Pagina 1 van 2

E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 08 feb 2018, 20:31
door Bjorn116
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, mijn BMW (die ik pas 2 maanden heb) start moeilijk als hij warm is, 1x op de start knop draait hij rond maar slaat niet aan 2e keer start knop slaat hij aan na ongeveer 10 seconde, verdere foutcode waren iets over verlichting en:

2A83 inlet vanos 1
2A88 outlet vanos 1
2C55 iets met de lambdasonde

Alleen weet ik niet of dit oude codes zijn want ik heb de auto pas

Wat ik al geprobeerd heb is: V power 100 tanken en een flesje Rapid super petrol engine cleaner er in omdat ik vermoed dat het lekkende injecties zijn...

Toch wil ik even jullie mening omdat ik ook de nokken as sensoren vermoed en de krukas sensor

Het gaat om een BMW 116i e87 met motorblok N45B16A

Thanx!

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 09 feb 2018, 19:18
door Bjorn116
Edit: de auto verbruikt ook olie halve liter op ongeveer 1000km

Ook heb ik het idee dat de auto rijk loopt omdat het uitlaatgas stinkt naar onverbrande benzine in katalysator...

Vandaag weer uitgelezen en dezelfde codes stonden er weer in (zoals hierboven)

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 09 feb 2018, 22:58
door Martien97
Ik vermoed iets met de nokkenassen, als je geluk hebt misschien alleen een van de twee sensoren kapot. Heb het mijn vorige auto meegemaakt dat een van de nokkenassen van tijd was geraakt, dit gaf geen problemen bij een koude start vanwege een rijker brandstofmengsel. Maar bij een warme start ging de motor wel rond maar sloeg niet aan (tenzij je de auto uitzet en direct weer aanzet kreeg ik hem wel aan de gang), helaas heb ik hierdoor de moed opgegeven met mijn 316i. Vond het de auto niet waard om het te laten repareren. Voor meer info kijk gerust in mijn showroom topic van de 316 (onderschrift).

Edit: uit even op google kijken blijkt er ook ooit een terugroepactie is geweest voor het vervangen van de kettingspanner/distributieketting, misschien geldt dit ook voor jouw 116i.

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 09 feb 2018, 23:19
door Bjorn116
Allereerst dankjewel voor je reactie!

Maar volgens de vorige verkoper was hij op terugroepactie geweest in Duitsland..

Alleen kom ik er niet bij in mn hoofd dat een nokken as sensor of krukas sensor een startproblemen kan veroorzaken..

Edit: wat was precies joun probleem dan?

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 10 feb 2018, 11:04
door Martien97
Mijn kettingspanner stond waarschijnlijk niet goed afgesteld waardoor de ketting kon overspringen. En dit was dus gebeurd met de nokkenas aan de uitlaatzijde, ook was het tandwiel van deze nokkenas gesneuveld. Dit alles bij elkaar zou ongeveer €2500,- gaan kosten, dit plus andere reparaties en een hoge km-stand maakte mijn besluit best makkelijk. Maar bij mij ging het dan om een N42B18 blok dus hoeft niet veel te zeggen over jou problemen, maar ik zou toch laten kijken of je geen rek op de ketting hebt.

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 10 feb 2018, 11:12
door Bjorn116
Dat is inderdaad een klote probleem..

Ik hoor in ieder geval geen bekende ratel of iets en verder loopt hij ook prima op het rare starten na en de geur..

Waar zou jij beginnen met zoeken?

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 10 feb 2018, 12:16
door h3b
Je vanos solenoids zijn de magneetventielen. Ik verwacht dan ook nog geen probleem met de ketting Ik zou die eerst een OF reinigen met mbv remmenreiniger en droogspuiten met lucht OF vervangen door nieuwe. Let wel op dat je de o ringen meteen vervangt. Nieuwe zijn relatief goedkoop dus geen reden om niet te proberen. De magneetventielen zijn makkelijk te vervangen.

Met mbt de fout 2c55, dit zou je O2 sensor moeten zijn. Hier is het advies om de live data uit te lezen om te zi3n of die defect is. Zou daarvoor naar een specialist gaan met de juiste kennis van zaken.

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 10 feb 2018, 12:19
door Bjorn116
Dat ga ik inderdaad eens proberen,

Veroorzaakt dit ook de lambda storing en het niet starten?

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 10 feb 2018, 12:24
door h3b
Mbt 2c55 zie mijn vorige reactie.
Ik kan me wel voorstellen als de solenoids niet correct werken de klephoogte ook niet correct gesteld wordt waardoor het starten dan mogelijk slechter verloopt.

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 10 feb 2018, 12:30
door Bjorn116
Sorry, daar had ik even overheen gelezen, maar ik ga na het weekend die vanos solenoids even schoonmaken hopen dat dit het probleem oplost

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 10 feb 2018, 12:56
door Bjorn116
En omdat de codes

2A83 vanos inlet 1
2A88 vanos outlet 1

Er stond niet solenoid bij kan dat toch?

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 21 feb 2018, 21:55
door Bjorn116
Update:

Helaas vandaag begon de auto nadat ik autosnelweg had gereden (50 km) begon de auto in de woonwijk erg slecht stationair te lopen thuis viel deze uit en sloeg niet meer aan.

Vanos solenoids schoongemaakt.. veel ijzer vijzel aan en zie hier ook is op de onderste solenoid de ketting een beetje ingelopen, dus deze is ver opgerekt

Maar dit kan toch geen probleem zijn bij het starten?

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 22 feb 2018, 08:24
door h3b
Ijzer vijlsel is nooit goed. Niet meer mee rijden dus. Laat er een specialist naar kijken en oordelen wat de volgende stap wordt.
Auto gekocht bij een garage met/zonder garantie of via een particulier? Indien garage en garantie dan terug naar de verkopende partij!

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 22 feb 2018, 14:51
door Bjorn116
dat ijzervijlsel komt van dat vanos ventiel af waar de ketting op in is gelopen, dus die moet vervangen worden maar, daardoor zou hij toch niet moeten starten?

want het starten is nu het probleem de ketting wordt vervangen...

Re: E87 problemen bij warme start...

Geplaatst: 22 feb 2018, 17:43
door Bjorn116
Wederom uitgelezen en nu komen de volgende codes naar voren:

29CC verschillende cilinders worden overgeslagen, met loskoppeling van cilinder
29CE overslaan cilinder 2
29D0 overslaan cilinder 4

En de boven genoemde vanos codes..

Wat ik ook vreemd vind is dat mijn software zegt dat de ene nokken as 130 graden staat en de ander 120 graden, ook is het vreemd dat de auto de codes van de misfires aangeeft op 12 KM geleden, dus hij heeft gewoon nog gereden nadat het overslaan begonnen is.

De auto start nog steeds niet