ik hem weg doe want wil er nog zeker een ton mee rijden

.
Verbruik kun je het beste zelf uitrekenen bij de pomp...ik zit rond de 1 op 13 a 1 op 14 afhankelijk van veel/minder snelweg. Dat moet die van jou ook wel minimaal halen zou je denken

.
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 03 feb 2018, 23:38
door Keesjan
....en gisteren dus achtereenvolgens bij ZF en het APK station langs waarna nog even bij vriendje BMW expert gebuurd.
Bij ZF echt prima ontvangen. Ze hebben daar een opengewerkte bak staan waar je alle onderdelen mooi kan zien zitten. De monteur heeft me eerst uitgebreid de werking van de bak uitgelegd inclusief de koppelomvormer en de lock-up. Heel verhelderend en aan de hand daarvan kon ik mijn probleem ook goed uitleggen. Zal je net zien dat tijdens de proefrit er geen grote problemen naar voren kwamen. Ik had daarvoor al 200 km's snelweg afgelegd en het lijkt wel of dat schommelen afneemt naarmate ik langer op de snelweg zit. De monteur zei dat "ie eigenlijk nog heel goed schakelde voor een auto met zoveel km's. Aan de ene kant opluchting natuurlijk maar aan de andere kant ook een beetje sullig. Ben ik dan zo critisch? Ik heb de afspraak op 21 februari wel laten staan want wil sowieso olie, filters en spoelen.
Ik kreeg op een andere post hier een reactie op het resetten van de bak (wat ik afgelopen week gedaan heb): Waar het op neer komt is dat een bak slijt en het zelfaanpassende vermogen van de bak de grotere toleranties gaat compenseren. Bij het uitlezen van de bak controleert ZF deze waarden en kunnen op basis daarvan een uitspraak doen over de conditie en de slijtage van de bak. Als je de bak reset worden de waarden teruggesteld naar de beginstand. De toleranties worden niet meer gecompenseerd en ZF kan op basis daarvan ook geen uitspraken meer doen. Na een reset duurt het ongeveer een maand (afhankelijk van het aantal km's en rijgedrag) voordat de bak zich weer heeft aangepast. Boodschap is dus. Alleen resetten nadat er aan de bak gewerkt is!
Nog een geluk dat mijn afspraak met ZF over een maand is! En weer wat geleerd!
Na deze gesprekken met een stuk meer zelfvertrouwen naar APK gereden. Na 15 min aldaar helemaal goedgekeurd en door naar BMW-specialist om de bak nog even uit te lezen: geen enkele melding! Nog meer vertrouwen...:-)
En vandaag erachter gekomen dat 'ie ook met een zware IKEA kast en bed nog ruimer is dan ik aanvankelijk dacht en uitstekend op niveau blijft! :-) Verder behoort dit mega-meubel-warenhuis op zaterdagmiddag wat mij betreft tot de As Van Het Kwaad. Maar da's weer een heel ander verhaal.....
Cheers!
PS Voorlopig geeft mijn actieradius tellertje ongeveer 950 km aan op een volle tank (dagteller en rest km's tot volgende tankbeurt bij elkaar opgeteld). Maar dat zal nu wel gaan slinken met het toegenomen vertrouwen en daarmee evenredig toegenomen snelheid....:-)
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 04 feb 2018, 19:12
door Martijn van Tilburg
Beste Keesjan.
Wat kan jij heerlijke verhalen schrijven zeg!
Ik weet niet wat je huidige beroep is? Maar als dat geen schrijver is, dan zou ik het zeker worden!!
En succes verder met je prachtige auto..

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 05 feb 2018, 08:04
door Bart70
Mooie verhalen !
Leuk te lezen dat je vertrouwen in de wagen er weer is, het zijn erg mooie en fijne wagens vind ik, echter, ze kunnen je ook veel ellende brengen, preventief onderhoud is zeer belangrijk bij de E61, en sommige dingen kom je gewoon bij elke E61 tegen, als liefhebber schaar ik dat maar onder onderhoud ;-)
Succes met de wagen verder en geniet er van

Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 01 mar 2018, 09:30
door Keesjan
…en zo was ik een week geleden bij ZF in Delfgauw. Opnieuw een proefrit gemaakt en deze monteur kwam tot de conclusie dat het schakelen wat “onregelmatigheden” vertoonde maar hij betwijfelde of de door mij genoemde probleempjes met het verwisselen van de olie verholpen zouden worden. De bak schakelt eigenlijk heel behoorlijk voor een auto met 400k was uiteindelijk ook zijn conclusie.
Ik kan alleen maar vol lof spreken over de service en de deskundigheid van ZF. In de wachtruimte zomaar een uur gepraat met de manager van de onderhoudsdivisie die me daarna meenam naar de garage voor een uitgebreide rondleiding en veel uitleg bij het hele proces van uitlezen en spoelen van mijn automaat. Hij had duidelijk niets beters te doen en ik was helemaal blij met dit college “Automatik-Lehre”.
De olie uit mijn bak was nog redelijk helder en de filters niet voller dan normaal. Bij uitlezen geen andere foutmelding dan de afgelopen tijd 4 keer “doorslippen” wat ook kan komen doordat ik de bak gereset heb een aantal weken geleden. Toleranties waren allemaal nog okay. Maar ja, besloot hij: 400k zijn een hoop km’s en je maakt de bak niet jonger met spoelen. Bij navraag: nieuwe koppelomvormer zijn ze geen voorstander van maar doen ze wel en kost 1500,-. Revisiebak schakelt als nieuw en kost 2500,-. Aansluitend een prima lunch aangeboden gekregen en weer op weg…
Onderweg voel ik me een beetje een zeurpiet. Met enige weemoed denk ik terug aan de enige auto met automaat ooit in mijn bezit: een Jensen Interceptor uit 1974. De 7,2 liter V8 gekoppeld aan een 3-traps automaat schakelde naadloos. Vanuit stilstand zette je de toeren op 3500 rpm en je wachtte gewoon tot je 160 reed. Ja, wel met een verbruik van 1:3,2…. We zijn nu 30 jaar verder in de ontwikkeling en dacht eigenlijk hetzelfde te kunnen verwachten met de huidige automaat.
Ik heb bij ZF ook mijn differentieel olie laten vervangen. Toen ik de auto kocht zaten er 19” velgen onder met 3 verschillende maten banden. Da’s natuurlijk wel een aanslag op je differentieel dus better safe than sorry. Ik heb die velgen inmiddels weggebracht om de stoeprandkrassen te laten repareren. Kon kiezen tussen spuiten en poedercoaten en heb voor de laatste gekozen. Ze worden daarmee iets minder helder van kleur maar de lak is wel veel sterker. Ben nu aan het kijken naar nieuwe banden en overweeg Good Year. Deze komen als beste uit diverse tests en zijn iets goedkoper dan Dunlop en een stuk goedkoper dan Continental of Michelin. Ik kies voor 245/35. Breder hoeft voor mij niet en hoger zou misschien iets comfortabeler zijn maar ik heb niet het gevoel dat ik daar iets van ga merken.
Even wat gedachten over wielen en banden. BMW leverde mijn E61 525d met de velgen 16”, 17”en 18” met verschillende maten banden. Uit nieuwsgierigheid eens gaan rekenen. De hoogte van de band verandert niet zoveel aan de omtrek van de band. Bij 18” is het verschil tussen hoogte 35 en 45 maar 2 cm op een totale omtrek van 148 cm. De grootte van de velg is van grotere invloed op de omtrek: per inch scheelt dat telkens 5% wat zich in mijn ogen direct zou moeten vertalen in gelijkwaardige afwijkingen in de snelheidsmeter en alle daaraan gekoppelde gegevens (verbruik, afstand, etc.). Het zou toch wel aardig zijn als je in plaats van 16” velgen 19”velgen monteert en je verbruik 15% gunstiger gaat uitvallen. Een besparing die direct wordt gecompenseerd door alle boetes die op de deurmat vallen natuurlijk! De vraag reist hoe BMW dat heeft opgelost. Een soort koppeling met de door de GPS gemeten snelheid? Iemand hier gedachten over?
Gisteren nog even wat klein spul bij de dealer besteld: 20 nieuwe wielboutjes (de ouwe zijn verschillend en ook verroest), nieuwe ruitenwissers rondom en 2 nieuwe “deflectors”. Dat zijn de kleine spatlapjes die vóór de wielen zitten. Bij ouwe Saabs zag ik die dingen voor het eerst (in reusachtig formaat) en toen al dacht ik dat die maffe Zweden een designfout hadden gemaakt want ze horen toch áchter de wielen? Inmiddels in veel kleiner formaat gemeengoed bij bijna alle auto’s maar hier dan toch de vraag voor de lezers: wat “deflecteren” die dingen eigenlijk?
Nog een opmerking over het verbruik: Met het toegenomen vertrouwen in de auto is de snelheid ook toegenomen. Mijn verbruik blijft echter rond de 1:12 schommelen. Wat aansluit bij de gedeelde mening dat het geen stadsauto is maar meer een “Autobahnfahrzeug”. Over 2 weken gaan we het zien: 1100 km naar Val Thorens! Daarna ga ik mijn mooie 19” wielen erop zetten waarmee het verbruik natuurlijk enorm zal gaan afnemen!
To be continued folks!
PS: resultaat na bezoekje ZF na een week rijden: het "bonkje" bij afremmen tot stilstand is nagenoeg weg, het "schommelen" bij CC 100 km/u verminderd, het schakelen naar vrijloop bij afremmen in stadsverkeer is onverminderd. 2 out of 3 is niet slecht natuurlijk.....
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 02 mar 2018, 00:40
door BMWonder
Doorgaans is de ECU anders geprogrameerd afhankelijk van de bandenmaat op de auto.
Dus bij een andere bandenmaat (een grotere optie set bijv.) zijn de waardes van de ECU mbt snelheid meting ahv bak aangepast. Als je dit niet aanpast dan klopt idd de snelheid niet en ook het aantal gereden km's zal afwijken met alles wat daar aan vast hangt.
Er zijn diverse rekentools om uit te rekenen wat het scheelt.
Deze tool gebruik ik al ruim 15 jaar:
https://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Heb jij bij ZF een daadwerkelijke flush laten doen of gewoon olie afgelaten, filters en weer nieuwe olie erin ?
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 02 mar 2018, 09:45
door tom_il
Keesjan schreef:
Even wat gedachten over wielen en banden. BMW leverde mijn E61 525d met de velgen 16”, 17”en 18” met verschillende maten banden. Uit nieuwsgierigheid eens gaan rekenen. De hoogte van de band verandert niet zoveel aan de omtrek van de band. Bij 18” is het verschil tussen hoogte 35 en 45 maar 2 cm op een totale omtrek van 148 cm. De grootte van de velg is van grotere invloed op de omtrek: per inch scheelt dat telkens 5% wat zich in mijn ogen direct zou moeten vertalen in gelijkwaardige afwijkingen in de snelheidsmeter en alle daaraan gekoppelde gegevens (verbruik, afstand, etc.). Het zou toch wel aardig zijn als je in plaats van 16” velgen 19”velgen monteert en je verbruik 15% gunstiger gaat uitvallen. Een besparing die direct wordt gecompenseerd door alle boetes die op de deurmat vallen natuurlijk! De vraag reist hoe BMW dat heeft opgelost. Een soort koppeling met de door de GPS gemeten snelheid? Iemand hier gedachten over?
Als je de voorgeschreven bandenmaat volgt verschilt de totale wieldiameter nauwelijks als je van Velgdiameter wisselt.
Indien je toch een veel grotere wieldiameter hebt gebruik je niet de voorgeschreven bandenmaat.
Verschil tussen 18" 35 en 45 is groter naarmate je band breder is vermits dit getal een percentage is van de breedte en niet de maat is in mm.
Als je een bredere band neemt moet ja automatisch een lagere band nemen.
Vermits dat de wieldiameter nauwelijks verschil tussen de voorgeschreven maten is geen correctie nodig of aanwezig.
Wil je je verbruik gunstiger laten uitvallen ? Speel dan met correctiefactor voor het verbruik in het geheime menuutje.
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 02 mar 2018, 09:58
door tom_il
Bv
245/35 18 = Diameter van 629mm
245/45 18 = Diameter van 678mm
Verschil is maar liefst 5cm in diameter !!!!
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 02 mar 2018, 19:06
door BMWonder
Met de tool (1 van de velen) kan je precies uitrekenen wat het scheelt. Veel hangt af van welke maat je koopt natuurlijk maar soms is de ideale maat vwb de minimale afwijking NIET de mooie maat op een bepaalde velg maat kijkende naar look en style.
Sterker nog soms zijn bepaalde enorm incourant en dus nauwelijks te krijgen en weinig keuze in merken (en natuurlijk veel duurder).
Je kan dan zomaar een paar procent afwijken met de populaire combinaties en dat merk je weldegelijk.
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 17 apr 2018, 12:12
door Keesjan
Terug van weggeweest….
Paar weken terug met de E61 naar Val Thorens geweest. Heerlijk met een volle bolide op de Autoroute cruisen. CC op 160 en gewoon lekker sturen, loungemuziekje over de speakers, verbruik op 1:12,8, helemaal happy. En starten na een week bij -20 graden even een wolkje uit de uitlaat maar daarna gewoon mooi rond. De berg af vergist de ouwe automaat zich af en toe maar kan ik wel mee leven. Op de terugweg bij afremmen vanaf hoge snelheid trillende remmen. Die had ik al een beetje maar het wordt wel erger. Merk het ook bij heel licht remmen op lage snelheid. Conclusie: nieuwe schijven nodig op de voorwielen (stonden al op mijn lijstje). Verder gewoon weer happy met lekker doorrijden en verbruik weer keurig…. En met een verwachtingsvolle glimlach vooruit denken aan mijn gerestaureerde zomervelgen met nieuwe banden 245/35 19 Dunlops die klaarliggen…..
De week daarna de prachtige velgen erop laten leggen en zag er gewoon gelikt uit. Maar thuis eens gekeken en het leek wel of de achterste banden anders op de velg liggen dan de voorste. Dus terug naar de expert. Blijk ik een “breedte set” te hebben! Van achter breder dan van voren. Een beetje zoals mijn vriendin. Ja, en dat ziet er natuurlijk wel lekker uit maar daar moet wel iets omheen wat een beetje past!
Advies van de banden couturier: achterste banden eraf halen en bewaren voor als de voorste versleten zijn en nieuwe banden achter bestellen. Ik had de nieuwe banden zelf aangeleverd dus mijn eigen fout. Hij had het even opgezocht en dacht aan 275/35 19. Flink balen want toch weer een deuk in mijn budget. Maar wie zich brandt….
Vervolgens eens even het linkje van BMWonder geraadpleegd en kwam erachter dat 285/30 19 dezelfde omtrek heeft als mijn oorspronkelijke 245/35 19 en in lijn met de eerdere gedachte dat een breed achterste toch ook wel lekker is en een beetje houvast geeft als je eens wilt spelen die dus besteld en laten leveren.
Vol verwachting 2 weken later terug naar de couturier en mijn prachtige Good Year’s laten monteren. Maar…. Bij passen op de auto blijkt er te weinig ruimte en loopt de band aan de binnenzijde aan. Wat een gedoe! Ben ik te hebberig geweest en had ik toch beter voor 275/35 kunnen gaan? 10 mm spacers met langere wielbouten gehaald (70,-) en nog steeds niet passend. Weer 20 km op en neer voor spacers 15 mm en wéér niet passend. Ondertussen rijd ik op een setje leenvelgen waar ik me gewoon voor schaam….
Morgen naar de spacer leverancier en nu eens laten opmeten welke spacers ik wél nodig heb. 20mm? 25mm? Of zelfs 30mm? Hebben ze niet op voorraad want daar wordt zelden naar gevraagd. En om nou wéér andere banden te bestellen….. Voel me weer eens een echte amateur! En wil wel in de meivakantie een paar dagen op pad. Mijn vriendin wil de trip met haar Volvo doen maar er zijn grenzen…..
Heb wel nieuwe schijven, blokken en sensor besteld voor de voorwielen…
Wordt weer vervolgd…..
PS. @ BMWonder: heb bij ZF een flush gedaan en ververst. Maar het totaal resultaat kan ik beter scharen onder “piece of mind” dan dat ik het gevoel heb dat de bak daadwerkelijk beter is gaan schakelen. Zeker nadat ik een ritje heb gemaakt in de E61 525i van mijn broer. Die heeft 150k op de teller en is 2 jaar jonger (de mijne is van 2005 met ruim 400k) maar groot verschil. Met name in stadsverkeer het vrijschakelen bij remmen en het bonkje bij aansluitend gasgeven stoort me. Maar ja, nieuwe revisiebak is 3,5k…. Het schommelen bij CC 100 kmh is wel volledig verdwenen overigens…
Re: E61 525d aut 2005 met 392k: risico's en klussen
Geplaatst: 17 apr 2018, 12:25
door tom_il
De standaard E61 is niet ontwikkeld voor breedset vandaar het probleem.
275/35-19 is toch echt te hoog, het DTC/DSC/ABS geraakt hiervan in de war.
Verschil tussen 275 en 285 is maar 1cm, dus 5mm elke zijde een spaces van 5 a 10mm moet dit logischerwijze kunnen oplossen.
Zeker van dat ze niet aan de andere kant aanlopen ?