Pagina 1 van 1

n43 ellende

Geplaatst: 03 sep 2018, 10:31
door Mike57
Geachte medebimmers,

Aanvankelijk was ik als een kind zo blij met onze e90 touring benzine aut. uit 2009, maar nu na een maand of 6, 3 garages en zo'n 1900 euro's verder is de pret danig gedrukt. Bobines, bougies en injectoren nu vervangen, dus hopelijk even gevrijwaard van ellende als haperend gas, gehik, slecht stationair en half vermogen. Navraag bij een kennis met jarenlange wp ervaring bij BMW nl: 'ja, die N43 is nogal berucht, dat is een kwetsbare motor. Ook de distributieketting is een 'zwakke schakel', die kan rekken en dan gaan ratelen, dus goed in de gaten houden'.
Pff, 'kwetsbare motor', nooit gedacht dat BMW met dit soort kwalen zou aankomen, dat hoort niet bij een A-merk. Ik voel me niet erg gerust meer na deze geschiedenis, wat zijn jullie ervaringen na reparatie voor dit euvel bij de N43? Toch maar een japanner dan? Hoor graag jullie mening/tips.

Re: n43 ellende

Geplaatst: 04 sep 2018, 10:08
door bmwmobiel
N43, ook blok uit 2009, we zijn inmiddels ongeveer € 10.000 verder........ viewtopic.php?f=137&t=55202&p=672973#p672973

Re: n43 ellende

Geplaatst: 23 sep 2018, 09:40
door Mike57
Holy Moses, bmwmobiel (sorry voor late reactie),
Wat een ellende, ik voel met je mee. Het kan nog een stuk erger dus, gezien de 118i. En hoe houdt de 320 n43 zich nu? Na de reparatie (2 injectoren vervangen etc) lijkt het nu goed te gaan en auto rijdt weer als een zalfje, maar van je bericht schrik ik behoorlijk. Dus niet tevreden over Vege?

Re: n43 ellende

Geplaatst: 23 sep 2018, 13:09
door Daytonawim
Eigenlijk is het schandalig dat dit kan bij een A merk.

natuurlijk gaat er wel eens iets stuk, maar de laatste jaren is er wel erg vaak wat mis met de motoren, injectoren, brandstofpomp of bobines.

Als klant sta je met je rug tegen de muur, bij niet repareren heb je een onverkoopbare auto, wel repareren is duur maar je weet niet wanneer je weer aan de beurt komt. Dus ook dan zit je met een auto die zich lastig last verkopen.
Bij de garage waar ik laats was zeggen ze al, dat ze bepaalde BMW’s niet eens willen inruilen.

Re: n43 ellende

Geplaatst: 24 sep 2018, 09:56
door Mike57
Pff lekker is dat. Ik zag op Marktplaats al een 320 e90, met nieuwe motor, vervangen bij 187.500 km, nu te koop met 187.700 km. Die heeft er dus blijkbaar ook geen vertrouwen meer in. Ik blijf voorlopig maar doorrijden, hij is nu gerepareerd en eerlijk is eerlijk, dan rijdt geen ander merk beter, toch zit er niet echt met een prettig gevoel in, beetje met dichtgeknepen billen, zo van 'als ie zich maar goed houdt'. Dat was ik van mijn oude 5e-hands Peugeootjes en Kadettjes gewend, niet van dit premium merk. Wordt vervolgd ... met goede afloop hoop ik.

Re: n43 ellende

Geplaatst: 24 sep 2018, 10:59
door DJLeonardo
Ook ik heb een N43 in de 118i, en nog steeds niet van de ellende af. Maar laten we niet vergeten waar de ellende is begonnen. De strenge regelgeving vanuit de EU zorgt er voor dat autofabrikanten gekke bokkesprongen moeten maken om aan de eisen te voldoen. Waar dacht je dat het sjoemeldiesel schandaal vandag kwam? Welk merk was dat ookalweer? Ook zo'n "A-merk" toch?

Overigens is de N43 als ie goed werkt wel een hele zuinige motor. Ik heb uitgerekend dat het correct werken van de motor met een jaarlijks kilometrage van rond de 30.000 al snel een besparing op brandstof van €1000 per jaar oplevert. Dus eens in de 3 jaar injectoren/bougies/bobines vervangen is dan dus wel de moeite waard.

Re: n43 ellende

Geplaatst: 25 sep 2018, 14:46
door Mike57
Nee duidelijk, VW, en ook Audi met de TFSi ellende zijn net zo min betrouwbaar. Dus DJleonardo, jij schat in 1x per 3 jaar deze injectoren-toestand? Maar die distributieketting ben ik ook al voor gewaarschuwd, tussen nu en 30k km ca € 900 verder. Ik overweeg nu de touring te verkopen (met een zwaar hart, want als ie rijdt, rijdt ie onovertroffen), en dan .. ja wat dan? C-klasse? Nahhh nee, prima auto's misschien, maar de letter M zie ik liever in Motorsport, in combi met cijfer 3. Andere M, Mazda 6? Avensis? Super betrouwbaar. Volvo? Mondeo? Focus? Of toch maar E90 blijven rijden in het kader van wie mooi wil zijn moet pijn kunnen lijden? Welgemeende adviezen welkom.

Re: n43 ellende

Geplaatst: 26 sep 2018, 10:16
door bmwmobiel
Mike57 schreef:Dus niet tevreden over Vege?
Sorry beetje late reactie. Maar we zijn nu in een strijd (met rechtsbijstand) gewikkeld met Vege over de tweede defecte motor. Eerste instantie natuurlijk in gevecht met de inbouwgarage want deze heeft de motor geleverd. Inmiddels de auto alweer dikke maand weg.... Vege= :( :( :(
Dit is de 118i van mijn dochter, zelf hebben we een 318i E91 met dezelfde motor, dus we houden soms ons hart vast. Deze staat op ongeveer 80.000 km...:roll:

Re: n43 ellende

Geplaatst: 01 okt 2018, 10:12
door DJLeonardo
Mike57 schreef:en dan .. ja wat dan?
Ik heb inmiddels m'n huiswerk wel gedaan qua verwacht onderhoud en kosten. De injectoren lijken een 70.000 km mee te gaan als ik zo rondkijk (bij mij ook) maar dit zou ook af kunnen hangen van de versie die je hebt. Ik heb net versie 11 laten installeren. Versie 10 zat er in en heeft het 80.000 uitgehouden. Dat gezegd hebbende is het niet helemaal zeker of ze wel slecht waren. Ik heb ze bewaard mocht iemand ze willen proberen. :gek:
Mijn ketting stond na 150.000 km iets te slap en is op tijd vervangen zonder kapotte (plastic) geleider. Dit schijnt ook een gemiddelde leeftijd te zijn voor de ketting (lijkt wel een distibutieriem)
Nox sensor, eigenlijk meevervangen met de injectoren is mij inmiddels duidelijk (Noxem er in gezet) Vanos ventielen zijn bij mij nog goed wat wellicht komt omdat ze tussentijds zijn schoongemaakt. Lambda sondes heb ik nog geen last van gehad (afkloppen)

Een ding is zeker: regelmatig olie verversen is essentieel voor een N43/N53. Toen ik mijn 118i kocht ging na een tijdje ook het rode olielampje branden (olie toevoer slecht) dit kan een kapotte ketting geleider zijn (gruis in de olie) maar was bij mij niet het geval. Gewoon olie verversen en opgelost. Goeie syntheet er in, niet op bezuinigen! meningen over merk/type zijn verdeeld maar ik hou de norm aan van BMW met een viscositeit van rond de 12 bij bedrijftemperatuur. Viscositeit bij koude motor natuurlijk zo laag mogelijk, zeker als je veel korte ritjes doet. Zo kwam ik uit bij de 0W30 van Shell, die bijna gelijk is aan 5W30 maar bij koude start net iets dunner.

Hoe dan ook, ik vraag me af of mijn motor ooit nog eens perfect gaat lopen. We gaan het zien. Maar wat is het alternatief? Genoeg! als je beter af wil zijn dan de N43 motor kan je gerust rondkijken bij Ford of Volvo. En natuurlijk de aziaten. Maar heb je dan een auto waar je in wil zitten? Ik stap persoonlijk met grote tegenzin in een japanner en een koreaan weiger ik per definitie. Een Volvo is voor mij het enige dat in de buurt komt totdat je een bocht moet maken. Mercedes kan je ook best in rijden als je van ook van leren jassen en gouden kettingen houdt (wat in de zelfde lijn ligt wmb) Niet gek opkijken als je op straat wordt aangehouden en iemand zomaar achterin stapt :driving: *taxi*

Re: n43 ellende

Geplaatst: 01 okt 2018, 10:25
door Mike57
Dank je DJLeonardo, ja je bevestigt eigenlijk wat ik al dacht. Volvo zit natuurlijk erg lekker, maar ja die bochten idd. Het valt me overigens op dat de (standaard) stoelen in de E90 net iets minder lekker zitten op de lange duur dan die van de E46 (ook standaard). Ms toch maar sportstoelen? Maar wel weer dure hobby, zeker met stoelverwarming, een aangename optie voor mijn al aardig oude botten en die van mijn lieve dame. Verder voel ik helemaal met je mee v.w.b. Japanner of Koreaan. Betrouwbaar maar kleurloos. Hun design voelt voor mij vaak nogal vreemd, kijk naar de neus van deze generatie toyota's, soort mislukte transformers. Kia doet het wel heel goed moet ik zeggen. Skoda? Mooi VAG product nu, maar nee, iets teveel herinneringen aan Rapids van weleer. Dus toch maar gewoon lekker blijven rijden, 70.000 km is nog wel te doen om dan weer nieuw setje injectoren te laten monteren.

Re: n43 ellende

Geplaatst: 01 okt 2018, 10:57
door DJLeonardo
Zo oud ben je niet als je het bochten gedrag van de BMW kunt waarderen. ;)
En als je van bochten houdt heb je idd niets aan de standaard stoelen maar des te meer aan de sportstoelen. Gek genoeg zit ik daar toch het allerlekkerst in (lekkerder dan Mercedes of Volvo die toch wel de naam hebben qua stoelen)

Re: n43 ellende

Geplaatst: 01 okt 2018, 15:17
door Daytonawim
Dat is een mooi overzicht wat je hebt gemaakt, daar kan men wel iets mee.

Sportstoelen zijn idd we een must, die zitten uitstekend ook op de lange ritten.
Ga zelf de handmatige vervangen voor electrische en ook de verwarming inbouwen ( is wel even een klusje)

Re: n43 ellende

Geplaatst: 09 okt 2018, 17:31
door Mike57
Die stoelen ga ik nog maar even over nadenken, zal wel een prijzige hobby zijn. Heb nu wel stoelverwarming (geen leer, maar vind ik niet erg eerlijk gezegd), een zeer prettige toevoeging. Voelt eerst wel een beetje of je in je broek geplast hebt haha, maar daarna een weldadige warmte. Misschien is een los ruggesteuntje wel een goedkopere oplossing. Moet niet te dik zijn en er decent uitzien, maar dat spreekt vanzelf.