Pagina 1 van 2

528i licht schokken en roken OPGELOST Oplossing CCV

Geplaatst: 30 okt 2018, 18:08
door seninha
Sinds gister merk ik dat de auto niet meer zo soepel loopt als die zou moeten.
Gister voelde ik het al, onderweg naar huis schokte de auto licht tijdens het rijden van een constante snelheid.
Op dat moment dacht ik dat het aan de wind lag dat ik de auto iets voelde bewegen.

Vanmiddag reed ik naar mn werk, en toen voelde ik het heel duidelijk. De motor schokte licht maar genoeg om te voelen. Dit deed hij gewoon bij een constante snelheid.Zowel bij 100 als bij 120 (auto trilde al bij 100 maar dat zijn de draagarmen welke ik nog moet vervangen, maar bij 120 was alles weer weg).

Nadat ik van de snelweg afreed en later bij de stoplicht wegreed zag ik een flink rook pluim achter de auto.
Weer voelde ik de auto schokken bij het rijden.
Kreeg verder geen meldingen op het dashboard.

Zojuist ben ik even naar de garage hier op mn werk gelopen waar de auto staat, en deze opgestart.
Gelijk stond alles blank. Auto stond al stil sinds 15h00.
Rook wat er uitkwam was niet echt zwart (olie) en ook niet echt wil (koelvloeistof).
Het roken werd wel minder maar bleef. Als ik me hand voor de uitlaat hou dan ruikt deze naar benzine.
Dit roken deed al eens vaker, waardoor ik de krukas ventilatie al wilde vervangen.

Heb even een video geschoten van hoe het bleef roken:

https://youtu.be/X3xmFiDUoA8

Auto loop stationar trouwens wel normaal.

Iemand een idee welke kant ik het op moet zoeken? Morgen ga ik eerst de auto aflezen, maar wil gewoon weten wat jullie hier van maken

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 30 okt 2018, 23:01
door martindebelitos
kyk eens naar je carterontlucthting.

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 31 okt 2018, 20:38
door Mungos
Volgens mij is dit normaal bij koud vochtig weer, altijd even wennen in de herfst ;).

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 01 nov 2018, 07:20
door surfroy01
Precies mijn e46 325 rookt nu ook meer. Wat voor benzine tank je? ethanol bevat en trekt vocht aan wat uiteindelijk ook mee verband wordt en resulteert in stoom/rook (geen nieuwe paus).

Maar dat hij schokt, dat kan ik je niet verklaren, VANOS?.

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 01 nov 2018, 11:53
door martindebelitos
controleer jebobines en de bougies of er geen olie in de bougiegaten staat.ja de klepdeksel pakkingen vervangen

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 01 nov 2018, 23:48
door seninha
Ik heb gister even de auto afgelezen.

En toen zag ik volgende fout meldigen:

0B/E1 - Signal, sensor, radiator-outlet coolant temp.
EF/B2 - Misfire, cylinder 2
D7/B4 - Signal, ox.sensor after cat.conv., bank 1, no signal
08/B2 - Signal, air-mass flow sensor
CA/B2 - Ox.-sensor control, bank 1, control limit

Air Mass flow sensor foutmelding komt omdat ik deze er uit getrokken heb om te testen.

Nou zie ik dus misfire op cilinder 2 en wat OX sensor meldingen.
Mijn eerste vermoede is de bobine. Bougies heb ik 2 maanden geleden vervangen.

Maar voor ik iets aan de auto deed heb ik de foutmeldingen gewist en ben toen op stap gegaan (moest echt weg)
Auto reed op zich goed. Was allemaal binnen door en rit duurde max 10 min.

Nadat ik weer thuis was heb ik nogmaals de auto afgelezen en toen zag ik alleen maar volgende fout meldingen:

0B/E1 - Signal, sensor, radiator-outlet coolant temp.

Eigenlijk gek, omdat ik dus gereden heb. Vandaag de hele dag de auto niet aangeraakt, maar toen ik zojuist naar het werk reed (heb nachtdienst) voelde ik weer tijden het constant rijden en later bij het optrekken dat de auto inhield.
Heb de laptop bij me , dus ga straks weer even aflezen.

Kleppendeksel pakking is zeker pas vervangen. Maar..moet eerlijk zeggen dat ik na het vervangen ik nu opeens vaker verbrande olie ruik als ik gereden heb, en zie ook wat olie resten op het zwarte gedeelte van de kleppendeksel, dus net onder de afdekplaat.
Heb na de vakantie de deksel er af gehaald om te kijken of ik wat fout gedaan had, maar alles zag er goed uit.
En toch lekt hij nog iets

Wat het roken betreft, ik weet dat een auto in de winter veel rookt bij het starten, maar geloof me, hoe die afgelopen dinsdag avond rookte toen ik hem starten was niet normaal.
wat je op de video ziet was denk 1 minuut later, dus niet gelijk na het starten.

Verder heb ik nog een vraag wat aflezen betreft:

Ik zie namelijk ook bij Shadow Memory foutmeldingen staan.
Neem aan dat dit oude fouten zijn?

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 02 nov 2018, 11:16
door martindebelitos
benzinefilter in orde/?

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 02 nov 2018, 14:08
door dw70
bobines wisselen van plek en dan opnieuw uitlezen. Kijken of het probleem zich verplaatst. Dan weet je genoeg.

Maar het ziet er inderdaad naar uit dat je verbranding niet in orde is. MISFIRE. Met alle gevolg storingen (uitgelezen) als gevolg hiervan.

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 02 nov 2018, 23:45
door seninha
Even een update.

Vannacht weer naar benden gelopen hier op het werk, en nogmaals de auto afgelezen na de rit van huis welke 25 kM IS.
Halverwege de rit voelde ik het schokken weer.

Na het aflezen was ik verbaasd te zien dat het Misfire niet tussen zat :yaw:
Wel stonden volgende twee meldingen:

0B/61 - Signal, sensor, radiator-outlet coolant temp.
D7/B4 - Signal, ox.sensor after cat.conv., bank 1, no signal


Shadow-memory:
0B/61 - Signal, sensor, radiator-outlet coolant temp.
D7/B4 - Signal, ox.sensor after cat.conv., bank 1, no signal
32/14 - Activation, solenoid valve, fuel-circuit changeover
85/08 - Signal, CAN ASC 3
23/12 - Activation, relay, secondary-air pump
3E/12 - Activation, solenoid valve, secondary air
7E/12 - Activation, solenoid valve, tank-leak diagnosis pump
7F/02 - Activation, solenoid valve, suction-jet pump

O2 sensor dus, na de cat.

Heb na het testen weer alles gewist zodat ik straks weer nog een scan kan maken. Om te kijken wat er dan weer uitkomt.
Zojuist onderweg van huis naar het werk vielen me volgende dingen op:

Als ik de auto start dan zie ik in mn spiegel dat er een flinke walm uit de uitlaat komt.
Tijdens het binnen door rijden (50km zone) als de auto niet echt op bedrijfstemperatuur is dan rijd hij perfect. trek goed op en schokt niet.
Eenmaal de snelweg op dan begin ik na 10 km te voelen dat de auto weer schokt. Op de cruiscontrol 120 rijden voel je het heel duidelijk. Onderweg kom ik een viaduct tegen, en de bak moet dan terugschakelen om de 120 aan te kunnen houden, wat resulteert in weer een flinke rook wal achter de auto.
Zelfde walm haalde me in toen ik van de snelweg afreed en bij de stoplicht afremde.

Zoals ik al zei, zal later nogmaals de auto aflezen. Kijken of de O2 sensor fout nog steeds zit.

Weet niet of het zo is, maar zelf denk ik dat de auto dan een verkeerde waarde doorkrijgt van deze sensor waardoor de auto dan niet goed gaat lopen.
Blijkbaar wordt de waarde van deze sensor niet gebruikt als de auto nog koud is, waardoor alles dan wel normaal loopt
Geen idee of dit klopt.

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 06 nov 2018, 11:25
door seninha
Nogmaals een update over dit probleem.
Afgelopen dagen nog steeds het schokken bij constant rijden op de snelweg. En tot nu toe niets bijzonders kunnen aflezen.
Wel heb ik gister de carterventilatie besteld. Geen idee of dit het probleem oplost maar weet wel dat deze gewoon vervangen moet worden.
Dus dat gaat binnen kort gebeuren.

Nu weer het probleem.
vanmorgen reed ik mijn zoon naar school, en auto starte normaal en reed gewoon goed....de eerste 500 meter :|
Opeens voelde ik een schok en de motor begon erg slecht te lopen. Je voelde dat er wat fout was.En voor het eerst ging de motormanagement lampje aan.

Bij school aangekomen motor uit gezet. Daarna weer gestart en dat ging goed. Lamp was uit en auto reed weer normaal.
Zo naar huis gereden zonder enig probleem.

Thuis aangekomen gelijk de laptop aan gehangen dit was resultaat:

DME -> 0B/61 - Signal, sensor, radiator-outlet coolant temp.
CB/F1 - Ox.-sensor control, bank 2, control limit
F1/B1 - Misfire, cylinder 4
CA/71 - Ox.-sensor control, bank 1, control limit

Waar ik eerst een misfire had (die later niet meer was) op cilinder 2 is het nu op 4. En nu geven beide O2 sensoren een foutmelding. Geen idee of dit voor of na de Cat is (eerst foutmelding gelijk met misfire was het Bank 1 NA de cat )

Gek wordt ik er van.Vooral omdat ik dus niet echt duidelijk kan achterhalen WAAR probleem vandaan komt.

Heb ook in INPA even wat dingen Live bekeken, waaronder natuurlijk foutmeldingen maar ook O2 sensoren en Cilinders.
Heb daar PDF'jes van gemaakt ,kan ze niet hier plaatsen dus heb ze gedeeld.
Misschien dat iemand ze even kan bekijken. Wie weet komt er iets uit...

https://drive.google.com/open?id=1aq9YO ... 9L-_afYe_r

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 07 nov 2018, 14:41
door LarsBrugman
Wat ik wel vreemd vind, is het feit dat de verwarming van je lambdasondes volledig aan lijkt te staan, terwijl de auto in principe op warme stationaire loop zou moeten overgaan. Naar mijn mening zou dit niet moeten, en zou de verwarming bij warme stationaire loop uit moeten gaan. Alleen de pre-cat sondes worden gebruikt om te regelen, de post alleen om de efficiency van de katalysator te meten. Dit zou je probleem kunnen zijn, omdat de waarden die gelezen worden gaan afwijken en hij hierop gaat regelen waardoor de auto slecht gaat lopen.

Ook valt me op dat het voltage op bank 1 erg laag is. 0.02, waar dit uit mijn hoofd ongeveer rond 0.3 zou moeten liggen. Op het voltage regelt de ECM de hoeveelheid benzine die ingespoten wordt. Als dit afwijkt kan je dus klachten krijgen zoals jij die nu ervaart.

Wellicht kan een van de andere forumleden uitsluitsel geven of dit inderdaad niet hoort. Anders kan ik vrijdag mijn eigen auto uitlezen en kijken wat deze qua waarden geeft als deze warm is.

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 08 nov 2018, 12:31
door dw70
mijn O2 sensor begon te loeien door een miniscuul gaatje boven op de uitlaateinddemper. Valse lucht. Effe met papier checken of je een luchtverplaatsing ziet over de uitlaatlijn.

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 08 nov 2018, 16:46
door seninha
Vandaag weer iets langer met de auto gereden. Afgelopen dagen alleen korte ritjes, en dan is het schokken niet echt aanwezig of voelbaar.

Gister heb ik wel nog even van alles nagekeken. Heb alle bobines los gehad, bougies er uit. Viel me wel op in bougie ruimte 5 en 6 weer olie zat.
Terwijl ik pas nog pakking vervangen heb. Als ik in het gat kijk dan zie ik geen spoor olie tussen de deksel en de kop.
Wel zie ik dat er olie onder de metaal gedeelte komt, vooral daar waar de middelste kleppendeksel moeren komen

Afbeelding

Heb even een foto online gepakt en aangegeven waar er olie zit. Maar dan bij cilinder 5 en 6
ben daarom alle moeren en bouten afgegeven, en aangedraaid.
Alles schoongemaakt. Morgen even checken of er weer een olie spoor is

Nou wat stotteren betreft.
Vanmiddag onderweg naar mn werk, de laptop aan de auto gehangen en zo op pad geweest.
Heb voornamelijk naar de Lambda sensor live pagina gekeken.
Pre cat sprong voltage tussen de 0.2 en 0.8V. Waardes van beide sensoren gingen bijna gelijk op en neer.

After Cat sensor die gaven ook gelijke waardes, Maar deze waren veel constanter. Sprongen niet op en neer

Verder niets raars te zien. Maar...weer begon de auto licht te schokken bij constant 100 rijden.
Maar deze keer voelde ik wel dat de auto vermogen miste , net toen ik wilde inhalen.
Moest daarom flink gas geven, wat weer resulteerde in een flink rook pluim :nee:

Ga straks even kijken of deze rit een error heeft gegeven.
Kom er zeker op terug

Re: 528i licht schokken en roken

Geplaatst: 11 nov 2018, 11:38
door martindebelitos
vervang je carterventilatie nou maar.

Re: 528i licht schokken en roken OPGELOST

Geplaatst: 11 nov 2018, 23:27
door seninha
Dat heb ik gister ook gedaan.

Eerder kon ik het niet doen.

En moet zeggen, auto rijdt weer als vanouds.
Gister lange rit gereden, en kwam bij zelfde viaduct waar de auto elke keer het moeilijk had, en de bak terug schakelde, en nu reed die gewoon steady en netjes.
Niets van gestotterd meer gevoeld.

Slang vanuit de kleppendeksel zag er echt niet uit:
Afbeelding

Klep zelf van het systeem was er vuil. Alles slangen waren bros. Rubber van de klep was trouwens ook stuk:

Afbeelding
Afbeelding

Heb ook gelijk nieuwe vacum slang vervangen. Was niet stuk maar gewoon voor de zekerheid.

Ongelooflijk dat dit systeem zo veel vage meldingen kan geven. Misfire maar ook O2 sensor meldingen.
uitluitgassen ruiken nu weer netjes, en niet meer naar brandstof.

Afgelopen dagen was verbruik volgens OBC op de snelweg rond de 11L/100, nu weer rond de 8/100