Pagina 1 van 2
Automaat bakken verschil
Geplaatst: 22 mar 2009, 14:01
door s2k
Hallo,
Ik heb een vraag ik heb nu een 320d hand geschakeld maar helaas krijgt deze auto het niet voor elkaar om mijn boot (+/-1500 kg totaal) uit het water te trekken. Nu was ik mijn mogelijkheden aan het bekijken. Ik kwam op een 330d automaat, 530d automaat of een X5 3.0d automaat. Maar nu lees ik veel problemen met de automaat bakken van de 330d ik vroeg me dus af welke van bovenstaande auto's de sterkste bak heeft en heeft er misschien iemand ervaring met helling trekken met een van deze auto's. Of zijn de automaat bakken allemaal hetzelfde?
Groeten
Martijn
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 22 mar 2009, 15:03
door bjornc
Ik weet dat de 330d ZF en GM gebruikt voor de automaten bakken.
3x raden welke je niet moet hebben (h)
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 22 mar 2009, 16:29
door BoMeWm
330d gebruikt door de ba(n)k heen GM en deze staan minder goed aangeschreven dan de ZF bakken.
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 22 mar 2009, 16:59
door bofkont
Voor zware dingen te trekken is een automaat niet echt aan te raden.
Gaan snel stuk hierdoor.
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 22 mar 2009, 20:19
door s2k
Ok dan, maar een handbak is ook niks. Slippende koppeling omdat men koppel nodig heeft om weg te komen en een bmw heeft dat pas hoog rond de 1800 rpm. Volgens mij is kan een koppelingsplaat dat ook niet lang vol houden. Staat het type bak ook op een of ander type plaatje? Voor het geval ik bij een ga kijken.
Niemand ervaring met soortgelijke situaties?
Alvast bedankt.
Martijn
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 23 mar 2009, 08:47
door Bocca
Je zou hem natuurlijk ook professioneelkunnen laten 'tunen'. En wel op zo'n manier laten afstellen dat hij meer koppel bij lagere toerentallen heeft. Dit zou wellicht wat schelen. Maar wat je echt nodig hebt is een 4x4 met low gearing
een range rover ofzo. Een automaat is eigelijk ook niet echt geschikt voor dit soort dingen. Vergeet niet dat een BMW een luxe paard is, en geen werk paard.
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 23 mar 2009, 11:35
door Acidfever
Elke diesel heeft zijn max koppel zo rond het toerental waar de turbo effectief wordt. BMW is daar echt geen uitzondering in.
Reken op een 1700-2000 toeren bij elke turbodiesel. Anders moet je gewoon een traktor gebruiken.
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 23 mar 2009, 20:23
door s2k
Nou niet alle turbo diesels hebben zo hoog pas hun koppel hoor, zelfs de polo 1.4tdi welke ik heb heeft bij een lager toerental vermogen. Bijvoorbeeld een A4 2.5 tdi heeft bij 1400 rpm max koppel. Ja idd een 4X4 is ideaal maar ja wat voor een dan BMW heeft er geen een, zelfs de X5 heeft pas bij 2000 rpm zijn koppel.
Iedereen met een caravan koopt toch ook geen tractor of 4X4 om mee op vakantie te gaan??
groeten
Martijn
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 23 mar 2009, 21:19
door marsje
Een automaat heeft veel meer kracht om uit stilstand weg te komen. Lees maar eens op diverse caravansites. De koppelomvormer versterkt de kracht bij stilstand. Je heb dus gewoon meer kracht om weg te komen. Daarintegen kan de koppelvormer ook langer deze kracht leveren. Een normale frictieplaat werkt puur op slijtage en kan dus minder hebben. Lees onderstaand stukje maar eens:
Koppelomvormer
Dit is ook een natte (hydrodynamische) koppeling en wordt sinds jaar en dag toegepast in combinatie met automatische versnellingsbakken (traditionele en continu variabele). Er is echter een wezenlijk verschil met een ‘gewone’ natte koppeling. Het woord zegt het al. Torque converter, het ding is in staat het koppel om te vormen, te versterken! Wauw, waarom heeft elke auto niet zo’n ding?
De werking is als volgt: vloeistof wordt in beweging gebracht door de impeller aan de vliegwielzijde. Die vloeistof drijft het turbinewiel aan maar in het begin is er een groot verschil in snelheid tussen impeller (pomp) en turbine. Veel draaiende vloeistof keert terug en die energie gaat eigenlijk verloren of wordt omgezet in warmte. Een derde element, de stator, is ertussen geplaatst. Dat hooguit één kant opdraaiende ding vangt de terugkerende draaiende vloeistof op en richt die weer naar de turbine.
Zo wordt – simpel gesteld – het koppel vermenigvuldigd. Direct vanaf het begin is er dus sprake van veel koppel direct naar de versnellingsbak met de tandwieltjes en daarna naar de wielen. Gewone natte en droge plaatkoppelingen hebben alleen maar verlies in hun ‘slipfase’. Toch heeft bij het wegrijden ook de koppelomvormer last van slip en dus warmteontwikkeling. Sterker nog, omdat veel automaten lange overbrengingen hebben – hij komt toch zonder drama goed op gang? - kan een omvormer te lang blijven slippen bij lagere snelheden op steile en smalle wegen. Dat ligt dan niet aan de omvormer, maar aan de overbrengingen, de tandwielparen van de versnellingsbak. Een koppelomvormer vormt meestal een geheel met de automatische bak.
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 23 mar 2009, 22:15
door s2k
Juist ja en daarom ging mijn voorkeur dan ook uit naar een automaat en dan eventueel in de vorm van een 330d. Alleen lees ik overal verhalen dat deze dus helemaal niet zo sterk zijn en als ik m dan ook nog eens ga misbruiken door een boot uit het water te trekken gaat ie misschien nog sneller stuk.
Ik wil eigenlijk ook geen pick-up ivm. belachelijke wegenbelasting en verbruik. en ik rij toch nog zo'n 25000-30000 per jaar dus moet niet belachelijk veel gebruiken dus een 330d is misschien interessant.
Bedankt voor de info ben benieuwd naar verdere meningen/ervaringen
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 24 mar 2009, 08:37
door marsje
Klopt, heb zelf ook een 330d automaat. Binnenkort wordt mijn automaat gereviseerd. Wat in de koppelvormer kapot gaat is de lock-up. Een vergrendeling tussen de bak en de motor zodat er geen slip meer is. Deze lock up gebruik je niet bij wegrijden dus je kunt er gerust je boot mee uit halen.
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 24 mar 2009, 20:18
door s2k
Ik ga van de week een proefrit maken in een 530d aut. eens kijken of het daarmee lukt om de boot mee uit t water te halen.
Er staat in amsterdam bij carline of zoiets een 330 XD te koop iemand toevallig bekend met dit bedrijf?
Groeten
Martijn
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 24 mar 2009, 20:43
door BoMeWm
marsje schreef:Klopt, heb zelf ook een 330d automaat. Binnenkort wordt mijn automaat gereviseerd. Wat in de koppelvormer kapot gaat is de lock-up.
Klopt helemaal dit is mij ook door diverse specialisten verteld, als de bak stuk gaat is dit meestal de boosdoener en bij GM bakken schijnt dit meer voor te komen. In tegenstelling tot ZF bakken, waarmee niet is gezegd dat het daarbij niet kan gebeuren.
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 12 apr 2009, 18:00
door s2k
Hallo allen,
Ik heb afgelopen week een E39 530d lifestyle edition gekocht en de E46 zelf gehouden. Wat een power heeft zo'n 3.0d Nu nog even kijken of ie de boot trekt maar heb er alle vertrouwen in.
Groeten
martijn
Re: Automaat bakken verschil
Geplaatst: 12 apr 2009, 18:48
door Mario TT
als je dit soort "heftige" dingen doet met je auto, dan is het denk ik ook verstandig om om de 50.000km je automaat vloeistof te vervangen. Je automaat krijgt natuurlijk flink op z`n donder en de koeling is natuurlijk nihil omdat je bijna stilstaat. Een automaat heeft natuurlijk een vloeistofkoeler voor zitten..
Vind het trouwens gek dat een 320d zo`n boot niet makkelijk het water uit krijgt..maar dat terzijde.. als je trouwens elk jaar een koppelingsplaat moet wisselen is dat wellicht goedkoper dan een automaat laten reviceren??
Misschien is het trouwens handig om nu je hem hebt gekocht sowieso eerst de bakolie te verversen want je weet niet hoe die er aan toe is. En geloof mij laat je niet afschepen met sealed for life..
Succes!