Pagina 1 van 2
Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 07:16
door SlimSjakie
Hallo allemaal,
Ik heb een F10 528i met M-pakket en getuned naar 300pk met 19" Breedset en runflat banden (Michelin Primacy HP).
https://www.dropbox.com/s/ttbuk1dtpaz2m ... 2.jpg?dl=0
Voor ligt 245/40/19 en achter 275/35/19
Echter vind ik de banden echt te hard, zoek wat meer comfort.
1. Gaat een downgrade naar een 18" set met
voor 245/45 en
achter 275/40 runflat mijn probleem oplossen?
2. Kan ik nog grotere banden op deze velgen leggen weet iemand?
voor 245/45/19 en
achter 275/40/19 wellicht? Ik weet niet of dit past. En of het mijn probleem oplost..
Gr. Sjakie.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 07:37
door Jeremy
Wellicht, maar mijn E90 is nog erg stuf op 17” runflat banden. Zo stug, dat ‘ie comfortabeler is op 19” met normale banden. Ik zou dus persoonlijk van runflats afstappen, voor mij wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 08:37
door SlimSjakie
Afstappen van runflats? ik heb gehoord dat dat niet zo'n goed idee is, omdat het onderstel is afgesteld op runflats niet op gewone banden. Het resultaat is dat je een "zwabber" bak krijgt, net als een oude amerikaan. Maar ja, dit heb ik ook maar van horen, niet uit eigen ervaring.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 09:39
door Bart70
Met 19 inch heb je geen last van dat zwabberen, op 17 inch wel.
Je zult merken dat non-runflats vele malen comfortabeler zijn !
Nu schijnt de F10/F11 wel een beetje die "zwabber" eigenschap te hebben, als je hem met een setje Eibach zou verlagen, heb je een heerlijke wagen.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 09:41
door SlimSjakie
Dus 18" M setje kopen en daar non-runflats op leggen is optimaal voor de F10 denk je?
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 12:15
door Jeremy
Mijn E90 heeft ook origineel runflat, maar ligt echt véle malen beter op de weg met normale banden, remt ook beter ook.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 12:25
door bmwmobiel
Toen mijn E91 op ongeveer 65.000 stond was ik ook aan vervanging banden toe. Getwijfeld om ook van runflats af te stappen. Op advies van mijn bandenleverancier toch gekozen voor weer runflats. Mede door M-pakket met M-verlaagd onderstel en breedset achter. 18 inch wielen.
Zeer tevreden, op Belgische keien wat hard, maar verder oké en ligt als een dijk op de weg.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 16:19
door Source
Wat heeft een m-pakket. m-onderstel en een breedset te maken met runflat?
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 03 mei 2018, 21:16
door Marcel535i
Ik vind die extra stijfheid in de wangetjes wel prettig bij het sportieve rijden bij met name het snelle bochtenwerk. Ik heb zelf de betreffende run-on-flat banden en out-of-the-box +300pk. Voor comfort kan je denk ik beter een strop-das auto kopen = lees Audi. Geef mij maar een trainingspak wagen =
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 04 mei 2018, 00:18
door Source
Ik vind het maar niks die runflat banden. Veelste stug.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 04 mei 2018, 07:50
door bmwmobiel
Ik heb geen idee, bandenleverancier sprak daarnaast ook nog over afstellen onderstel of iets dergelijks. Misschien wilde hij alleen maar runflats verkopen. Maar..ik ben in elk geval wel tevreden
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 04 mei 2018, 10:05
door Tourer
Toen ik laatst de achterbanden moest vervangen (toch sneller dan gedacht...
) getwijfeld om er normale banden op te leggen (had ik op de E61) of toch de RFT die op de F11 zitten (Goodyear BMW certified of zoiets).
Na wat leeswerk op diverse fora zijn de meningen verdeeld, de ene zegt dat het minder stug rijd en goedkoper is, de ander zegt dat de F10/F11 ontwikkeld is voor RFT en je met non-RFT een zwabber auto krijgt.
Ik heb met de E61 al twee keer een achterband aan de binnenkant gescheurd gehad (1 keer afslepen en de andere keer vie ANWB een 'nood' reserveband kunnen vinden.
De huidige RFT was ook alweer aan de binnenkant vrij kaal en tegen scheuren, daar staat dus in ieder geval de 5 touring om bekend, wat dat betreft geeft RFT wel wat extra zekerheid om thuis of garage te halen.
Ik heb toch maar voor de RFT gekozen, want ik wil geen zwabberbak en voor liggen ook RFT banden.
Ik ga overigens niet glijdend door de bochten, maar op de snelweg zodra het kan gaat het gas er goed op en ben ik snel weg, dus zwabberen is geen optie.
Heeft iemand er ervaring mee op een F10/F11, want volgende keer zijn denk ik alle 4 de banden aan vervanging toe dus als er een moment is om over te stappen naar non-RFTis dat het wel.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 04 mei 2018, 14:09
door SlimSjakie
Ik denk dat je gradaties hebt. 19" RFT is het stugste. 17" non-RFT is ultra-zwabberbak.
Dus 18" RFT zal iets minder stug zijn. Wellicht dat ik dat ga proberen.
Alhoewel 19" op een F10 zeker niet te groot zijn.
Weet iemand of ik grotere banden kan leggen op 19" F10 of is 245/40/19 en 275/35/19 echt de grootste maat die past?
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 04 mei 2018, 15:47
door Jeremy
Nogmaals, mijn E90 (ook OEM geleverd met RFT banden) is vele malen fijner op 19” non-RFT dan dat deze is op RFT’s. Mijn RFT banden zijn 17”, maar zwabberen meer, hebben minder grip, zijn lawaaieriger en zijn stugger dan de 19” zomerset welke non-RFT is. Nu is de 17” wel een set winterwielen, maar het stuggere en het zwabberen heeft daar niet zoveel mee te maken. Dit hebben mijn 18” winter non-RFT namelijk niet.
Re: Runflat of gewone banden?
Geplaatst: 04 mei 2018, 20:15
door bmwmobiel
Jeremy schreef:Mijn E90 heeft ook origineel rumflat, maar ligt echt véle malen beter op de weg met normale banden, remt ook beter ook.
Blijft toch van mening dat ik (op mijn e91) zeer tevreden ben met runflat, 18 inch en breedset, zwabbert absoluut niet en ligt als een dijk op de weg.