Arjen - E38 728iL
Geplaatst: 22 feb 2018, 07:02
Hallo allemaal,
Ik ben al enige tijd lid van Bimmerportal maar heb mij tot nu toe nooit voorgesteld. Mijn naam is Arjen, 28 jaar oud, ik woon in Utrecht en ben momenteel in het bezit van een compleet originele BMW E38 728iL uit 1999. Als autofreak ben ik mijn carrière begonnen bij BMW in Rijswijk waar het BMW-virus definitief heeft toegeslagen. Ongeveer drie jaar geleden moest ik voor werk meer kilometers gaan rijden en was ik dus toe aan een serieuzere auto dan de Peugeot 205 1.1i uit 1994 die ik had. Ik kreeg de keuze om te gaan leasen of een maandelijkse vergoeding te ontvangen en mijn eigen auto te rijden. Natuurlijk hoefde ik niet lang na te denken over of ik een VW Polo wilde, of een een E46 330Ci uit 2002 (zie foto's).


De E46 was een fantastische auto; zeer krachtig, fantastische wegligging, heerlijk geluid (powerfilter) en koppel beschikbaar bij vrijwel ieder toerental. Heerlijk om langere afstanden mee te rijden (mét Flitsmeister) en ook leuk binnen de stad en op kleinere weggetjes. Het verbruik bleef met 1/11 ook binnen de perken. De combinatie van lakkleur Topasblau en het licht lederen interieur met sportstoelen is mijn persoonlijke favoriet dus ik was snel verkocht toen ik hem tegenkwam. In ongeveer drie jaar tijd heb ik er 70.000 km mee gereden. Helaas kreeg de E46 last van roest bij de wielkassen aan de voorkant en onder het kofferbak deksel. Toen ik overwoog dit te gaan verhelpen werd hij in een paar maanden tijd 2x bekrast door een onbekende uit de buurt dus heb ik besloten dat overspuiten zonde van het geld was. Een maand geleden heb ik de E46 met pijn in het hart verkocht aan twee jonge broers uit Brabant, de reden daarvoor volgt hier onder.
Recent besloot mijn broer zijn e38 728iL weg te doen omdat hij zijn Skoda (haha, hai Jort) van de zaak privé is gaan rijden. Ik kende de E38 en was al stiekem jaloers toen hij er vorige zomer voor het eerst mee aan kwam rijden. Het betreft een bijna smetteloos verlengd exemplaar in de kleur Oxford Green met automaat, dubbelglas, comfort stoelen met memory en verwarming en nog meer fijne opties. Hij is volledig roestvrij maar heeft een paar kleine krasjes die ik binnenkort laat wegpoetsen. Door een onverwachte reis naar het buitenland heb ik er nog geen 300 km in kunnen rijden maar mijn eerste indruk is fantastisch. De auto is een oase van rust; een rijdende woonkamer met subtiel maar fijn motorgeluid en sublieme afwerking aan de binnenkant. De 2.8 liter is beduidend langzamer dan de 3 liter die ik gewend was maar biedt voldoende vermogen. Sowieso nodigt deze auto niet uit tot agressief rijgedrag maar tot heerlijk cruisen met 160 km/u met een pink aan het stuur. Ik kan niet wachten om er komende zomer mee naar Zuid Frankrijk te vlammen. Enige uitdaging is het parkeren van 5.10 meter rijdend schip in Utrecht, maar daar helpt de PDC gelukkig bij.


Mijn doel is de E38 zoveel mogelijk origineel en natuurlijk in goede staat te houden. Ik ben alleen op zoek naar een mogelijkheid muziek te kunnen streamen via mijn telefoon en tegelijkertijd de radio en stuurbediening te behouden maar deze vraag zal ik in een apart topic plaatsen. Hij krijgt op korte termijn nieuwe banden (+uitlijnen), wat werk aan de buitenkant (bumpertje vervangen, kleine krasjes en paravan), een nieuwe speaker en ik ga het leer behandelen.
Mogelijk tot ziens op een meeting!
Met vriendelijke groet,
Arjen
Ik ben al enige tijd lid van Bimmerportal maar heb mij tot nu toe nooit voorgesteld. Mijn naam is Arjen, 28 jaar oud, ik woon in Utrecht en ben momenteel in het bezit van een compleet originele BMW E38 728iL uit 1999. Als autofreak ben ik mijn carrière begonnen bij BMW in Rijswijk waar het BMW-virus definitief heeft toegeslagen. Ongeveer drie jaar geleden moest ik voor werk meer kilometers gaan rijden en was ik dus toe aan een serieuzere auto dan de Peugeot 205 1.1i uit 1994 die ik had. Ik kreeg de keuze om te gaan leasen of een maandelijkse vergoeding te ontvangen en mijn eigen auto te rijden. Natuurlijk hoefde ik niet lang na te denken over of ik een VW Polo wilde, of een een E46 330Ci uit 2002 (zie foto's).


De E46 was een fantastische auto; zeer krachtig, fantastische wegligging, heerlijk geluid (powerfilter) en koppel beschikbaar bij vrijwel ieder toerental. Heerlijk om langere afstanden mee te rijden (mét Flitsmeister) en ook leuk binnen de stad en op kleinere weggetjes. Het verbruik bleef met 1/11 ook binnen de perken. De combinatie van lakkleur Topasblau en het licht lederen interieur met sportstoelen is mijn persoonlijke favoriet dus ik was snel verkocht toen ik hem tegenkwam. In ongeveer drie jaar tijd heb ik er 70.000 km mee gereden. Helaas kreeg de E46 last van roest bij de wielkassen aan de voorkant en onder het kofferbak deksel. Toen ik overwoog dit te gaan verhelpen werd hij in een paar maanden tijd 2x bekrast door een onbekende uit de buurt dus heb ik besloten dat overspuiten zonde van het geld was. Een maand geleden heb ik de E46 met pijn in het hart verkocht aan twee jonge broers uit Brabant, de reden daarvoor volgt hier onder.
Recent besloot mijn broer zijn e38 728iL weg te doen omdat hij zijn Skoda (haha, hai Jort) van de zaak privé is gaan rijden. Ik kende de E38 en was al stiekem jaloers toen hij er vorige zomer voor het eerst mee aan kwam rijden. Het betreft een bijna smetteloos verlengd exemplaar in de kleur Oxford Green met automaat, dubbelglas, comfort stoelen met memory en verwarming en nog meer fijne opties. Hij is volledig roestvrij maar heeft een paar kleine krasjes die ik binnenkort laat wegpoetsen. Door een onverwachte reis naar het buitenland heb ik er nog geen 300 km in kunnen rijden maar mijn eerste indruk is fantastisch. De auto is een oase van rust; een rijdende woonkamer met subtiel maar fijn motorgeluid en sublieme afwerking aan de binnenkant. De 2.8 liter is beduidend langzamer dan de 3 liter die ik gewend was maar biedt voldoende vermogen. Sowieso nodigt deze auto niet uit tot agressief rijgedrag maar tot heerlijk cruisen met 160 km/u met een pink aan het stuur. Ik kan niet wachten om er komende zomer mee naar Zuid Frankrijk te vlammen. Enige uitdaging is het parkeren van 5.10 meter rijdend schip in Utrecht, maar daar helpt de PDC gelukkig bij.


Mijn doel is de E38 zoveel mogelijk origineel en natuurlijk in goede staat te houden. Ik ben alleen op zoek naar een mogelijkheid muziek te kunnen streamen via mijn telefoon en tegelijkertijd de radio en stuurbediening te behouden maar deze vraag zal ik in een apart topic plaatsen. Hij krijgt op korte termijn nieuwe banden (+uitlijnen), wat werk aan de buitenkant (bumpertje vervangen, kleine krasjes en paravan), een nieuwe speaker en ik ga het leer behandelen.
Mogelijk tot ziens op een meeting!
Met vriendelijke groet,
Arjen