Pagina 1 van 1

SMG problemen

Geplaatst: 31 mei 2018, 13:14
door E61_Stuiver
Beste,

Omdat jullie M rijders ook een SMG hebben zou ik jullie het volgende willen vragen.
Mijn SMG sprong enkele jaren geleden vaak in de storing als het warm weer was icm lange afstanden of met een zware aanhanger. Hij is toen door Koopman Racing gerepareerd en zijn er 2 sensoren vervangen (kosten €1600). Na verloop van tijd kwam dezelfde storing soms weer terug, eerst sprong hij in het noodprogramma en had ik nog maar 2 of 3 versnellingen over even later deed geen enkele versnellingen het meer. Als de auto een tijdje had staan afkoelen waren de storingen weer weg en functioneerde alles weer. Ik heb toen bij BMW specialist autohuis Meppel de Hydraulische olie laten vervangen en de SMG opnieuw laten inleren.
Gisteren bij een ritje van 300 km begon hij weer lastig te schakelen en toen ik in de file kwam te staan deed hij al snel niks meer. Ik krijg geen storingsmeldingen en na 10 minuten wachten deed hij het weer. De terugreis hetzelfde verhaal, eerst lastig schakelen. De bak was steeds aan het zoeken naar een versnelling en sprong van de 1 naar de 2 en andersom.
Wat denken jullie dat het kan zijn? Zou het helpen om de versnellingsbak olie te vervangen?
Wat hij daarnaast sinds kort ook doet is met een koude motor die 1100 toeren draait en bij het inschakelen van de versnelling begint te kruipen. Wanneer de auto opwarmt doet hij dit niet. Hij doet het ook niet altijd. Zouden de platen versleten zijn? of iets anders.?
Het betreft een 525i met SMG.

Re: SMG problemen

Geplaatst: 31 mei 2018, 18:07
door BMWonder
Volgens mij is de automaat op een 525i niet hetzelfde als de SMG bak van een M5.
Daar waar de gewone automaat is die we al decennia kennen is de SMG een sequentiele manuele (2 platen) versnellingsbak die automatisch (gerobotiseerd) is in feite.

Re: SMG problemen

Geplaatst: 31 mei 2018, 19:31
door s54vert
Dit is patay mayo met een menuutje van de Chinees vergelijken...

Re: SMG problemen

Geplaatst: 31 mei 2018, 22:14
door E61_Stuiver
Net zoals jullie het verschil tussen een patat-automaat en een SMG kennen, weet ik ook wel wat het verschil is. Geloof mij maar dat ik een vanaf fabriek SMG bak in mijn E61 heb.
Maar opbouwende kritiek of hulp is altijd welkom. Maar dan niet van M-ayo of M-enuutje rijder.

Re: SMG problemen

Geplaatst: 01 jun 2018, 07:35
door Marco M
Zijn de smg pomp relay s al eens nagekeken of vervangen?

Re: SMG problemen

Geplaatst: 01 jun 2018, 08:19
door E61_Stuiver
Wel nagekeken door Koopman Racing, die heeft bijna alles losgehad en nagekeken. Maar dat is alweer enkele jaren terug. Denk dat het relay invloed heeft? Wat schaktelt dit relay dan?

Re: SMG problemen

Geplaatst: 01 jun 2018, 09:08
door Anni
E61_Stuiver schreef:Net zoals jullie het verschil tussen een patat-automaat en een SMG kennen, weet ik ook wel wat het verschil is. Geloof mij maar dat ik een vanaf fabriek SMG bak in mijn E61 heb.
Maar opbouwende kritiek of hulp is altijd welkom. Maar dan niet van M-ayo of M-enuutje rijder.
Goede comeback :rolf:

Re: SMG problemen

Geplaatst: 01 jun 2018, 11:03
door Marco M
Kijk eens op m5board.com kan je veel van leren. De klachten die jij heb had ik ook en t waren toen de relay van de smg pomp. Maar ja t blijft een m5 dus een puzzel. succes

Re: SMG problemen

Geplaatst: 01 jun 2018, 11:35
door E61_Stuiver
@anni en Marco M, dank voor de hulp, info en feedback ;)

Re: SMG problemen

Geplaatst: 24 jun 2018, 10:12
door kotje
Hallo E61_stuiver,

Jouw klachten komen vaak bij e46 m3's ook voor. men vervangt altijd de gehele pomp terwijl het niet nodig is. vaak kan de kleine motor geen druk meer opbouwen en hierdoor krijg je een storing of het gaat moeilijk in zijn versnellingen. hieronder zie twee voorbeelden. de eerste is een motor voor e46 m3 en de tweede voorbeeld is jou type smg bak.

hieronder zie zo een kit voor e46 m3:
http://burkhart-engineering.com/54160en

hieronder zie zo een kit voor e61 smg:
http://burkhart-engineering.com/54174en

verder kun je kijken naar de volgende punten:

1- SMG olie
2- SMG relais
3- Wanneer is de koppeling vervangen.

heel veel succes.

gr

kotje

Re: SMG problemen

Geplaatst: 24 jun 2018, 14:19
door E61_Stuiver
kotje schreef:Hallo E61_stuiver,

Jouw klachten komen vaak bij e46 m3's ook voor. men vervangt altijd de gehele pomp terwijl het niet nodig is. vaak kan de kleine motor geen druk meer opbouwen en hierdoor krijg je een storing of het gaat moeilijk in zijn versnellingen. hieronder zie twee voorbeelden. de eerste is een motor voor e46 m3 en de tweede voorbeeld is jou type smg bak.

hieronder zie zo een kit voor e46 m3:
http://burkhart-engineering.com/54160en

hieronder zie zo een kit voor e61 smg:
http://burkhart-engineering.com/54174en

verder kun je kijken naar de volgende punten:

1- SMG olie
2- SMG relais
3- Wanneer is de koppeling vervangen.

heel veel succes.

gr

kotje
Hallo Kotje,

Dank je wel. Reuze interessant. En een goeie tip. Ik ga eerst eens kijken naar de koppeling, die is namelijk nog niet vervangen.

Groet.
Klaas

Re: SMG problemen

Geplaatst: 07 nov 2018, 20:37
door Rob530
Bij een vw touareq zelfde probleem gehad, bak laten spoelen en hij was weer nieuw.

Re: SMG problemen

Geplaatst: 07 nov 2018, 22:07
door E61_Stuiver
Dank je Rob530.
Ik zal hier eens achter aan, hopen dat het helpt.