Help! Afgebroken cilinderkop bout.
Help! Afgebroken cilinderkop bout.
Hallo, ik heb een 523i e60 uit 2005 en had sinds een paar weken last van een oliegeur na een lange rit. Bij nadere inspectie bleek dat het oliefilterhuis nat was en dat schijnt wel vaker voor te komen bij een N52 motorblok. Bij nog verder speuren bleek dat er een kop van een cilinderkopbout was afgebroken. Heeft iemand hier soortgelijke ervaring mee. De dealer gaat proberen de bout er uit te halen zonder kopdemontage. Hoor het graag of dit een veel voorkomend euvel is, en wat jullie ervaringen zijn. Gr. Arjan
Re: Help! Afgebroken cilinderkop bout.
Goede avond Arjan,
De pakking onder het oliefilterhuis komt met enige regelmaat voor.
Dit is een rubber profiel pakking.
Het is niet eens zo erg moeilijk om deze rubber pakking te vervangen.
Dan de cilinderkopbout.
Het is zeker heel goed mogelijk, om de afgebroken kopbout te verwijderen, zonder de cilinderkop te verwijderen.
Er is zijn speciale sets in de handel, om afgebroken bouten te verwijderen.
Deze set is voor een aantal diameter bouten geschikt.
Deze heeft dus vulbussen en boren, die dus precies in het hart van de afgebroken bout boren met de machine.
Na het boren van de afgebroken bout, slaat men er een pen in met vleugeltjes.
Daar overheen schuift men dan een bus, die weer precies hetzelfde profiel heeft, en wel met een zeskant kop.
Daar zet men dan een dopsleutel op, en de afgebroken bout draait men er zo weer uit.
Door de pen met vleugeltjes in de afgebroken bout te slaan, komt dan ook de afgebroken bout ook direct los.
Dit is eigenlijk met dit soort gereedschap een peulenschil om deze afgebroken bout te verwijderen.
Ik gebruik standaard dit soort gereedschap voor afgebroken bouten.
Dit soort gereedschap is eigenlijk een must have voor de hobby-ist
Facom heeft deze set in het assortiment.
Deze set kost zo rond de € 85,00 dacht ik.
Het scheelt echt in de tijd om dit soort klussen te fixen, en zonder het beschadigen van de schroefdraad.
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet van het heerlijke weer.
Met vriendelijke groet,
Ad
De pakking onder het oliefilterhuis komt met enige regelmaat voor.
Dit is een rubber profiel pakking.
Het is niet eens zo erg moeilijk om deze rubber pakking te vervangen.
Dan de cilinderkopbout.
Het is zeker heel goed mogelijk, om de afgebroken kopbout te verwijderen, zonder de cilinderkop te verwijderen.
Er is zijn speciale sets in de handel, om afgebroken bouten te verwijderen.
Deze set is voor een aantal diameter bouten geschikt.
Deze heeft dus vulbussen en boren, die dus precies in het hart van de afgebroken bout boren met de machine.
Na het boren van de afgebroken bout, slaat men er een pen in met vleugeltjes.
Daar overheen schuift men dan een bus, die weer precies hetzelfde profiel heeft, en wel met een zeskant kop.
Daar zet men dan een dopsleutel op, en de afgebroken bout draait men er zo weer uit.
Door de pen met vleugeltjes in de afgebroken bout te slaan, komt dan ook de afgebroken bout ook direct los.
Dit is eigenlijk met dit soort gereedschap een peulenschil om deze afgebroken bout te verwijderen.
Ik gebruik standaard dit soort gereedschap voor afgebroken bouten.
Dit soort gereedschap is eigenlijk een must have voor de hobby-ist
Facom heeft deze set in het assortiment.
Deze set kost zo rond de € 85,00 dacht ik.
Het scheelt echt in de tijd om dit soort klussen te fixen, en zonder het beschadigen van de schroefdraad.
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet van het heerlijke weer.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Help! Afgebroken cilinderkop bout.
Wat een top uitleg Ad ! Super dat je dit zo deelt ...
Re: Help! Afgebroken cilinderkop bout.
Bout is inmiddels verwijdert met het door jou aangeraden setje gereedschap Ad! Bedankt voor je advies!