Pagina 1 van 1

Gasklephuis turboaansluiting (update, meningen gevraagd)

Geplaatst: 08 apr 2018, 17:25
door Dataloop
Goedemiddag,

Mijn auto staat bij de garage voor een diagnose. Hij loopt bij de eerste koude start onregelmatig en er kom een wat blauwige rookpluim vrij. Niks ernstigs, en hij loopt ook gewoon mooi als je iets gas geeft.

Nu hebben ze het er over dat de aansluiting van het gasklephuis, waar de turboslang op zit, versleten is. Dit is aluminium. Er is niets aan te doen, behalve een nieuw gasklephuis monteren.

Iemand hier ervaring mee?
Zou dat ook de reden kunnen zijn dat die deze "problemen" geeft?

Het gaat om een 320D automaat van 2006 163pk

De gloeikaarsen zijn vervangen, module is goed en ook de versstuivers zijn allemaal goed (getest)

Hartelijke groet,
Martijn

Re: Gasklephuis turboaansluiting

Geplaatst: 09 apr 2018, 06:18
door rfs88
Hi martijn, dit is natuurlijk moeilijk te beoordelen aangezien wij niet fysiek kunnen zien of er wat aan scheelt. Toch vind ik het niet erg logisch - als de slang niet goed aansluiting zou maken op de EGR dan zou dit ook bij warme motor problemen moeten geven en niet alleen bij een koude motor. Nogmaals, het is erg moeilijk om iets zinnigs te zeggen als je het onderdeel niet gezien hebt. Succes en wij zijn benieuwd naar de oplossing.

Uw mening gevraagd

Geplaatst: 09 apr 2018, 18:30
door Dataloop
Er is inmiddels een compressie test uitgevoerd. 1 cilinder doet niet goed mee, maar na 4 x testen was de waarde wel goed. De motor was koud, dus het lijkt mij niet dat het de zuigerveer is, deze zou niet uitzetten lijkt me na 4 x testen. Het kan dus een klepstoter zijn. (Ze gaven deze 2 mogelijke oorzaken)

Nu heb ik ook nog een vraag over de volgorde van diagnose stellen. Ze vermoedde dat het niet de verstuivers waren. Alhoewel ik aangegeven heb dat ik bang was dat dit wel het geval was.

In mijn optiek, met de kennis die zij claimen te hebben, zouden ze beter eerst een compressie meting gedaan kunnen hebben. Dit had mij zeer veel geld bespaard. Of zouden de verstuivers sowieso getest moeten worden?

Ik ben nu bijna 700 kwijt, voor verstuivers testen, compressie meting en wat proefritten en storingen uitlezen wissen etc. Ik wil graag betalen maar heb er zelf te weinig verstand van om na te kunnen gaan of er onnodig werk is verricht of niet.

Ik weet dat het een lastige kwestie is, ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Gr. Martijn